ایمان، محمدتقی؛ مرادی، گلمراد (1390)، بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی و رفتارهای مطلوب اجتماعی جوانان، مجموعه مقالات همایش ملی مسئولیتپذیری اجتماعی جوانان، پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز.
آخورمه، محمد (1391)، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه مسئولیتپذیری چندبعدی بر مبنای متون اسلامی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت.
باقری، خسرو (1387)، درآمدی بر فلسفه تعلیموتربیت جمهوری اسلامی ایران، جلد 1، چاپ دوم، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
باقری، خسرو (1374)، نگاهی دوباره به تعلیموتربیت اسلامی، تهران، انتشارات مدرسه.
بخشی، حسؤین (1388)، بررسی میزان اثربخشی مسئولیتپذیری به شیوه واقعیت درمانی، بحران هویت دانشآموزان دختر متوسطه شیراز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت .
بهرامی، فاطمه؛ ملکیان، حسین؛ عابدی، محمدرضا (1383)، بررسی و مقایسه راهکارهای افزایش مسئولیتپذیری در بین دانشآموزان دوره راهنمایی شهر اصفهان، آموزه، 17، 64-72.
پروری، پیمان (1398)، خوانشی نو از روش پدیدارشناسی؛ بنیانهای فلسفی، رویکردها و چارچوب اجرای تحقیق پدیدارشناسی، مطالعات جامعهشناسی، 12(44)، 87-106.
حیدریزاده، سمانه سادات (1398)، بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهرستان یزد، پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 4 (33)، 56-41.
جامعی، زلیخا (۱۳۹۹)، بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری بر میزان مسئولیتپذیری دانشآموزان، پژوهشنامه اورمزد، 51 (2)، 178-162.
حسینی قمی، طاهره (1391)، مسئولیتپذیری در دانشآموزان، مجله رشد آموزش، 8(2)، 19-16.
خدابخشی، مهدی؛ عابدی، محمدرضا (1388)، بررسی روشهای افزایش مسئولیتپذیری در دانشآموزان دوره راهنمایی شهر شهرضا در سال تحصیلی 85 - 1384، مطالعات روانشناختی، 5(1)، 138-113.
خرمدل، سکینه (1393)، بررسی رابطه بین عزت نفس، خودمختاری و انصاف با مسئولیتپذیری دانشآموزان، فصلنامه جامعهشناسی آموزشوپرورش، 2(2)، 1- 5.
دودمان، پروانه (1397)، رابطه شیوههای فرزندپروری والدین بر مسئولیتپذیری دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان مهر، سال 1395-1394، مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، ۱۲ (۴)، 60-51.
رضایت، فاطمه (1400)، راهکارهای افزایش مسئولیتپذیری در بین دانشآموزان دوره ابتدایی در زمان پاندمی کرونا، نخستین همایش ملی ایدههای کاربردی در علوم تربیتی، روانشناسی و مطالعات فرهنگی، بوشهر.
رمضانی نژاد، رحیم؛ نظری، سمانه؛ ملائی، مینا (1395)، مقایسه سطوح مسئولیتپذیری دانشآموزان ورزشکار و غیرورزشکار بر اساس مدل TPSR، فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 5(2)، 108-97.
ستوده، هدایتالله (1378)، روانشناسی اجتماعی، تهران، انتشارات آوای نور.
سند تحول بنیادین (1390)، سند تحول بنیادین آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران، تهران، شورایعالی انقلابفرهنگی.
شفیعآبادی، عبدالله؛ ناصری، غلامرضا (1380)، نظریههای مشاوره و رواندرمانی، چاپ هشتم، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
شفیعی، صابر؛ علیدادی، فرامرز؛ زاده صفری، صغری (1400)، بررسی مسئولیتپذیری دانشآموزان، فصلنامه مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری، 3(6)، 74-66.
طهرانی مقدم، حامد؛ شریعت باقری، محمدمهدی (1396)، مسئولیتپذیری و راهکارهای ارتقای آن در نوجوانان دانشآموز، کنفرانس ملی پژوهشهای نوین ایران و جهان در روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی.
عباسزاده، محمد (1391)، تأملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی، نشریه جامعهشناسی کاربردی، 23(1)، 34-19.
کلمز، هریس؛ بین، رینولد (1385)، آموزش مسئولیت به کودکان، ترجمه پروین علیپور، چاپ هفتم، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.
گودرزی، اکرم؛ دیالمه، نیکو؛ احمدی زمانی، زهرا (۱۳۹۸)، تبیین عوامل مؤثر بر مسئولیتپذیری دانشآموزان بر اساس رساله حقوق امام سجاد (ع) با تأکید بر نقش مدرسه، مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، ۴ (۲)، ۶۵-۹۸.
گلاسر، ویلیام (1384)، مدارس بدون شکست، ترجمه ساده حمزه، چاپ چهارم، تهران، انتشارات رشد.
مصیبی، ملیحه؛ رضاپور میر صالح، یاسر؛ بهجتی اردکانی، فاطمه (1400)، مشکلات و چالشهای آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا در مقطع ابتدایی، آموزشپژوهی، 7(27)، 108-87.
ملکی، جلال (1385)، نابرده رنج... کوشش و مسئولیتپذیری، تهران، انتشارات جیحون.
Everri, M., Mancini, T., & Fruggeri, L (2015), Family functioning, parental monitoring and adolescent familiar responsibility in middle and late adolescence. Journal of Child and Family Studies, 24(10), 3058-3066.
Creswell, J, W (2007), Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. Thousand oaks, ca; sage publications.
Hassel, H., & Lourey, J (2005), The Dea(r)th of Student Responsibility. College Teaching, 53(1), 2-13, DOI: 10.3200/CTCH.53.1.2-13
Moustakas, C. E (1994), Phenomenology research methods. Thousand Oaks, Ca: Sage Publications.
Romi, S., Lewis, R., & J. Katz, Y (2009), Student responsibility and classroom discipline in Australia, China, and Israel. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 39(4), 439-453, DOI: 10.1080/03057920802315916
Rodríguez-Gómez, S., López-Pérez, M. V., Garde-Sánchez, R., & Arco-Castro, L. (2022),
Increasing the commitment of students toward corporate social responsibility through higher education instruction. In the International Journal of Management Education, 20(3), 100710,
https://doi.org/10.1016/j.ijme.2022.100710
Strauss, A. L. & Corbin, J (2008), Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for developing Grounded Theory (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Torre Gibney, D., Preston, C., A. Drake, T., Goldring, E., & Cannata, M (2017), Bringing Student Responsibility to Life: Avenues to Personalizing High Schools for Student Success. Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR), 22(3), 129-145, DOI: 10.1080/10824669.2017.1337518
Vitto, J M (2003), Relationship-driven Classroom Management: Strategies That Promote Student Motivation. Thousand.