نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
این پژوهش با هدف کاویدن تجارب معلمان درسپژوه در درس علومتجربی انجام گرفت. مطالعۀ حاضر در زمرۀ مطالعات کیفی و از نوع پدیدارشناسی بودهاست. اطلاعرسانان از میان معلمان علومتجربی دورۀ اول متوسطه استان چهارمحال و بختیاری که در سنوات گذشته درسپژوهی با محوریت درس علومتجربی انجام دادند انتخاب شدند. برای موردگزینی از دو تکنیک هدفمند و گلولۀ برفی با رعایت اصل اشباع نظری استفاده شد و به این صورت، تعداد 24 نفر انتخاب گردیدند. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه با رویکرد هدایتکلیات انجام شد. اعتبار پژوهش با استفاده از روش بررسی همکار، بررسی اعضا، ناظر بیرونی و چندسوسازی داده تاًمین شد. دادهها با روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که تجارب معلمان معلمان درسپژوه در درس علومتجربی پیرامون درسپژوهی را میتوان در قالب سه مضمون سازماندهندۀ فرصتها، آسیبها و بایستهای درسپژوهی دستهبندی کرد.آسیبها و بایستهای درسپژوهی دستهبندی کرد.
کلیدواژهها