نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هندسه یکی از چالشبرانگیزترین دروس ریاضی محسوب میشود که از گذشته تاکنون توجه بسیاری از آموزشگران ریاضی را به خود جلب کرده است. برای درک هندسه مدرسهای، شناخت اشکال هندسی نقش تعیینکنندهای دارند. در جای جای کتابهای درسی هندسه میتوان اشکال هندسی مختلف را مشاهده کرد و میتوان گفت شناخت و ارتباط با اشکال هندسی بخش مهمی از فرآیند یادگیری هندسه است. اما نتایج پژوهشها و تجارب معلمان نشانگر این موضوع است که دانشآموزان در درک این اشکال و به طور کلی در درک مفاهیم شکلی با مشکلات بسیاری مواجه هستند که این امر مانع بزرگی برای استدلالهای هندسی آنها محسوب میشود. هدف از مقاله حاضر که به صورت مروری و به روش کتابخانهای انجام شدهاست، آن است که بر اساس پژوهش-های معتبر به شرح بخشی از این مشکلات بپردازد. بسیاری از دانشآموزان، نام اشکال هندسی را تنها با توجه به شکل ظاهری آنها حدس میزنند و با خصوصیات اصلی هر یک از این اشکال به درستی آشنایی ندارند و در تشخیص اشکال هندسی، تنها بر شهود و تجارب قبلی خود تکیه میکنند و تمایل به نادیده گرفتن تعریف دارند. بحث پیرامون چنین موضوعاتی، آگاهی معلمان را نسبت به مشکلات یادگیری دانشآموزان بالا برده و همچنین بازبینی فرایند آموزش هندسه و اصلاح شیوههای تدریس را در پی خواهد داشت.
کلیدواژهها