قرآن کریم.
نهجالبلاغه.
ابن ابیالحدید (649ق)، شرح نهجالبلاغه، قم، مکتبه آیتالله مرعشی النجفی.
ابن منظور (1416ق)، لسان العرب، تصحیح: امین محمد عبدالوهاب و محمدصادق العبیدی، چ 1، بیروت: دار احیاءالتراث العربی.
بهروز، زهرا (1391)، تقدم تزکیه بر تعلیم و انعکاس آن در ویژگیهای مربی و معلم از دیدگاه اسلام، (پایاننامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه قم، قم.
بهشتی، محمد (1387)، مبانی تربیت از دیدگاه قرآن، چ 1، تهران، پژوهشگاه فرهنگ اسلامی.
پاینده، ابوالقاسم (1324)، نهجالفصاحه، تهران، سازمان انتشارات جاویدان.
پهلوان شریف، محمدامین؛ سیدجوادین، سید رضا؛ پور عزت، علیاصغر؛ لسانی فشارکی، محمدعلی (1395)، ویژگیهای مربی صالح در پرورش و مدیریت استعدادها؛ پژوهشی قرآنی، نشریه مطالعات راهبردی بسیج، 19(72)، 5.
توسلی، طیبه (1386)، مفهوم تربیت از دیدگاه شاعران، ادیبان و اندیشمندان زبان فارسی، تهران: اندیشههای نوین تربیتی، 3(3 و 4)، 137-155.
خمینی، سید روحالله (1389)، صحیفه امام، ج14، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
دفتر همکاریهای حوزه و دانشگاه (1380)، فلسفه تعلیموتربیت، ج1، تهران، سمت.
دهخدا، علیاکبر (1328)، لغتنامه دهخدا، ج 14، تهران، نشر دانشگاه تهران.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412 ق)، المفردات فی غریب القرآن، چ 1 تحقیق: صفوان عدنان داودی، بیروت، دارا العلم الدار الشام.
رامشت، شهرام؛ و صداقتزاده، میثم(۱۴۰۱)، تحلیل شخصیتهای حاصل از عدم شکلگیری صحیح چرخه ظاهر و باطن در تربیت دینی مبتنی بر اندیشه شهید مطهری، دوفصلنامه علمی نظریه و عمل در تربیت معلمان، سال هشتم، شماره چهاردهم.
رامشت، شهرام؛ فیاضی، مینا؛ و صداقتزاده، میثم (۱۴۰۱)، غایتشناسی تربیت اسلامی و تبیین وسیله تحصیل آن در اندیشه شهید مطهری، فصلنامه تربیت متعالی، سال دوم، شماره سوم.
رحمانی گورجی، محمد؛ و شیخ شعاعی، عباس (1398)، نقش مربی در تربیت بر اساس مبانی ملاصدرا، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 27(45)، 5-23.
رحیمیان، محمدحسن؛ و رهبر، محمدتقی (1380)، آیین تزکیه، قم، بوستان کتاب.
سبحانی، جعفر (1381)، مربی نمونه، قم، انتشارات بوستان کتاب.
شیخ حر عاملی (1367)، وسایل الشیعه، قم، مؤسسه آلالبیت لاحیاء التراث.
صداقتزاده، میثم؛ و رامشت، شهرام (۱۴۰۱)، تبیین تأثیر و تأثرات ظاهر و باطن در اندیشه تربیتی شهید مطهری، فصلنامه تربیت اسلامی، 18(44).
علمالهدی، جمیله (1388)، نظریه اسلامی تعلیموتربیت، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
فارابی، ابونصر محمد (1371)، سیاست مدنیه، ترجمه سید جعفر سجادی، تهران، نشر فرهنگ.
فیض کاشانی، ملامحسن (1383ق)، محجةالبیضاء فی تهذیب الاحیاء، ترجمه: عبدالعلی صاحبی، سید محمدصادق عارف و محمدرضا عطایی، مشهد، بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی.
کلینی (1390)، اصول کافی، تهران، دارالثقلین.
کهوکهر، غلامعلی (1384)، ویژگیهای مربی در اسلام، (پایاننامه کارشناسی ارشد)، مرکز جهانی علومانسانی، مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی.
مجلسی، محمدباقر (1303ق)، بحارالانوار، بیروت، مؤسسهالوفاء.
محمدزاده بنیطرفی، مهدی؛ شماخته، میلاد؛ و مشهدی، حمیدرضا (۱۴۰۱)، شاخصههای تربیتی معلم تراز انقلاب اسلامی از منظر مقام معظم رهبری، فصلنامه تربیت متعالی، دوره ۱، شماره ۲، صص ۴۵-۲۵.
مصطفوی، حسن (1430ق)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج4، بیروت، دارالعلمیه.
مطهری، مرتضی (1376)، مجموعه آثار استاد شهید مطهری، تهران، صدرا.
مطهری، مرتضی (1378)، یادداشتهای استاد مطهری، تهران، صدرا.
میرهادی، سید مهدی (1372)، تأملی در تعریف و مفهوم تربیت ۱، مجله تربیت، سال هشتم، شماره نهم.
وجدانی، فاطمه (1389)، ویژگیهای مربی از منظر روایات، فصلنامه بصیرت و تربیت اسلامی، 7(17)، 123.
همت بناری، علی (1381)، نگاهی به تعامل فقه و تربیت با تأکید بر نقش فقه در تربیت، ماهنامه معرفت، 11(6)، 39.