نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر کاربرد روش اسکمپر بر میزان پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانشآموزان دختر در آموزش مجازی درس زیستشناسی پایه دهم دبیرستان طالقانی شهرستان رودهن در سال تحصیلی 1400-1399 است. از جامعه آماری دو کلاس بهصورت تصادفی با 64 نفر دانشآموز انتخاب شد که یک کلاس با روش اسکمپر و کلاس دیگر به روش سنتی توسط یک دبیر تحت آموزش مجازی بهصورت آنلاین قرار گرفتند. پژوهش بهصورت نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون انجام شد. برای بررسی اثر روش اسکمپر بر خلاقیت از پرسشنامه خلاقیت تورنس استفاده شد. بهمنظور بررسی فرضیههای تحقیق و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد دو گروه آزمایش و گواه در متغیر پیشرفت تحصیلی، دارای تفاوت معنیداری نمیباشند؛ اما در متغیر خلاقیت، تفاوت معنادار است. بهطورکلی نتایج نشان داد آموزش مجازی درس زیستشناسی به روش اسکمپر از نظر درک مفهومی مطالب و پیشرفت تحصیلی بدون تأثیر است و مداخله آن در تدریس فقط موجب افزایش میزان خلاقیت در دانشآموزان میشود.
کلیدواژهها