نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رشته تحصیلی دوره متوسطه با عملکرد حرفهای فارغالتحصیلان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش پژوهش از نوع آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش کلیه فارغالتحصیلان رشته آموزش ابتدایی سال 95 تا 98 دانشگاه فرهنگیان کشور و مدیران آنها بود که باتوجهبه نوع رشته تحصیلی دوره متوسطه از هر یک از رشتههای ریاضی، تجربی و انسانی ۴۰ نفر به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب شدند معلمان در بخش کمی به پرسشنامه استانداردهای ارزشیابی و عملکرد حرفهای معلمان نولان و هوور (2011) پاسخ دادند که براساس پژوهش علوی فرد (1396)پرسشنامه از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. در بخش کیفی، معلمان و مدیران به مصاحبه نیمهساختاریافته بر اساس پرسشنامه باز پاسخ بهصورت آنلاین پاسخ دادند. بر اساس نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری اثر تعاملی نوع رشته تحصیلی دوره متوسطه و جنسیت ازلحاظ آماری معنیدار نبود. همچنین نتایج تحلیل واریانس تکراهه اثر مستقل جنسیت، نوع رشته تحصیلی دوره متوسطه و میزان عملکرد حرفهای معلمان ازلحاظ نوع استان ازلحاظ آماری معنیدار نبود. بر اساس یافتههای کیفی؛ فارغالتحصیلان و مدیران تأثیر مثبت رشته دبیرستان را در عملکرد حرفهای معلمان ابتدایی مؤثر دانستهاند.