بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان درباره تاثیر استفاده از روش ارزیابی همتایان در برنامه درسی کارورزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان. اصفهان. ایران

2 مدرس دانشگاه فرهنگیان. اصفهان. ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان درباره تاثیر استفاده از روش ارزیابی همتایان بر سطح دانش، مهارت و نگرش دانشجو معلمان دانشگاه در برنامه درسی کارورزی فرهنگیان بوده است. جامعه آماری پژوهش در بخش اساتید، شامل کلیه استادان واحد درسی کارورزی در رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان به تعداد 27 نفر بود و برای تعیین حجم نمونه از روش سرشماری کامل استفاده شد. در بخش دانشجویان، جامعه آماری شامل کلیه دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی پردیس فاطمه زهرا (س) دانشگاه فرهنگیان اصفهان در سال تحصیلی 98-97 شامل 60 نفر بود و تعداد نمونه مورد نظر به شیوه نمونه گیری ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 50 نفر تعیین شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته شامل 32 گویه بود و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در دو بخش اساتید و دانشجویان به ترتیب به میزان 0.87 و 0.81 برآورد شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری t تک نمونه ای در محیط نرم افزار spss انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که هر دو گروه اساتید و دانشجویان برتاثیر مثبت این شیوه ارزیابی بر ارتقاء سطح دانش، نگرش و مهارت های دانشجویان تاکید دارند. همچنین تفاوت معناداری بین نظرات آنها وجود نداشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the views of faculty members and students of Farhangian University on the impact of using peer assessment methods in the internship program.

نویسندگان [English]

  • afsaneh kalbasi 1
  • shahla zahabioun 2
  • parvin roshanghias 2
1 Assistant professor. Department of educational sciences, farhangian university.Isfahan. iran
2 farhangian university of isfahan. iran
چکیده [English]

Abstract
The aim of this study is to investigate the views of faculty members and students on the effect of using peer assessment methods on the level of knowledge, skills and attitudes of university student teachers in Farhangian internship curriculum. The statistical population of the research including all faculty members of the internship course unit in the field of primary education at Farhangian University of Isfahan province, was 27 people, and all students of primary school teachers of Fatemeh Zahra Campus of Isfahan Farhangian University in the 98-97 academic year and included 60 people. A complete census method was used to determine the sample size of the faculty members. The sample size of the students was determined by simple sampling method and using the table of Kerejcie- Morgan 50 people. The research instrument was a researcher-made questionnaire consisting of 32 items and its reliability was estimated using Cronbach's alpha coefficient in the two sections of faculty members and students at 0.87 and 0.81, respectively. Data analysis was performed using t-sample statistical test in SPSS software environment. The results of the research showed that both groups of faculty members and students emphasize the positive effect of this evaluation method on improving the level of knowledge, attitude and skills of students. There was also no significant difference between their views.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "authentic assessments"
  • "peer peer assessment"
  • "Internship"
  • "Farhangian University"