بررسی عامل بازدارنده اخلاق حرفه‌ای معلمان در فرایند یاددهی - یادگیری، از دیدگاه دانش‌آموزان دبیرستانی پسر شهر تهران سال تحصیلی 1399-1400

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مطالعات برنامه‌درسی. دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی. دانشگاه علامه طباطبایی

3 دانشجوی دکتری مطالعات برنامه‌ درسی. دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

هدف این پژوهش بررسی عوامل بازدارنده اخلاق حرفه‌ای معلمان از دیدگاه دانش‌آموزان دبیرستانی پسر شهر تهران است. این پژوهش از نوع کیفی و به روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی صورت گرفت. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند استفاده شد. جامعه پژوهش شامل دانش‌آموزان دبیرستانی پسر شهر تهران سال تحصیلی 1399-1400 بود که به نحوی درگیر در معضلات اخلاقی معلمان خود شده بودند و با روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله‌برفی 19 نفر از آنها انتخاب شد. برای تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه‌ها از دو روش تحلیل محتوای کیفی مفهومی و رابطه‌ای استفاده شد و داده مصاحبه‌ها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های به‌دست‌آمده نشان داد که عامل کسب درآمد محوری‌ترین عامل عدم رعایت اخلاقی حرفه‌ای و تدریس نامناسب در کلاس درس است. همچنین این عامل مسبب نگرش منفی در دانش‌آموزان و والدین آنها شده است. در پایان پیشنهادها و راهکارهایی برای مقابله با رشد این معضل اخلاقی در معلمان ارائه شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Deterrent Factors in Teachers' Professional Ethics Throughout the Teaching-Learning Process from the Perspective of Male High School Students in Tehran During the 2020-2021 Academic Year

نویسندگان [English]

  • Yaghoob Azizi 1
  • Mostafa Salari 2
  • Maryam Khodarahmy 3
1 PhD Student in Curriculum Studies. Allameh Tabatabaei University
2 PhD student in educational technology. Allameh Tabatabaei University
3 PhD Student Curriculum Studies. Allameh Tabatabaei University
چکیده [English]

Abstract: The aim of this study is to investigate the deterrent factor for teachers' professional ethics from the perspective of male high school students in Tehran. This study is a qualitative and quantitative research that employs content analysis through a deductive approach. In order to collect data, we used semi-structured interviews. The study population consisted of high school students in Tehran during the academic year 2020–2021 who were somehow involved in ethical dilemmas with their teachers, and 19 of them were selected with purposive and snowball sampling. For data analysis obtained from the interviews, we used two methods of conceptual and relationship qualitative content analysis, and the interviews were analyzed using Open coding, Axial coding, and selective coding. Findings show that acquiring more income is the most important factor contributing to breaking professional ethics and teaching inappropriately. Also, making more money causes negative attitudes in the students and their parents. So, at the end of this study, we offer proposals and ways to deal with the development of these ethical dilemmas in teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • professional ethics
  • teachers
  • teaching
  • acquiring more income
  • student attitudes
دوره 8، شماره 14
سال هشتم، شماره 14، پاییز و زمستان 1401
بهمن 1401
صفحه 228-211
  • تاریخ دریافت: 21 اسفند 1399
  • تاریخ بازنگری: 15 اسفند 1401
  • تاریخ پذیرش: 21 اسفند 1401