واکاوی و تحلیل فرایند پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان به منظور ارایه الگو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزشی علوم تربیتی،پردیس شهید مفتح دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف واکاوی و تحلیل فرایند پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان به منظور ارایه الگوی مناسب جذب دانشجو انجام شد. روش پژوهش مورد استفاده کیفی با رویکرد نظریه داده‌بنیاد است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیات علمی و مدرسان مدعو دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور بودند که از بین آنها، تعداد 38 نفر(18نفر عضو هیات علمی و 20 نفر مدرس مدعو) به عنوان نمونه آماری از دو استان تهران و مرکزی با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع داوطلبانه انتخاب گردیدند. از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته برای جمع-آوری داده‌های مورد نیاز استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه صاحب‌نظران، پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان به خصوص برای دوره ابتدایی، جذب نخبگان فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی سایر دانشگاهها برای تحصیل در دوره دو ساله کارشناسی‌ارشد در آموزش رشته‌های تخصصی به خصوص رشته‌های فنی و حرفه‌ای و علوم پایه برای معلمی دوره متوسطه دوم مناسب است. همچنین الگویی برای جذب دانشجو ارایه شد که شامل سه مؤلفه‌، پذیرش دانشجوی کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان، پذیرش دانشجوی کارشناسی پیوسته با مشارکت سایر دانشگاهها(2+2)، و پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش است. با توجه به نتایج پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که با لحاظ نمودن مؤلفه‌های الگوی ارایه شده برای جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان می‌توان نسبت به پذیرش داوطلبانی مستعد، توانمند، با انگیزه و علاقه‌مند، و برخوردار از سلامت جسمانی و روانی، برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و ورود به حرفه معلمی مبادرت نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of Student Admission process in Farhangian university to Provide Pattern

نویسنده [English]

  • Seyed Sadegh Nabavi
Department of education, Shahid mofateh Pardise, Farhangian University
چکیده [English]

The purpose of this study was to identify the problems of process to select candidates for admission to Farhangian University in order to provide a suitable model. According to the purpose, the research method used is qualitative grounded theory. The statistical population of the study consisted of all faculty members and lecturers of Tehran and Markazi provinces, among whom 18 faculty members and 20 lecturers were selected using voluntary sampling method. Semi-structured interviews were used to collect the required data. Thematic analysis method was used to analyze the data. The results show that from the perspective of the experts, the problems of the interview process and the selection of candidates for admission to the Farhangian University are six and eight, respectively. Based on the findings of the present study, it can be concluded that the interview and selection process of candidates for admission to Farhangian University has significant problems in terms of content and implementation. It seems that by resolving its content and implementation problems based on the components of the model presented, it is possible to recruit qualified, motivated and interested volunteers with professional competency, and physically and mental health , to study at Farhangian University and enter the teaching profession. It is suggested that, depending on the components of the model, the interview process and selection of candidates for admission to Farhangian University be carried out to select the gunmen.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Analysis
  • student admission
  • teacher education
دوره 5، شماره 8 - شماره پیاپی 8
سال پنجم، شماره 8، پاییز و زمستان 1398، 1-182
اسفند 1398
صفحه 127-152
  • تاریخ دریافت: 01 فروردین 1399
  • تاریخ بازنگری: 21 اردیبهشت 1399
  • تاریخ پذیرش: 29 خرداد 1399