چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی آسیبشناسانه فرایند مصاحبه، گزینش و انتخاب داوطلبان ورود به حرفه معلمی از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام گردید. برای این منظور از روش پدیدارنگاری و ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. جامعه موردنظر، تمامی اساتید صاحبنظر و متخصص در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی و دانشگاه فردوسی شهر مشهد، کلیه دانشجو معلمان و دانشآموختگان دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان شهر مشهد و کلیه مصاحبهگران گزینش سازمان آموزشوپرورش خراسان رضوی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند، شناسایی و مورد مصاحبه قرار گرفتند. پژوهش با تعداد 20 نفر از اساتید، 10 نفر از دانشجویان و دانشآموختگان، و 5 نفر از مصاحبهگران گزینش به اشباع نظری رسید. مصاحبهها، ضبط، پیادهسازی، تحلیل، و کدگذاری گردید. در مرحله کدگذاری محوری، کدها در 21 مقوله و در کدگذاری انتخابی، آسیبهای فرایند انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان در سه بخش مصاحبه اختصاصی، مصاحبه گزینش، و معاینه پزشکی دستهبندی گردید. در پایان، پیشنهادهای پژوهشی و کاربردی جهت استفاده متخصصان، مسئولین و متولیان امر مصاحبه، انتخاب، و گزینش داوطلبان ورود به حرفه معلمی ارائه گردید.
کلیدواژهها