مقایسه تطبیقی مؤلفه های شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم در ایران، آمریکا و انگلستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شهرکرد، ایران

2 استاد دانشگاه ارومیه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی

چکیده

هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی مؤلفه های شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم در ایران و کشورهای آمریکا و انگلستان صورت گرفته است. این پژوهش در زمرۀ مطالعات کیفی و به روش تحلیل مضمون است. و برای تجزیه و تحلیل مقایسه ای از شیوه ی تطبیقی جرج برودی استفاده گردید.داده های پژوهش از طریق مطالعه ی کتاب و بررسی اسناد و مدارک با کمک از نرم افزار MAXQDApro12 جمع آوری شده است. جامعه پژوهش شامل متون و مقالات ایران و کشورهایی که در زمینه موضوع شناسایی شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم اقداماتی داشتند. ایران و کشورهای انگلستان و آمریکا به عنوان نمونة هدفمند انتخاب شدند. در مجموع 40 مضمون پایه، 4 مضمون سازمان دهنده اصلی و 16 مضمون سازمان دهنده فرعی برای مضمون فراگیر شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم شناسایی شد. مؤلفه های کشور انگلستان 23 مورد، آمریکا 22 مورد و جمهوری اسلامی ایران 33 مورد است. یاقته های پژوهش نشان داد بین مؤلفه های شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم در کشور ایران و کشورهای مورد مطالعه، شباهت نسبتأ زیادی وجود دارد. همچنین با استفاده از جبر بولین 27 مؤلفه ارزشمند برای شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم پیشنهاد شد. در نتیجه شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم شامل چهار دسته مضمون سازمان دهنده اصلی تحت عنوان: 1- ویژگی جامعه پذیری 2- میزان آمادگی برای ورود به تربیت معلم 3- ویژگی های شخصیتی و روان شناسی4- ویژگی های تحولی شناسایی گردید. با استفاده از روش هولستی پایایی این مرحله 94/. محاسبه گردید

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparative Comparison of Competency Components of Teacher Entry Candidates in Iran, USA and UK

نویسندگان [English]

  • mohsen khosravi 1
  • mohamad hasani 2
1 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Shahrekord, Iran
2 Professor, urmia university, Faculty of literature and Humanities
چکیده [English]

The purpose of this study is a comparative study of the competency components of teacher entry candidates in Iran and the United States and the United Kingdom. This research is in the field of qualitative studies and content analysis method. George Brody's comparative method was used for comparative analysis. Research data were collected through book study and document review with the help of MAXQDApro12 software. The research population included texts and articles from Iran and countries that took measures to identify the qualifications of candidates for teacher training. Iran and the United Kingdom and the United States were selected as the target sample. A total of 40 basic themes, 4 main organizing themes and 16 sub-organizing themes were identified for the comprehensive theme of teacher competency. The components of the United Kingdom are 23, the United States is 22 and the Islamic Republic of Iran is 33. The research findings showed that there are relatively similar similarities between the eligibility components of teacher training candidates in Iran and the studied countries. Also, using Boolean algebra, 27 valuable components were proposed for the qualification of candidates for teacher training. As a result, the competence of the candidates to enter the teacher training, including four main categories of organizing themes under the title: 1- Characteristics of socialization 2- The level of readiness to enter the teacher training 3- Personality and psychological characteristics 4- Developmental characteristics were identified. Using Holst method, the reliability of this step is 94

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competence
  • Volunteers
  • teacher training
دوره 6، شماره 9 - شماره پیاپی 9
سال ششم، شماره 9، بهار و تابستان 1399، 1-180
شهریور 1399
صفحه 30-48
  • تاریخ دریافت: 20 فروردین 1398
  • تاریخ بازنگری: 01 فروردین 1399
  • تاریخ پذیرش: 01 اردیبهشت 1399