اصغریپور، حمید. (1381). کلیات راهنمایی و مشاوره. مشهد: انتشارات تمرین.
اعزازی، مهری؛ نوریان، محمد؛ خسروی بابادی، علی اکبر و نوروزی، داریوش. (1398). طراحی الگویی برای تطبیق نظامهای تربیت معلم. مجله پژوهشهای برنامه درسی، 9(1)، ص 259-224.
آقازاده، احمد. ( 1383). آموزش و پرورش تطبیقی، تهران: انتشارات سمت.
جانسون، آربوک؛ کریستنسن، لری. (2014). پژوهش آموزشی(رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی). ترجمه علیرضا کیامنش و همکاران(1395)، تهران: نشر علم.
حبیبی، شهناز. (1386). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات آوای نور.
خدیوی، اسدالله؛ رحمانی، هما. (1398). تربیت معلم در ترکیه. مجموعه مقالات تربیت معلم(مطالعه موردی در چهارده کشور)، تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان، ص 112-91 .
دانشگاه فرهنگیان. (1391). اساسنامه دانشگاه فرهنگیان. تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
دانشگاه فرهنگیان. (1395). برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق چشم انداز 1404. تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
دشتی، محمد. (1394). تربیت معلم در ایران و جهان. مجله رشد معلم، 34(1)، ص 32-28 .
سازمان سنجش آموزش کشور. (1400). دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی. شعبانی، زهرا. (1383). بررسی تطبیقی برنامه های تربیت معلم در برخی از کشورهای دنیا، فصلنامه تعلیم و تربیت، 79(3)، ص 159-121.
سالبرگ، پاسی. (1395). درسهای فنلاندی. ترجمه علیرضا مقدم و طیبه سهرابی، تهران: انتشارات مرآت.
سمیعینژاد، بیژن؛ علیعسگری، مجید؛ موسیپور، نعمت الله؛ و حاجیحسیننژاد، غلامرضا. (1395). فرایند تربیت معلم ابتدایی در تراز جمهوری اسلامی ایران؛ فرصتها و تهدیدها. فصلنامه تعلیم و تربیت،شماره 127، ص 32-9.
سنگری، محمود؛ آخش، سلمان. (1396). بررسی تطبیقی نحوه جذب و آمادهسازی دانشجو در مراکز تربیت معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران. نامه آموزش عالی، 10(37)، ص 7-32.
شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.
شیربگی، ناصر؛ غلامی، خلیل و احمدی، هایده. (1397). تحلیل کمی و کیفی تجارب و بازخورد شرکت کنندگان در مصاحبههای استخدامی آموزش و پرورش. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(25)، ص 42-23.
فراهانی، علیرضا ؛ نصراصفهانی، احمدرضا؛ شریف، سیدمصطفی. (1391). ارزیابی شیوه های انتخاب معلمان ابتدایی در نظام آموزش و پرورش کشور. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال هفتم، 7(1)، ص 2-12.
کشاورز، سوسن و مقدسی، زهره. (1397). تبیین مؤلفههای نظام تربیتمعلم با توجه به اسناد تحولی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی. فصلنامه خانواده و پژوهش، شماره 40، 29-7 .
کشاورز، صمد و اخشابی، سهیلا. (1396). بررسی تطبیقی نظام تربیت معلم ایران و انگلستان و دلالتهایی برای اصلاح تربیت معلم ایران. مجموعه مقالات سومین همایش ملی تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان، ص 429-400.
گراوند، منیژه و عباسپور، عباس.(1391). مقایسه اثر بخشی معلمان جذب شده از مراکز تربیت معلم و حق التدریس از دیدگاه مدیران مدارس راهنمایی شهر تهران. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 8 (24)، ص 45-25.
متکلم، عظیمه؛ سلیمانی، توران و نامور وان سفلی، یوسف. (1400). طراحی مدل مطلوب برای گزینش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ایران. مجله مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 14(1)، 128-99.
مرکز برنامهریزی و آموزش نیروی انسانی .(1400). راهنمای مصاحبه عمومی- تخصصی از داوطلبان ورود به دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در سال تحصیلی 1401-1400.
مهرابی، مرضیه؛ رضوان طلب، زینب. (1398). تربیت معلم در فرانسه. مجموعه مقالات تربیت معلم(مطالعه موردی در چهارده کشور)، تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان، ص 190-165.
نامداری پژمان، مهدی. (1397). طراحی الگوی تضمین کیفیت فرایند آموزش و آمادهسازی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان. رساله دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
Bohlander, G & Snell, S. (2004). Managing human resources (13 ed). South Western, Thomson, Corporation.
Bowles, Terry; Hattie, John; Dinham, Stephen; Scull, Janet; Clinton, Janet. (2014). Proposing a comprehensive Model for Identify teaching candidates. Australian educational researcher, 41(4), 365-380.
Braund, H. (2019). Supporting Metacognitive Development in Science Education: Exploring Ontario Elementary Teachers' Beliefs and Practices in Metacognition. Alberta Science Education Journal, 46(1), 10-21.
Childs, R., & Ferguson, A. K. (2016). Changes in, to, and through the initial teacher education program admission process. Change and progress in Canadian teacher education: Research on recent innovations in teacher preparation in Canada, 420-440.
Clussen, W. (2006). Public school elementary principals` perceptions regarding the selection of teacher. Educational leadership, 60(8) 48-52.
Hammond, D. (2006). Teachers and teaching: signs of a changing profession, handbook of reseach on teacher education. Newyork: macmillan.
Hamranová, Anežka. (2015). Content analysis of selected Slovak educational journals focusing on the issue of teacher´s mental health. Procedia - Social and Behavioral sciences, (174), 2538 – 2542.
Kim, L. E., Dar-Nimrod, I., & MacCann, C. (2018). Teacher personality and teacher effectiveness in secondary school: Personality predicts teacher support and student self-efficacy but not academic achievement. Journal of Educational Psychology, 110(3), 309.
Koç, E.M., (2016). A general investigation of the in-service training of English language teachers at elementary schools in Turkey. International electronic journal of elementary education, 8 (3), 455– 466.
Lawrence, Mundia. (2013). Relationship between mental health and teaching: evidence from Brunei Trainee teachers, International Journal of mental health, 42(2-3), 73-98.
Leshem, S. (2012). The Group Interview Experience as a Tool for Admission to Teacher Education. Education Research International, DOI 10.1155/2012/876764.
Liakopoulou, M. (2011). The Professional Competence of Teachers: Which qualities, attitudes, skills and knowledge contribute to a teacher’s effectiveness. International Journal of Humanities and Social Science, 1(21), 66-78.
Maki, M., and Sato, A. (2002). Education in Japan: school improvements and the future of the teaching profession, Tokyo, Kyoiku Kaihatsu Kenkyusho.
Mankki, V., & Kyrö-Ämmälä, O. (2021). Arduous admissions and a precarious profession: student teachers’ pre-admission demotives. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 1-13.
Novita, P. (2021). Motivation in Teacher Education: The Forgotten Element and Its Snowball Effect. Образование и саморазвитие, 16(3), 60-70.
Özkan Elgün, I., & Uysal, F. (2021). The Comparison of Turkish and Chinese Primary Math Teacher Education Programs. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 11(1), 111-125.
Rikenberg, B. S, M. Ed. (2010). The relation ship between student of teachers and classrooms. Teachers goal toward teaching and student rating of teacher effectiveness. Doctoral Dissertation, southern Iliois university.
Sautelle, E., Bowles, T., Hattie, J., & Arifin, D. N. (2015). Personality, resilience, self-regulation and cognitive ability relevant to teacher selection. Australian Journal of Teacher Education, 40(4), 4.
Shinbori, M. (2006). Reexamination of teacher education. Tokyo: Kyoika Kaihatsu Kenkyujo.
Stronge, J. (2002). Qualities of effective teacher. Association for supervision and curriculum development, Alexandria, N.A.
Tsukada, M. (2008). Institutionanlized supplementary education in Japan: The Yobiko and ronin student adaptations, comparative education, Vol.24, No.3, 285-303.
Turner, K., & Stough, C. (2019). Pre-service teachers and emotional intelligence: a scoping review. The Australian Educational Researcher, 1-23.
Zimmermann, Linda; Uterbrink, Thomas; Pfeifer, Ruth; Wirsching, Michael; Ruse, Uwe; Stobel, Ulrich; Nubling, Matthias; Buhl-Griebhaber, Veronika; Frommhold, Markus; Schaarschmidt, Uwe; Bauer, Joachim. (2012). Mental health and patterns of work-related coping behaviour in a German sample of student teachers: a cross-sectional study, Int Arch occup Environ health (2012), Vol.85, pp 865-876.