بررسی نقش فرهنگ مدرسه بر فعالیت درس پژوهی معلمان دوره ابتدایی شهر تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی

2 دانشگاه تبریز

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش فرهنگ مدرسه بر فعالیت درس پژوهی معلمان دوره ابتدایی شهر تبریز انجام شد. روش تحقیق این پژوهش بر حسب هدف تحقیق، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی-پیمایشی و به لحاظ ماهیت از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی معلمان مدارس دولتی در مقطع ابتدایی شهر تبریز تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و براساس جدول کرجسی مورگان، 354 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد فرهنگ مدرسه سلفی و سعید(2007) و پرسشنامه محقق ساخته درس پژوهی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین صلاحیت حرفه ای معلمان، تعامل معلمان با کارکنان و مدیریت، تعامل معلمان با یکدیگر، مشارکت والدین در فعالیت های مدرسه و بهره گیری از تسهیلات فیزیکی مدرسه با فعالیت درس پژوهی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. نتایج ضریب رگرسیون متغیرهای پیش بین نشان داد که تمامی مولفه های فرهنگ مدرسه (بهره گیری تسهیلات فیزیکی مدرسه، تعامل معلمان با کارکنان و مدیریت، تعامل معلمان با یکدیگر، مشارکت والدین در فعالیت های مدرسه و صلاحیت حرفه ای معلمان) می توانند فعالیت درس پژوهی را به گونه ای معنادار تبیین کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of School Culture on the lesson study of Elementary School Teachers in Tabriz

نویسندگان [English]

  • davoud tahmasebzadeh sheikhlar 1
  • kioomars taghipour 1
  • nasrin ghoerishi 2
  • masoome imannejad 2
1 faculty member
2 student
چکیده [English]

The purpose of this study was to determine the role of school culture on the lesson study of elementary school teachers in Tabriz. The research method of this research is applied in terms of research purpose and in terms of data collection is descriptive-correlational. The statistical population of this study consisted of all public school teachers in elementary school in Tabriz who was selected by multistage cluster sampling method and based on Morgan table, 354 students were selected. The standard questionnaire of Salafi and Saeed School of Culture (2007) and researcher-made questionnaire were used for data collection. Multivariate correlation and regression tests were used to analyze the data. The findings showed that there is a positive and significant relationship between teachers 'professional competence, teachers' interaction with staff and management, teachers 'interaction with each other, parents' involvement in school activities, and the use of school physical facilities. The results of regression coefficient of predictor variables showed that all components of school culture (utilizing school physical facilities, teacher-staff interaction and management, teacher-teacher interaction, parental involvement in school activities, and teachers' professional competence) could be a research activity to explain it in a meaningful way.

کلیدواژه‌ها [English]

  • lesson study
  • School culture
  • Teacher engagement
  • Parent participation
  • Teachers professional competence