نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
چکیده
این پژوهش با توجه به این مسئله صورت گرفته است که هرچند از نگاه یونسکو دانشجو معلمان در سن بزرگسالی قرار دارند اما الگوهایی که برای آموزش آنان استفاده میشود از جنس آندراگوژی نیست. برای حل این مسئله یکی از الگوهای آموزش بزرگسالان به نام آموزش گفت و شنودی معرفی میشود. این الگو از آن رو انتخاب میشود که به باور صاحبنظران تربیت معلم، گفت و شنود راهی برای بارو کردن فرایند تأمل در دوره تربیت معلم و بهویژه دوره کارورزی است. به این ترتیب در این پژوهش، آموزش گفت و شنودی معرفی میگردد و با تکیه بر روش طبقهبندی به شیوهی استقرایی عناصر موجود در آن که به اثربخش کردن دوره کارورزی میانجامد شناسایی میشوند. یافتههای این پژوهش گویای آن است که عنصرهای زیر میتوانند فرایند تأمل حرفهای را غنا بخشند و تسهیل کنند: کارگروهی؛ پراکسیس؛ نقش؛ درآمیخته شدن؛ توالی و تقویت؛ مکان؛ زمان؛ امنیت؛ احترام؛ فوریت؛ به کارگیری ایدهها، دل خاستهها، رفتارها؛ پاسخگویی و فعالیتهای یادگیری.
کلیدواژهها