نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر عزت نفس دانشآموزان دختر کلاس ششم ابتدایی شهرستان خرمآباد است. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون است. جامعه آماری پژوهش حاضر کل دانشآموزان دختر کلاس ششم شهرستان خرمآباد در سال تحصیلی 99/98 هستند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای تعداد 30 دانشآموز انتخاب گردید و بهقیدقرعه در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه آزمون عزت نفس (کوپر اسمیت) در گروه آزمایش و گواه قبل و بعد از مداخله است. افراد گروه آزمایش در 10 جلسه 50 دقیقهای جهت آموزش تفکر انتقادی شرکت نمودند سپس از هر دو گروه (آزمایش و کنترل) پسآزمون گرفته شد. دادههای گردآوری شده با آمار استنباطی، تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته و نتایج نشانگر کارایی و اثربخشی روش بوده و تمام فرضیههای پژوهش تأیید گردید؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش تفکر انتقادی اعتمادبهنفس دانشآموزان را افزایش میدهد. همچنین پیشنهاد میشود در مدارس ساعاتی را به آموزش تفکر انتقادی اختصاص داد.
کلیدواژهها