بررسی عملکرد سال اول تدریس نومعلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران

چکیده

هدف کلی پژوهش حاضر بررسی عملکرد سال اول تدریس نومعلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. اعضای جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران، معاونین، نمایندگان معلمان و نمایندگان انجمن اولیا و مربیان، سرگروه های آموزشی، راهنمایان آموزشی و کارشناسان مربوطه در سازمان آموزش و پرورش بود. برای انجام نمونه گیری، از روش نمونه‌‌گیری خوشه‌ای چند مرحله-ای استفاده شد. در مجموع تعداد 125 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه گردید. روایی پرسشنامه نیز به تأیید متخصصین حوزه تخصصی و کارشناسان آموزش و پرورش رسید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که عملکرد دبیران در چهار بعد: طراحی و آماده سازی برای تدریس، محیط یادگیری اثربخش، آموزش مناسب به دانش آموزان، مسئولیت های حرفه ای معلمی مطلوب بوده است و در زمینه رتبه-بندی ابعاد عملکرد دبیران نیز نتایج نشان داد که مسئولیت های حرفه ای معلمی، محیط یادگیری اثربخش ، طراحی و آماده سازی برای تدریس و آموزش مناسب به دانش آموزان در رتبه اول تا چهارم قرار دارند. همچنین نتایج نشان داد که بر اساس نظرات گروه های مختلف عملکرد این دسته از نومعلمان مطلوب بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Performance Assessment of The First Year of New Teachers Graduated From Farhangian University: A Case Study of Kerman Province

نویسندگان [English]

  • zahra iranmanesh 1
  • Omid Mehni 2
  • Samaneh Pirmoradi 3
1 Faculty Member of Farhangian University, Tehran, Iran
2 Ph.D. Student of Educational Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
3 Master student of jurisprudence and the basics of Islamic law, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran:
چکیده [English]

The present study tries to study the first-year teaching performance of New teachers graduated from Farhangian University. The research method was a descriptive survey. The statistical population included principals, vice-principals, teachers' representatives and the representatives of the parent-teacher conferences, heads of educational groups, and relevant experts in the education departments. Sampling was performed by a multi-stage sampling method. In total, 125 people were selected as a statistical sample. A researcher-made questionnaire was used to collect information. The reliability of this questionnaire was calculated using Cronbach's alpha coefficient of 0.86. The validity of the questionnaire was also confirmed by education experts.The results showed that the performance of teachers are divided into four groups including design and preparation for teaching, effective learning environment, proper education for students, teacher professional responsibilities. These groups can be ranked in the following order: teacher professional responsibilities, effective learning environment, design and preparation for teaching and proper education for students. The results also showed that different groups believed that these teachers have performed properly.

کلیدواژه‌ها [English]

  • New Teachers
  • Performance
  • Teaching
  • Education
  • Farhangian University