نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
چکیده:
هدف این پژوهش تاثیر عامل کنترل از دیدگاه شونفیلد بر خطاهای دانشآموزان طبق مدل خطای هودز نولتینگ در مبحث تابع برای دانشآموزان یازدهم ریاضی شهر کرج هست. این پژوهش بهصورت نیمه تجربی انجامشده است. جامعه آماری این پژوهش تمام دانشآموزان پسر سال یازدهم رشته ریاضی ناحیه1 کرج در استان البرز در سال تحصیلی 1400-1399 هست که از این تعداد دوکلاس 25 نفری بهعنوان نمونه، به صورت نمونه در دسترس انتخاب شده است. برای جمعآوری دادهها از دو آزمون محقق ساخته برای دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شده است. کنترل عبارت است از تصمیمگیریهای کلی در زمینه انتخاب و به کاربستنِ منابع و راهبردها میباشد و خطای هودزنولتینگ شامل خطاهای بیدقتی، مفهومی، قواعدی و بکارگیری است. جهت پایایی آزمون آلفای کرونباخ محاسبه و برای پیش -آزمون و پس آزمون به ترتیب مقادیر قابل قبول702/0و 824/0 بهدست آمد. برای بررسی روایی آزمون ضریب CVR استفاده شده و مقدار 8/0 بهدست آمد که تأیید گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از جدول فراوانی، درصد، میانگین، واریانس و همچنین آزمون U من ویتنی برای بررسی استنباطی استفاده شد، نتیجه پژوهش نشان داد بهکارگیری کنترل شونفیلد توانست خطاهای دانش آموزان در مبحث تابع را طبق مدل هودز نولتینگ را به صورت معناداری کاهش دهد .
کلیدواژهها