نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
شهروندی از مهمترین مفاهیم اجتماعی است که به منظور کمک به شناخت بهتر جامعه، روابط درونی آن و هدایت کنشها و رفتارها خلق شده است و «حقوق شهروندی» علیرغم قدمتی که در تمدنهای بشری داشته، اصطلاح جدیدی است که گستره وسیعی از حوزههای زندگی افراد از جمله حیطههای سیاسی، امنیتی، قضایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در بر میگیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل وضعیت حقوق شهروندی در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعۀ آماری این مطالعه که به شکل هدفمند مورد بررسی قرار گرفت، دانشجومعلمان حاضر در سه پردیس شهید مفتح، نسیبه و مرکزشهدای مکه در استان تهران بودند که بر اساس آمار استانی در سال تحصیلی 98-97 تعداد آنها 1948 نفر بود. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 320 تعیین گردید که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته 28 گویهای با طیف پنج گزینهای لیکرتی استفاده گردید. پس از تأیید روایی پرسشنامه توسط ده نفر از اساتید حوزۀ علوم تربیتی، پایایی ترکیبی آن 90/0 محاسبه شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Spss24 و Smart-PLS با استفاده از آمار توصیفی و معادلات ساختاری بهرهگیری شد. نتایج این تحقیق نشان داد وضعیت موجود حقوق شهروندی دانشجومعلمان مورد مطالعه کمتر از حد متوسط است و هر یک از مؤلفههای «آموزشی- پژوهشی»، «سیاسی»، «فرهنگی- اجتماعی»، «صنفی- رفاهی» و «انضباطی» به ترتیب در وضعیت «حقوق شهروندی» سهم دارند؛ بهطوری که این عوامل بر روی هم تقریباً 66/0 از واریانس «حقوق شهروندی» دانشجومعلمان را تبیین میکنند.
کلیدواژهها