بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش یادگیری سیار در بین دانش آموزان و معلمان (یک مرور مفهومی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

یادگیری سیار یک فضای یادگیری جدید است که فرصتی برای محیط های یادگیری مشارکتی، شخصی، غیررسمی و دانش آموز محور فراهم نموده است. در اجرای هر سیستم یادگیری مانند محیط یادگیری سیار، درک چالش هایی که بر پیاده سازی آن تأثیر می گذارد، مهم است. بنابراین بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش این نوع از یادگیری در میان معلمان و دانش آموزان امری حیاتی است، چرا که بدون پذیرش، اجرا غیرممکن خواهد بود. بنابراین هدف این مطالعه ارائه ی مجموعه ای از عوامل مؤثر در پذیرش یادگیری سیار در بین دانش آموزان و معلمان با تأکید بر روش «مرور مفهومی» است. این تحقیق یافته هایی که از مرور مفهومی درباره ی عوامل مؤثر بر پذیرش یادگیری سیار در بین معلمان و دانش آموزان به دست آمده را ارائه می دهد. جستجوی نظام مند در این مطالعه با توجه به کلمات کلیدی به 336 مطالعه رسید که در نهایت با مطالعه ی متن، 12 تحقیق منطبق با اهداف و معیارهای مطالعه بودند. تحلیل نتایج نشان داد که عواملی نظیر انتظار کارایی، لذت بخش بودن، کیفیت سیستم یادگیری، راحتی استفاده، سواد دیجیتال، خودمدیریتی یادگیری، تلاش مورد انتظار، نفوذ اجتماعی و امنیت حریم خصوصی از مؤثرترین عوامل در پذیرش یادگیری سیار در بین معلمان و دانش آموزان هستند. یافته های این مطالعه می تواند به سیاست گذاران آموزشی در طراحی و اجرای برنامه های یادگیری مؤثر در یادگیری سیار کمک کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the factors affecting the acceptance of mobile learning among students and teachers (a scoping review)

نویسندگان [English]

  • Farokh Feizi 1
  • Mehdi Vahedi 2
1 Ph.D. student in Educational Technology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Mobile learning is a new learning situation that provides an opportunity for collaborative, personal, non-formal, and student-centered learning environments. In implementing any learning system, such as a mobile learning environment, it is important to understand the challenges that affect its implementation. Therefore, it is vital to examine the factors affecting the acceptance of this type of learning among teachers and students, because without acceptance, implementation will be impossible. Therefore, the purpose of this study is to present a set of effective factors in the acceptance of mobile learning among students and teachers with an emphasis on the "conceptual review" method. This study presents the findings of a conceptual review of the factors affecting the acceptance of mobile learning among teachers and students. A systematic search in this study according to keywords reached 336 studies, which finally, by studying the text, 12 studies were in accordance with the objectives and criteria of the study. The analysis of the results showed that factors such as the expectation of efficiency, enjoyability, quality of learning system, ease of use, digital literacy, learning self-management, expected effort, social influence, and private security are the most effective factors in accepting mobile learning among teachers and students. The findings of this study can help educate policymakers in designing and implementing effective learning programs in mobile learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Mobile learning"
  • "M-learning"
  • "Mobile training"