تدوین مدل ساختاری اهمال‌کاری و ذهن‌آگاهی با تأکید بر نقش میانجی توانایی‌های شناختی دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطۀ شهر کرمانشاه در سال 1401

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی- دانشگاه پیام نور- ایران- تهران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی- دانشگاه پیام نور- تهران- ایران

3 استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی- دانشگاه پیام نور- تهران- ایران

چکیده

چکیده
موضوع یادگیری، همواره یکی از دغدغه‌ها و مسائل مهم پیش‌روی پژوهشگران، صاحب‌نظران و مربیان بوده‌است. متغیرهای بسیاری اثرات مثبت و یا منفی در یادگیری و فرایند آن ایفا می‌کنند. اهمال‌کاری به‌عنوان یکی از این متغیرها جایگاه ویژه‌ای در یادگیری دانش‌آموزان دارد. در همین راستا این پژوهش با هدف بررسی تدوین مدل ساختاری اهمال‌کاری و ذهن‌آگاهی با تأکید بر نقش میانجی توانایی‌های شناختی دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطۀ شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1400-401 انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری مورد مطالعه شامل کلیۀ دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ دوم شهر کرمانشاه بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد 379 نفر آنها انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد اهمال‌کاری تاکمن (1991)، ذهن‌آگاهی بائر و همکاران (۲۰۰۶) و مهارت‌های شناختی نجاتی (1392) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری تحلیل و نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد اهمال‌کاری دانش‌آموزان تابعی از توانایی‌‌های شناختی و ذهن‌آگاهی آنان است. همچنین نتایج نشان از این دارد که توانایی‌های شناختی قادر است تا بر رابطۀ میان اهمال‌کاری و ذهن‌آگاهی دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد؛ یعنی اهمال‌کاری متأثر از ذهن‌آگاهی و توانایی‌های شناختی قرار می‌گیرد و درنتیجه ذهن‌آگاهی بالا و توانایی شناختی مطلوب بهبود می‌یابد. بر همین اساس می‌توان یافته‌های پژوهش را در جهت بهبود اهمال‌کاری دانش‌آموزان به‌کار گرفت و با آموزش‌ها و دوره‌های تکمیلی برای والدین و دانش‌آموزان در بهبود و کنترل این متغیر گام برداشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The structural Model of Procrastination and Mindfulness with an Emphasis on the Mediating Role of Cognitive Abilities of High School Students of Kermanshah in 2022

نویسندگان [English]

  • alireza merati 1
  • Sepyde Gheytasi 2
  • Zahra Solgi 3
1 Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Payame Noor University, Iran, Tehran
چکیده [English]

Abstract
Issue of the learning has been permanently one of the main concerns of researchers, experts and instructors. There are many variables which have positive or negative effect on the students' learning process. As one of the variables, procrastination has a special position in students' learning. In this regard, this study was conducted to review the structural model of procrastination and mindfulness with an emphasis on the mediating role of cognitive abilities of high school students of Kermanshah in the school year of 2021-22. The research method has been descriptive and the correlation type has been     structural equations. The statistical population includes all high school students in Kermanshah city and 379 students were selected by a multi-stage cluster sampling method. The standard questionnaires of procrastination of Tuckman (1991), mindfulness of Bauer et al. (2006) and cognitive skills of Nejati (2013) were used to collect data. Data were analyzed using descriptive statistics and structural equations model and the results show that students' procrastination is a function of their cognitive abilities and mindfulness. The results also show that cognitive abilities can affect the relationship between students' procrastination and mindfulness, namely, procrastination is influenced by mindfulness and cognitive abilities and therefore, high mindfulness and desired cognitive abilities can be obtained. Accordingly, research findings can be used to improve student's procrastination, and supplementary educations and courses for students and parents may lead to control and improve this variable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: procrastination
  • mindfulness
  • cognitive abilities
  • students
دوره 8، شماره 13
سال هشتم، شماره 13، بهار و تابستان 1401
خرداد 1401
صفحه 128-111
  • تاریخ دریافت: 27 اردیبهشت 1401
  • تاریخ بازنگری: 05 تیر 1401
  • تاریخ پذیرش: 26 مرداد 1401