چکیده
هدف از انجام این تحقیق، تعیین تأثیر نقش واسطهای روابط مبتنی بر اعتماد در رابطه یگانگی معلم-حرفه و یگانگی معلم- محیط کاری بر توسعه فردی نومعلمان تربیتبدنی شهر تهران بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه نومعلمان تربیتبدنی شهر تهران به تعداد 553 نفر بودند، با استفاده از نرمافزار سمپلپاور 212 نمونه جهت کفایت مدل برآورد شد، برایناساس تعداد 225 نفر بهصورت خوشهای تصادفی ساده بهعنوان نمونه تحقیق مشارکت داشتند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه توسعه فردی معلمان برگرفته از داچنر (2013)؛ روابط مبتنی بر اعتماد رابینز (2005)؛ یگانگی معلم- حرفه وگل و فلدمن (2009) و پرسشنامه یگانگی معلم- محیط کاری اسکروگینس (2008) استفاده گردید. از تکنیک کوواریانس محور بر اساس نرمافزار لیزرل برای تجزیهوتحلیل فرضیات تحقیق استفاده گردید. نتایج نشان داد که یگانگی معلم- حرفه و یگانگی معلم- محیط کاری بهصورت مستقیم بر توسعه فردی نومعلمان تربیتبدنی تأثیر مثبت دارد و همچنین بهصورت غیرمستقیم از طریق روابط مبتنی بر اعتماد بر توسعه فردی نومعلمان تربیتبدنی شهر تهران تأثیر مثبت دارد.
کلیدواژهها