نقش برنامة درسی پنهان در دینداری از دیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایران

2 کارشناسی ارشد علوم تربیتی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش برنامة درسی پنهان در دینداری ازدیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان در سال تحصیلی1396-97 انجام شده­است. پژوهش ازنوع کاربردی و ازلحاظ روش توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری به تعداد 372 و 215 نفر برای نمونة آماری به­روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله­ای انتخاب شد. پرسشنامه­های استاندارد برنامة درسی پنهان تقی­پور و غفاری (1388) و دینداری خدایاری‌فرد و همکاران (1388) با ضریب پایایی 91/. و 95/. به­ترتیب برای گردآوری داده­ها استفاده شد. درخصوص روایی پرسشنامه­ها ازنظر متخصصان و برای تحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان می­دهد مؤلفه‌های برنامة درسی پنهان (ساختار فیزیکی مدرسه، جوّ اجتماعی مدرسه، روابط موجود در مدرسه، فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازکار تشویق و تنبیه) با دینداری رابطة مثبت و معنادار دارند. نتایج همچنین نشان می­دهد 7/35 درصد از تغییرات دینداری ناشی از تأثیر مؤلفه­های برنامة درسی پنهان است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Hidden Curriculum in religiosity from the Viewpoint of Elementary Teachers of Masjed Soleiman province

نویسندگان [English]

  • keykhosro nazari 1
  • parvaneh salehi 2
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the role of hidden curriculum in religiosity from the viewpoint of elementary teachers in Masjed Soleiman province in the academic year 2017-2018. This research is considered as applied and descriptive-correlational. The statistical population was 372 people and 215 people were selected through multistage random sampling. Standard questionnaires of Hidden Curriculum of Taghipour and Ghaffari (2009) and Dindari Khodayari Fard et al (2009) with reliability coefficient of 0.91. And 0.95 were used to collect data. The validity of the questionnaires was evaluated by experts, and Pearson correlation and regression tests were used for data analysis. Findings show that the components of hidden curriculum (school physical structure, school social atmosphere, Social relationships in School, information and communication technology, and encouragement and punishment mechanisms) have a positive and significant relationship with religiosity. The findings also show that 35.7% of the religiosity changes are due to the influence of hidden curriculum components.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hidden curriculum
  • religiosity
  • Physical structure
  • Social Atmosphere
  • Social relationship in school
  • Information and communication technology
  • and encouragement and punishment mechanisms