آموزش گفت و شنودی بستری برای یادگیری برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشگاه فرهنگیان

چکیده

چکیده
این پژوهش با توجه به این مسئله صورت گرفته است که هرچند از نگاه یونسکو دانشجو معلمان در سن بزرگسالی قرار دارند اما الگوهایی که برای آموزش آنان استفاده می‌شود از جنس آندراگوژی نیست. برای حل این مسئله یکی از الگوهای آموزش بزرگسالان به نام آموزش گفت و شنودی معرفی می‌شود. این الگو از آن رو انتخاب می‌شود که به باور صاحب‌نظران تربیت معلم، گفت و شنود راهی برای بارو کردن فرایند تأمل در دوره تربیت معلم و به‌ویژه دوره کارورزی است. به این ترتیب در این پژوهش، آموزش گفت و شنودی معرفی می‌گردد و با تکیه بر روش طبقه‌بندی به شیوه‌ی استقرایی عناصر موجود در آن که به اثربخش کردن دوره کارورزی می‌انجامد شناسایی می‌شوند. یافته‌های این پژوهش گویای آن است که عنصرهای زیر می‌توانند فرایند تأمل حرفه‌ای را غنا بخشند و تسهیل کنند: کارگروهی؛ پراکسیس؛ نقش؛ درآمیخته شدن؛ توالی و تقویت؛ مکان؛ زمان؛ امنیت؛ احترام؛ فوریت؛ به کارگیری ایده‌ها، دل خاسته‌ها، رفتارها؛ پاسخگویی و فعالیت‌های یادگیری.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Dialogue Education as a vehicle to learn about school placement program

نویسندگان [English]

  • FatemeZahra Ahmadi 1
  • Amene Ahmadi 2
چکیده [English]

Abstract: Although teacher candidates are adults, the instructional models used in teacher colleges are not aligned with andragogical approach. To resolve this problem a new model of adult education which is called Dialogue Education is introduced to teacher colleges in this study. Scholars believe that dialogue is a practical means to invite reflection in teacher colleges especially during school placement. Therefore in this paper Dialogue Education is introduced and by using Inductive Category Development procedure its components, which make school placement experiences effective, are determined. The findings suggest that following components can promote reflection in professional courses:  Teamwork in small groups; Praxis; Clear roles; Engagement; Sequence and Reinforcement; time; location; Safety; Respect; Immediacy; Ideas, feelings, actions; Accountability, Learning Tasks.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • teacher education
  • dialogue education
  • placement program
  • inductive category development