یادگیری معلم با درس پژوهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان

چکیده

مقدمه
درس پژوهی[1] رویکرد­ی ­همکاری محور به توسعه حرفه­ای معلمان است، که از کشور ژاپن منشاء گرفته است (فرناندز و یوشیدا، 2004؛ لوئیس و تسوچیدا، 1998؛ استیگلر و هیئبرت، 1999). زمانی که این رویکرد اولین بار در اواخر دهه­ی 1990 در ایالات متحده معرفی شد، به سرعت توجه مربیان و کارشناسان آموزش آمریکا را به خود جلب کرد، زیرا تصور بر این بود که این رویکرد یک نوآوری مؤثر و قابل اقتباس می­باشد (چاکسی و فرناندز، 2004؛ گروه تحقیقاتی درس پژوهی­، 2007؛ لوئیس و همکاران، 2004؛ شورای پژوهش­های ملی، 2002؛ آزمایشگاه تربیتی منطقه شمال، 2002؛ ریچاردسون، 2004؛ استپانک­، 2001، 2003؛ ویلمز، 2003). درس پژوهی ویژگی­های مؤثر سایر برنامه­های توسعه­ی حرفه­ای که در پژوهش­های قبلی شناسایی شده­اند را شامل می­شود. این رویکرد براساس مکان، کار محور، مبتنی بر یادگیری دانش­آموز، بر پایه­ی همکاری و پژوهش مداری می­باشد (جل و گیلبرت­، 2004؛ برکو، 2004؛ کچران- اسمیت و لایتل­، 1999، 2001؛ دارلینگ – هاموند، 1994؛ وانگ و ادل، 2002؛ لیتل، 2001؛ هاولی و ولی، 1999؛ ویلسون و برن، 1999).
   درس­پژوهی همچنین یکی از کانون­های توجه کنفرانس نهم (کنگره بین­المللی آموزش ریاضی[2]) در سال 2002 بود، و در بسیاری از کشورهای دیگر گسترش یافته است (فوجیتا و همکاران، 2004؛ لو­، 2003؛ دانشکده­ی ملی رهبری مدرسه، 2004؛ شیمیزو و همکاران، 2005). علی­رغم آهنگ سریع اتخاذ این شکل از توسعه­­ی حرفه­ای، این رویکرد هنوز هم در کشورهای دیگر غیر از ژاپن­، جدید و تازه محسوب می­شود، و بنابراین مدارس و معلمان در این کشورها هنوز در مرحله­ی اولیه­ی اتخاذ نوآوری برای نظام­های آموزشی خود هستند.­ مجموعه­ای از ادبیات درس پژوهی وجود دارد، اما ما هنوز درک روشن و گسترده­ای از یادگیری معلم با انگیزه از درس­پژوهی و نیز الگویِ جا افتاده­ای برای آن نداریم. هدف از مقاله­ی حاضر این است یک بررسی اجمالی از درس­­پژوهی همراه با ساختار (گوناگونی)، تاریخچه­، و بررسی ادبیات درس­پژوهی نوظهور را ارائه دهد تا الگوهای یادگیری معلم در درس پژوهی را شرح دهد و نیز برنامه­های پژوهشی آینده راجع به درس­پژوهی را شناسایی کند.



[1]. Lesson Study


[2]. International Congress On Mathematics Education / Icme

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Teacher Learning with Lesson Study A Murata, Stanford University School of Education, Stanford, CA, USA ã 2010 Elsevier Ltd. All rights reserved.

نویسنده [English]

  • sh Araban
چکیده [English]

Introduction Lesson study is a collaboration-based teacher professional development approach that originated in Japan (Fernandez and Yoshida, 2004; Lewis and Tsuchida, 1998; Stigler and Hiebert, 1999). When it was first introduced in the United States in the late 1990s, it quickly gathered the attention of the US educators as it was thought to be an adoptable and effective innovation (Choksi and Fernandez, 2004; Lesson Study Research Group, 2007; Lewis et al., 2004; National Research Council, 2002; North Regional Educational Laboratory, 2002; Richardson, 2004; Stepanek, 2001, 2003; Wilms, 2003). Lesson study incorporates effective characteristics of other professional development programs identified in prior research. It is site based, practice oriented, focused on student learning, collaboration based, and research oriented (Bell and Gilbert, 2004; Borko, 2004; Cochran-Smith and Lytle, 1999, 2001; Darling-Hammond, 1994; Wang and O’Dell, 2002; Little, 2001; Hawley and Valli, 1999; Wilson and Berne, 1999). Lesson study was also one of the foci for the International Congress on Mathematics Education (ICME) Ninth Conference in 2002 and has spread in many other countries (Fujita et al., 2004; Lo, 2003; National College for School Leadership, 2004; Shimizu et al., 2005). Despite the rapid rate of adoption, this form of professional development is still new in countries other than Japan, and thus schools and teachers in these countries are still at the early stage of adopting the innovation to their existing systems. There is an emerging body of lesson study literature, but we do not yet have a coherent and shared understanding and model of teacher learning with lesson study. The purpose of this article is to give an overview of lesson study with its structure (and variation), its history, and emerging lesson study research literature, in order to explicate teacher learning models in lesson study as well as to identify future research agenda with lesson study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lesson Study