نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
در این مقاله نویسنده در پی نشان دادن کنشپژوهی به عنوان فعالیت حرفهای معلمان محقق برای توسعة بینشها، کنشها و تغییر تربیتی است؛ این که برای عاملان تربیت چه جایگاهی در حل مسائل تربیتی باید داشته باشد، و چگونه موجب خودکاوی شخص و بهسازی تربیت میشود. کنشپژوهی مستلزم آن است که عاملان نخست حوزة کنش را شناسایی کنند، فعالیتی برای بهبود طراحی و بعد عمل کنند، این فرایند را همواره مشاهده و بر آن تأمل کنند، اگر لازم است در طرحها و کنشها تجدیدنظر کنند و این چرخه را توالی ببخشند تا شواهدی دال بر تغییر و بهبود ظاهر شود. در این مقاله تعاریف و انواع کنشپژوهی از دید صاحبنظران، سیر تحول کنشپژوهی، چگونگی اجرا، سبکهای کنشپژوهی، و تأثیر کنشپژوهی بر مدارس بررسی شده است. مهمترین دعوی مقاله این است که کنشپژوهی ابزاری قدرتمند و موفق برای تغییر تربیتی در مدارس است.
کلیدواژهها