- XML
- اصل مقاله 1004.2 K
- فایلهای تکمیلی/اضافی
- 2-2 عبدی.pdf
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر صمیمیت معلم و بد رفتاری معلم در ادراک دانشآموزان از اعتبار معلم در ابعاد شایستگی علمی، مراقبت (حسننیت) و قابلیت اعتماد انجام شد. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی و طرح دو عاملی بوده است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهرستان لنگرود در استان گیلان انجام شده است که 360 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهی معیار انتظار بیواسطه از معلم (IES)، پرسشنامهی بازنگری چهارسناریوی ثویت و مککراسی (1998) و پرسشنامهی معیار اعتبار تون و مککراسی (1995) استفاده گردید. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس عاملی چند متغیره و با نرمافزار SPSS-23 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تأثیر صمیمت معلم و بد رفتاری معلم بر ارزیابی اعتبار معلم معنادار بود و صمیمیت و بد رفتاری معلمان تأثیر معناداری بر ارزیابی دانشآموزان از شایستگی علمی، مراقبت (حسننیت) و قابلیت اعتماد آنها داشت و ارزیابی دانشآموزان پسر نسبت به دانشآموزان دختر بیشتر تحتتأثیر صمیمیت معلمانشان قرار داشت. بهطور کلی، دانشآموزان در دو مؤلفه شایستگی علمی و مراقبت (حسننیت) نسبت به صمیمیت معلمان تأثیرپذیرتر بودهاند اما در مؤلفه قابلیت اعتماد، بیشتر تحتتأثیر بدرفتاری معلمان بودهاند. بنابراین، غیر صمیمی بودن و بدرفتاری معلم موجب میشود که اعتبارش کاهش پیدا کند. این یافتهها، اهمیت صمیمیت رفتاری و نداشتن بدرفتاری در معلمان را در کلاس درس برای تدریس اثربخش معلمان متذکر میشود.
کلیدواژهها