نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
تجربه مفهومی اساسی در برنامه درسی کارورزی است. دانشجومعلمان سفر خود را با یادگیری از تجربه آغاز میکنند و از برنامه درسی کارورزی انتظار میرود که فرصتهایی برای تجربهورزی در محیطهای واقعی کلاس و مدرسه برای آنها فراهم کند. اما، اگر فهم روشنی از مفهوم تجربه نداشته باشیم، نه میتوانیم آگاهانه از تجربههایمان بیاموزیم، و نه میتوانیم بهدرستی از پژوهش روایی برای پژوهش در تجربه معلمان استفاده کنیم. پس، پیش از هرکاری، باید بپرسیم معنای تجربه چیست، و بر آنچه تجربه میپنداریم تأمل کنیم، تا بفهمیم برایمان چه معنایی دارد. همچنین، خواندن روایت معلمان باتجربه از تجربه نیز ارزشمند است. این مقاله درصدد خواندن مفهوم تجربه از نگاه آیزنر است. قصد دارد، علاوه بر روشن کردن این مفهوم با خواندن روایت او از تجربه، کتابی خواندنی و آموزنده را به کسانی معرفی کند که میخواهند خودشان را در مقام معلم جدی بگیرند، و به کسانی که میخواهند بادقت از پژوهش روایی برای مطالعة تجربههای معلمان استفاده کنند.