پژوهش روایی: مفهومی از تجربه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدیر گروه پژوهشی کارورزی و آماده‌سازی معلمان، پژوهشکده مطالعات تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان

چکیده

تجربه مفهومی اساسی در برنامه درسی کارورزی است. دانشجومعلمان سفر خود را با یادگیری از تجربه آغاز می‌کنند و از برنامه درسی کارورزی انتظار می‌رود که فرصت‌هایی برای تجربه‌ورزی در محیط‌های واقعی کلاس و مدرسه برای آنها فراهم کند. اما، اگر فهم روشنی از مفهوم تجربه نداشته باشیم، نه می‌توانیم آگاهانه از تجربه‌هایمان بیاموزیم، و نه می‌توانیم به‌درستی از پژوهش روایی برای پژوهش در تجربه معلمان استفاده کنیم. پس، پیش از هرکاری، باید بپرسیم معنای تجربه چیست، و بر آنچه تجربه می‌پنداریم تأمل کنیم، تا بفهمیم برایمان چه معنایی دارد. همچنین، خواندن روایت معلمان باتجربه از تجربه نیز ارزشمند است. این مقاله درصدد خواندن مفهوم تجربه از نگاه آیزنر است. قصد دارد، علاوه ‌بر روشن کردن این مفهوم با خواندن روایت او از تجربه، کتابی خواندنی و آموزنده را به کسانی معرفی کند که می‌خواهند خودشان را در مقام معلم جدی بگیرند، و به کسانی که می‌خواهند بادقت از پژوهش روایی برای مطالعة تجربه‌های معلمان استفاده کنند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Narrative Inquiry: A Conception of Experience

نویسنده [English]

  • f alehosseini
چکیده [English]

Experience is a fundamental concept in the practicum curriculum. Student teachers start their journey by learning from experience, and practicum is expected to provide opportunities for them to develop their experiences in real classroom and school environments. However, if we don’t have a clear understanding of what the word ‘experience’ means, we can’t learn from our experiences consciously, nor can we use narrative inquiry to study teachers’ experiences properly. So, first of all, we need to ask what the concept of experience means, and to reflect on what we think of its meaning. Also, it is worthwhile to read experienced educators’ point of view. The purpose of this article is to read Eisner’s conception of experience. Moreover, it is willing to introduce an interesting and informative book to those who want to take themselves seriously as teachers, and those who want to use narrative inquiry to study teachers’ experiences accurately.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • experience
  • narrative of experience
  • Narrative Inquiry
  • teachers as curriculum planners
  • Elliot Eisner