رابطة زیست آهنگ احساسی، جسمی و فکری با کیفیت تدریس معلمان دورة ابتدایی شهرستان زنجان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار کروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 مدرس دانشگاه فرهنگیان

3 آموزش و پرورش

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی رابطة زیست‌آهنگ احساسی، فکری و جسمی با کیفیت تدریس معلمان دورة ابتدایی شهرستان زنجان انجام شده است. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان دورة ابتدایی شهرستان زنجان بوده که حجم این جامعه به تعداد 1655 نفر و شامل دو گروه معلمان مدارس دولتی و غیردولتی است. نمونة آماری با استفاده از جدول کرجسی- مورگان تعداد 313 نفر با روش نمونه­گیری طبقه­ای تعیین شد. ابزار اندازه­گیری شامل پرسشنامة استاندارد 20 سؤالی کیفیت تدریس سراج و نرم­افزار راز محاسبه زیست‌آهنگ بود. روایی ابزار پژوهش با روایی صوری و روایی سازه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. به­منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون­های پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان می­دهد بین زیست‌آهنگ فکری و جسمی با کیفیت تدریس رابطه وجود دارد و به­ترتیب چرخة فکری قدرت تبیین بالا، چرخة جسمی قدرت تبیین متوسط و چرخة احساسی، قدرت تبیین ضعیفی داشت. همچنین از دانش زیست‌آهنگ برای افزایش بهره‌وری نیروهای انسانی در سازمان­ها به­خصوص در آموزش­وپرورش می­توان استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Emotional, Physical, and Intellectual Biorhythm with Quality of Teaching of Elementary school teachers in Zanjan

نویسندگان [English]

  • maryam naderi 1
  • akram safari 2
  • soheila hasani 3
1 Professor at Farhangian University
2 Professor at Farhangian University
3 education
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between emotional, intellectual and physical biorhythms with the quality of primary school teachers in Zanjan. The statistical population of this study consisted of all elementary school teachers in Zanjan with a population of 1655 of two groups of state and non-state school teachers. The sample was 313 people using a stratified sampling method. Measurement tools included a standard 20-question Seraj teaching quality questionnaire and the secret of biorhythm account software. The validity of the research instrument was obtained by face validity and construct validity and its reliability was estimated using Cronbach''s alpha coefficient. Pearson and regression tests were used to analyze the data. The results of this study showed that there is a relationship between intellectual and physical biorhythm with the quality of teaching; the intellectual cycle had a high explanatory power, physical cycle had a moderate explanatory power, and the emotional cycle had a poor explanatory power, respectively. Biorhythm knowledge can also be used to increase the productivity of human resources in organizations, especially in education and training.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Biorhythm
  • Emotional cycle
  • Physical cycle
  • Intellectual cycle
  • Quality of Teaching