نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
پژوهش حاضر با آگاهی از نیازهای کنونی در امر آموزش بر آن است به بررسی مقایسهی تأثیر آموزش به روش سنتی با استقرایی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایهی دهم در درس دستور زبان فارسی بپردازد. روش انجام پژوهش از نوع نیمه تجربی است که در آن از پیش آزمون و پس آزمون استفاده شده است. جامعهی پژوهش حاضر دانشآموزان دبیرستان علامه حلی شهرستان نور بوده است که به طور در دسترس، 21 دانشآموز پایهی دهم انسانی این مدرسه به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. به این منظور از جامعهی یاد شده بعد از 12جلسه تدریس به روش سنتی، آزمونی بر اساس طبقه بندی اهداف آموزشی«بلوم» به عمل آمد و سپس بعد از 12جلسه تدریس به روش استقرایی، مجددا آزمونی با همان اهداف برگزار شد. در این تحقیق، نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کلموگروف_اسمیرنوف تأیید شد و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار 22spss و برای مقایسهی میانگینهای دو آزمون از «آزمون تی» استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد روش تدریس استقرایی در مقایسه با روش سنتی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایهی دهم، در دستور زبان فارسی تأثیر معناداری دارد و دانش آموزان به غیر از حیطه ی «نقد» در تمام سطوح یادگیری بلوم ،عملکرد بهتری داشتند و البته این بهبود عملکرد در سطوح درک، تجزیه، و آفرینش معنادار نیز بوده است.