تاثیر بازخوردهای اصلاحی معلمان زن در ارزشیابی‌های تکوینی بر میزان تاب‌آوری آموزشی و تعلق پذیری تحصیل دانش‌آموزان دختر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

3 دانشجوی دکترای فلسفه در آموزش، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

4 دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

5 کارشناس روانشناسی عمومی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف اصلی این پژوهش تاثیر بازخوردهای اصلاحی معلمان زن در ارزشیابی‌های تکوینی بر میزان تاب‌آوری آموزشی و تعلق پذیری تحصیل دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر خرم‌آباد بود. پژوهش به صـورت نیمه‌تجربی بود که در آن از طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه پژوهش 40 آزمودنی بود که از میـان دانـش‌آمـوزان دختر دبیرستانی شهر خرم‌آباد به روش تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه گمارده شـدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش به مدت 10 هفته بعد از ارزشیابی‌های تکوینی به عمل آمده بازخورد دریافت ‌کردند. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخله‌ای دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه تعلق پذیری تحصیل و مقیاس تاب‌آوری آموزشیدر مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون برای دو گروه آزمایش و گواه استفاده شد. داده‌های پژوهش با روش تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنی‌داری بین دو گروه نشان داد. یافته‌ها حاکی از آن بود که سطح تاب‌آوری آموزشی و تعلق پذیری تحصیل گروه آزمایش به طور معنی‌داری نسبت به گروه کنترل افزایش یافته بود. بنابراین در صورتی که معلمان بعد از ارزشیابی‌های تکوینی از این مدل برای ارائه بازخورد استفاده کنند، می‌توانند سطح تاب‌آوری آموزشی و تعلق پذیری تحصیل دانش‌آموزان را به طرز معنی‌داری افزایش دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Female Teachers' Corrective Feedbacks on Developmental Evaluations on Educational Resilience and Education Attendance of Female Students

نویسندگان [English]

  • Maryam Shakarami 1
  • Amirhossein Soltanifallah 2
  • Zahra Ghasemabadikaramiranjbar 3
  • Mahdi Yousefvand 4
  • Zoleikha Zarei 5
1 Master of Educational Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran
2 M.Sc. Student of History and Philosophy of Education, Shahed University, Tehran, Iran
3 PhD student in Philosophy in Education, Shahed University, Tehran, Iran
4 PhD of Educational Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran
5 BSc in Public Psychology, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effect of feedback corrective teachers in a formative evaluation of the Resiliency Education and Meaning of education Khorramabad city was the first high school male students. this quasi-experimental study in which the pretest - posttest control group was used. The sample consisted of 40 subjects that among male high school students of Khorramabad selected by multistage cluster sampling method and were randomly assigned to experimental groups (written and verbal feedback Butler and Wine-based model) and control group were assigned. The intervention groups for 10 weeks after genetic evaluation model based on feedback received. During this period, the control group received no intervention. The data were collected from questionnaires meaning of education and resilience scale study in the pre-test and post-test for both test and control groups were used. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Covariance analysis showed significant differences between the two groups. they come to significantly increase. Results showed that the level of academic resilience and Meaning of education experimental group was significantly increased compared to control group. they come to significantly increase. Thus If the teachers after the model of formative assessment Butler and Wine to provide feedback to students, they can study the level of resiliency and Meaning of education to significantly increase.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: feedback
  • formative evaluation
  • Academic resilience
  • Meaning of education