نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی عوامل بازدارنده اخلاق حرفهای معلمان از دیدگاه دانشآموزان دبیرستانی پسر شهر تهران است. این پژوهش از نوع کیفی و به روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی صورت گرفت. بهمنظور جمعآوری دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختارمند استفاده شد. جامعه پژوهش شامل دانشآموزان دبیرستانی پسر شهر تهران سال تحصیلی 1399-1400 بود که به نحوی درگیر در معضلات اخلاقی معلمان خود شده بودند و با روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی 19 نفر از آنها انتخاب شد. برای تحلیل دادههای بهدستآمده از مصاحبهها از دو روش تحلیل محتوای کیفی مفهومی و رابطهای استفاده شد و داده مصاحبهها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای بهدستآمده نشان داد که عامل کسب درآمد محوریترین عامل عدم رعایت اخلاقی حرفهای و تدریس نامناسب در کلاس درس است. همچنین این عامل مسبب نگرش منفی در دانشآموزان و والدین آنها شده است. در پایان پیشنهادها و راهکارهایی برای مقابله با رشد این معضل اخلاقی در معلمان ارائه شد.
کلیدواژهها