بررسی شخصیت‌های حاصل از عدم شکل‌گیری صحیح چرخه ظاهر و باطن در تربیت دینی بر اساس اندیشه شهید مطهری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 مدیر گروه فرهنگ و تربیت دانشگاه امام صادق

چکیده

هر چه در هستی مشاهده می‌کنیم، آن را دارای «ملک و ملکوت»، «غیب و شهود»، «حقیقه و رقیقه»، «بود و نمود»، «علوی و سفلی»، «ذات و تجلی»، «قالب و معنا»، «روح و کالبد» و «ظاهر و باطن» می‌یابیم. فرایند تربیت را می‌توان به چرخه‌ای تشبیه کرد که آنچه در باطن انسان است خود را در ظواهرِ وجود او نشان می‌دهد؛ و خود این نمود ظاهری، باطن وی را می‌سازد. بنا به دلایلی ممکن است این ارتباط ظاهر و باطن در این چرخه به‌خوبی شکل نگیرد که موجب آسیب به شخصیت فرد متربی می‌شود. این پژوهش با هدف شناسایی انواع شخصیت‌هایی که به دلیل نقص در این چرخه رخ‌داده، انجام شده است. برای این منظور، تمامی آثار شهید مطهری با روش تحلیلی کیفی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج به‌دست‌آمده با روش تحلیل مضمون طبقه‌بندی و تحلیل شده‌اند. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که عدم شکل‌گیری مناسب این چرخه می‌تواند از توجه افراطی به باطن یا ظاهر باشد. نوع دیگر شخصیت دچار آسیب، به هر دو بخش توجه دارد؛ اما هماهنگی میان ظاهر و باطن وجود ندارد. در نتیجه می‌توان به‌طورکلی این شخصیت‌ها را به سه گروه باطن‌گرا، ظاهرگرا و دوگانه تقسیم‌بندی کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the personalities resulting from the lack of correct formation of the outer and inner cycle in religious education based on the thought of Martyr Motahari

نویسندگان [English]

  • Shahram Ramesht 1
  • Meysam Sedaghat zadeh 2
1 Education department, Humanities Faculty, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Director of the Department of Culture and Education, Imam Sadiq University
چکیده [English]

Everything we observe in universe has "property & kingdom","essence & manifestation","form & meaning","spirit &body" and "appearance and interiority". The process of education can be likened to a cycle in which what is inside a person shows itself in the appearances of his existence; And this appearance itself makes his inner self. In the process of education, for some reasons, this relationship between appearance and interior may not be well formed in this cycle, which causes damage to the character of the person being trained. This research was done with the aim of identifying the types of characters that occurred due to defects in this cycle. For this purpose, all the works of martyr Motahari have been examined by qualitative analytical method and the obtained results have been classified and analyzed by thematic analysis method. The findings of the research indicate that the lack of proper formation of this cycle can be due to excessive attention to the interior or exterior. Another type of damaged personality pays attention to both parts, but there is no harmony between the exterior and the interior. In general, these characters can be divided into three groups: introvert, extrovert and dual characters.

کلیدواژه‌ها [English]

  • personality
  • religious education
  • inner and outer cycle
  • Martyr Motahari
دوره 8، شماره 14
سال هشتم، شماره 14، پاییز و زمستان 1401
بهمن 1401
صفحه 205-187
  • تاریخ دریافت: 07 دی 1401
  • تاریخ بازنگری: 01 اسفند 1401
  • تاریخ پذیرش: 04 اسفند 1401