نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
مدرسه از مهمترین نهادهایی است که با زندگی هر فرد آمیختگیهای تنگاتنگ دارد و تقریبا بخش عمده و مهمی از عمر انسان امروزی را شامل میشود. هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش مدل پیوند با مدرسه بر رضایت تحصیلی، خوشبینی آموزشی، بهزیستی روانشناختی و هیجانهای پیشرفت بود. برای این منظور طی یک پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، 30 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه اول شهرستان کنگاور در سال تحصیلی 400-1399 به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه کاربندی شدند. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله با پرسشنامههای رضایت تحصیلی لنت، خوشبینی تحصیلی اسچنموران و همکاران، هیجانهای تحصیلی پکران، بهزیستی روانشناختی ریف، مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 7 جلسه 60 دقیقهای تحت مداخله و آموزش مدل تدوین شده پیوند با مدرسه قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش مدل پیوند با مدرسه سبب بهبود رضایت تحصیلی، خوشبینی آموزشی، بهزیستی روانشناختی و هیجانهای پیشرفت در دانشآموزان شده است. به نظر میرسد از آموزش مدل پیوند با مدرسه میتوان در جهت بهبود متغیرهای مذکور در دانشآموزان استفاده کرد.