نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطة زیستآهنگ احساسی، فکری و جسمی با کیفیت تدریس معلمان دورة ابتدایی شهرستان زنجان انجام شده است. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان دورة ابتدایی شهرستان زنجان بوده که حجم این جامعه به تعداد 1655 نفر و شامل دو گروه معلمان مدارس دولتی و غیردولتی است. نمونة آماری با استفاده از جدول کرجسی- مورگان تعداد 313 نفر با روش نمونهگیری طبقهای تعیین شد. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامة استاندارد 20 سؤالی کیفیت تدریس سراج و نرمافزار راز محاسبه زیستآهنگ بود. روایی ابزار پژوهش با روایی صوری و روایی سازه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد بین زیستآهنگ فکری و جسمی با کیفیت تدریس رابطه وجود دارد و بهترتیب چرخة فکری قدرت تبیین بالا، چرخة جسمی قدرت تبیین متوسط و چرخة احساسی، قدرت تبیین ضعیفی داشت. همچنین از دانش زیستآهنگ برای افزایش بهرهوری نیروهای انسانی در سازمانها بهخصوص در آموزشوپرورش میتوان استفاده کرد.
کلیدواژهها