نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
یقینا مهمترین نشانگر بازده آموزش در یک نظام آموزشی عملکرد تحصیلی یادگیرندگان است. این موضوع در پایه نهم تحصیلی اهمیت ویژهای پیدا میکند و تأثیر بسزایی در هدایت تحصیلی آنها دارد. این پژوهش با هدف تدوین مدل علی عملکرد تحصیلی بر اساس باورهای هوشی و انعطافپذیری شناختی در دانشآموزان پایه نهم انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی با مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تمامی دانشآموزان پسر و دختر پایه نهم شهر تهران در سال تحصیلی98-97 بودند که 450 (218پسر، 217دختر) دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله ای بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزارهای پژوهش عبارت بود از پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج(1383)، باورهایهوشی عبدالفتاحویتس(2006)، انعطافپذیری شناختی دنیسو وندروال(2010). به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری ضریب همبستگی و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج بدست آمده در این پژوهش حاکی است میزان ضریب همبستگی چندگانه بین متغیرها در پژوهش حاضر590/0 R= و مجذور ضریب همبستگی بین متغیرها 348/0 R2= می باشد که نشان دهنده همبستگی معنادار و با میزان متوسط بین متغیرهای پیش بین و ملاک می باشد.
یافتهها حاکی از آن بود که با توجهبه شاخصهای نیکویی برازش، مدل تدوینشده از برازش مطلوبی برخوردار است. لازم به ذکر است در مدل مفروض اثر ضریب مسیر استاندارد مستقیم باورهای هوشی بر عملکرد تحصیلی (β=.461 , P< .001) معنادار است، همچنین اثرضریب مسیر استاندارد انعطافپذیری شناختی بر عملکرد تحصیلی (β= .661 , P< .001) معنادار میباشد. بنابراین هر دو متغیر باورهای هوشی و انعطافپذیری شناختی، قدرت تبیین نمرات استاندارد عملکرد تحصیلی را دارند.
کلیدواژهها