نقش ساختار توانمند مدارس و جو روانشناختی محیط کار در خوش‌بینی شغلی معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی

3 گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی نقش ساختار توانمندساز مدارس و جو روانشناختی محیط کار بر خوش‌بینی شغلی معلمان صورت گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان شهرستان کوهدشت (345 نفر) می‌باشد. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران بالغ بر 185 نفر از معلمان (99 نفر معلم مرد و 86 نفر معلم زن) از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. پرسشنامه هایی که برای تحقیق حاضر مورد استفاده قرار گرفتند، پرسشنامه خوشبینی شغلی، پرسشنامه ساختار توانمندساز مدارس و پرسشنامه جو روانشناختی بود. بررسی پایایی از طریق آلفای کرونباخ صورت گرفت که میزان پایایی برای پرسشنامه ای ساختار توانمندساز مدارس ، جو روانشناختی محیط کار و خوش‌بینی شغلی به ترتیب 82/0، 77/0 و 78/0 به دست آمد. روایی نیز به روش روایی صوری و محتوایی از طریق نظرات متخصصین مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین ساختار توانمندساز مدارس و جو روانشناختی محیط کار با خوش بینی شغلی معلمان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد که ضریب همبستگی چندگانه آن‌ها به ترتیب برابر با 51/0 و 78/0 به دست آمد. همچنین نتایج رگرسیون گام به گام نیز نشان داد ساختار توانمندساز مدارس و جو روانشناختی محیط کار نقش معناداری در پیش‌بینی خوش‌بینی شغلی معلمان ایفا می‌کند و ضریب تأثیر استاندارد آن‌ها به ترتیب برابر با (71/0=β) و (12/0=β) در سطح 05/0 P< دیده شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigate the Role of Schools Empowering Structure and Psychological Climate at Work on the Job Optimism of Teachers

نویسندگان [English]

  • Abolfazl Ghasemzadeh 1
  • Peyman Gharaei 2
  • Rouhollah Mahdiuon 3
1 Associate Professor in Educational Administration, Department of Education, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran, Tel: +98 912 2883324, Email:ghasemzadee@yahoo.com, Adress: Kilometere 35, Tabriz/Azarshahr Road Tabriz,
2 Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
3 Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the role of Powerful structure of schools and psychological climate at work on the Job optimism of teachers. The method of this research was descriptive and correlational. The research population consists of all teachers of Kohdasht city. The sample consisted of 185 teachers (99 male teachers and 86 female teachers) using the Cochran formula. They were selected by stratified random sampling method. The questionnaires that were used for the present research included, Job Optimism questionnaire by Rotinghus et al (2005), The Hwi and Swatland (2000) Powerful structure of schools' questionnaire, and Quiz and Decotez (1991) Psychological climate at work questionnaire. Reliability was assessed through Cronbach's alpha. The reliability of the questionnaire for job optimism and empowered school structure was 0.86 and 0.89, respectively. Validity was also confirmed by the form of content validity through expert opinions. For data analysis, Pearson correlation coefficient and multiple regression step by step method in using spss.23 software were used. The results of the research showed that there is a positive and significant relationship between the Structure empowering schools and the psychological climate of the work environment with the teachers' job optimism (p <0.01). Also, the results of stepwise regression showed that the Structure enabling schools and the psychological climate of the work had a significant effect on teachers' job optimism and their standard effect coefficients were equal to (β = 0.71) and (β =0.12) And significant at P <0.05 level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Structure empowering schools
  • Psychological climate at work
  • Job optimism school teachers
دوره 5، شماره 7 - شماره پیاپی 7
سال پنجم، شماره 7، بهار و تابستان 1398، 1-146
شهریور 1398
صفحه 61-74
  • تاریخ دریافت: 07 مرداد 1398
  • تاریخ بازنگری: 20 آبان 1398
  • تاریخ پذیرش: 26 اسفند 1398