نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
معلمان مهمترین و مؤثرترین عامل در مدارس هستند که پاسخگو بودن آنها هم بر میزان استرس ناشی از شغل و هم بر عملکرد شغلی، اثرگذار میباشد. در این میان، میزان حمایت ادراک شده از سوی سازمان میتواند میزان تاثیر پاسخگویی بر میزان استرس و عملکرد شغلی را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پاسخگویی بر عملکرد و استرس شغلی معلمان با توجه به نقش تعدیلکننده حمایت ادراک شده سازمانی انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی و به لحاظ ماهیت از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان مدارس پسرانه ناحیه یک شهرستان مشهد با حجم 400 نفر میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان، 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از چهار پرسشنامه استاندارد پاسخگویی هاچوارتر و همکاران (2005)، استرس شغلی ریزو و هووس (1972)، عملکرد شغلی پاترسون (1990) و حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر و همکاران (1986) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه تعدیلکننده استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین پاسخگویی و حمایت سازمانی ادراک شده، عملکرد شغلی و استرس شغلی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. در عین حال در پژوهش حاضر، رابطه معنیداری بین حمایت ادراک شده با میزان عملکرد شغلی معلمان دیده نشد. نتایج رگرسیون چندگانه تعدیلکننده نشان داد که پاسخگویی و حمایت ادراک شده، نقش تعاملی در پیشبینی استرس شغلی دارند.
کلیدواژهها