نقش واسطه ای جهت گیری هدف در رابطه بین هوش عاطفی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر کامفیروز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،فارس، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر نقش واسطه‌ای جهت گیری هدف در رابطه بین هوش عاطفی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بود. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده که برای انجام آن روش توصیفی- همبستگی استفاده شد. جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان دوره متوسطه اول کامفیروز نفر بودند. برای تعیین حجم نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله ای تعداد 150 دانش آموز انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل 3 پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور، جهت گیری هدف بوفارد و همکاران، هوش عاطفی بارآن بود که روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و از روش‌های آمار استنباطی، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون مدل میانجی گری چندگانه با استفاده از برنامه آماری پریچر و هیز استفاده گردید. نتایج نشان دهنده آن است بین هوش عاطفی با عملکرد تحصیلی رابطه معنا‌داری وجود دارد. بین جهت گیری هدف با عملکرد تحصیلی رابطه معنا‌داری وجود دارد دارد. هوش عاطفی با جهت گیری هدف رابطه معنا‌دار دارد. جهت گیری معطوف به عملکرد پرهیزی در رابطه بین هوش عاطفی و عملکرد تحصیلی نقش واسطه‌ای ایفا می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The mediating role of goal orientation in the relationship between emotional intelligence and academic performance of high school students in Kamfirooz area

نویسنده [English]

  • Hossein Aflakifard
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Fars, Iran
چکیده [English]

The aim of the present study was to mediate the role of goal orientation in the relationship between emotional intelligence and students' academic performance. The research method was applied in terms of purpose, for which descriptive-correlation method was used. The statistical population consisted of all first-year high school students in Camfirooz. To determine the sample size, 150 students were selected using multi-stage cluster sampling method. Data collection tools included three questionnaires of Fam and Taylor's academic performance, Buffard's and colleagues' goal orientation, and emotional intelligence, which confirmed the validity and reliability of the tool. In order to analyze the data, the descriptive statistics of mean and standard deviation statistics and the methods of inferential statistics, Pearson correlation coefficient and multiple mediation model test were used using Pritcher and Hayes statistical program. The results show that there is a significant relationship between emotional intelligence and academic performance. There is a significant relationship between goal orientation and academic performance. Emotional intelligence has a significant relationship with goal orientation. Orientation-oriented performance plays an intermediate role in the relationship between emotional intelligence and academic performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Goal Orientation
  • Emotional Intelligence
  • Academic Performance
  • Students
دوره 5، شماره 8 - شماره پیاپی 8
سال پنجم، شماره 8، پاییز و زمستان 1398، 1-182
اسفند 1398
صفحه 93-110
  • تاریخ دریافت: 14 اردیبهشت 1399
  • تاریخ بازنگری: 30 تیر 1399
  • تاریخ پذیرش: 11 شهریور 1399