دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-715671120210622Examine the interaction role of Accountability and Perceived Organizational Suport on Job Stress and Job Performance among teachersبررسی نقش تعاملی پاسخگویی و حمایت ادراک شده سازمانی در عملکرد و استرس شغلی معلمان1221899FAابوالفضلقاسم زادهگروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانمحمدرزاقیگروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.Journal Article20200301Teachers are the most important and influential factor in schools that have been accountable, affecting both job stress and job performance. Meanwhile, the amount of support perceived by the organization can affect the impact of accountability on stress and job performance. Therefore, the present study aimed to investigate the role of accountability on teachers' performance and job stress with respect to the moderating role of perceived organizational support. The research method of this research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection and correlational in nature. The statistical population of this study includes all teachers of boys' schools in district one of Mashhad with a volume of 400 people. Using a simple random sampling method and based on Morgan table, 200 people were selected as a sample. Four standard questionnaires of responsiveness were used by Hatchwar et al. (2005), Rizzo & Hauss (1972), Patterson (1990) and Practical Organizational Support of Eisenberger et al. (1986). Correlation test and multiple mode regression were used to analyze the data. Findings showed that there is a positive and significant relationship between accountability and perceived organizational support, job performance and job stress. At the same time, in the present study, there was no significant relationship between perceived support and teachers' job performance. The results of multiple modulatory regression showed that responsiveness and perceived support have an interactive role in predicting job stress.معلمان مهمترین و مؤثرترین عامل در مدارس هستند که پاسخگو بودن آنها هم بر میزان استرس ناشی از شغل و هم بر عملکرد شغلی، اثرگذار میباشد. در این میان، میزان حمایت ادراک شده از سوی سازمان میتواند میزان تاثیر پاسخگویی بر میزان استرس و عملکرد شغلی را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پاسخگویی بر عملکرد و استرس شغلی معلمان با توجه به نقش تعدیلکننده حمایت ادراک شده سازمانی انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی و به لحاظ ماهیت از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان مدارس پسرانه ناحیه یک شهرستان مشهد با حجم 400 نفر میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان، 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از چهار پرسشنامه استاندارد پاسخگویی هاچوارتر و همکاران (2005)، استرس شغلی ریزو و هووس (1972)، عملکرد شغلی پاترسون (1990) و حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر و همکاران (1986) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه تعدیلکننده استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین پاسخگویی و حمایت سازمانی ادراک شده، عملکرد شغلی و استرس شغلی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. در عین حال در پژوهش حاضر، رابطه معنیداری بین حمایت ادراک شده با میزان عملکرد شغلی معلمان دیده نشد. نتایج رگرسیون چندگانه تعدیلکننده نشان داد که پاسخگویی و حمایت ادراک شده، نقش تعاملی در پیشبینی استرس شغلی دارند.دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-715671120210622Impact of manipulation activities On learning the geometry skills(Environment and Area) of third grade boy studentsتاثیر فعالیتهای دست ورزی بر یادگیری مهارتهای هندسه (محیط و مساحت) دانش آموزان پسر23462034FAفرشتهعبدالحسینیدانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهرانتهمینهبازگیرعلوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبهJournal Article20210222The impact of this study was to investigate the effect of Manipulation activities on learning geometry skills of third grade elementary school students. In this regard, in a quasi-experimental method, the researcher has selected two groups of 30 experimental and control students from the elementary school of Hazrat Mahdi (aj), by available Purposeful sampling method. In the experimental group, teaching was done in a using Manipulation activities and in the control group by visual methods. In order to collect data, From a researcher-made test whose validity is through content validity and CVR method It was measured and used for both tests with a value of 0.99.<br />The descriptive findings of the study showed that the mean of variable geometry skills in the experimental group after Manipulation activities was higher than the control group. Data were analyzed using analysis of variance showed that the difference between the post-test of the two groups was significant; And the value of F obtained indicates that the effect of manipulative activity on the learning of geometry skills of students in the experimental group was effective.T test results show; For the geometry skills variable, the ratio T obtained (18.536) with a degree of freedom of 27 from the critical table is greater than the T table Therefore, the test results indicate that Manipulation activities affect students' learning of geometry skills.پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فعالیتهای دست ورزی بر یادگیری محاسبات عددی پسر پایه سوم ابتدایی، انجام شده است. دراین راستا پژوهشگر در روشی نیمه آزمایشی، دو گروه30 نفره آزمایش و کنترل از دانش آموزان مدرسه ابتدایی حضرت مهدی (عج)، به شیوه نمونه گیری هدفمند، انتخاب کرده است. در گروه آزمایش تدریس مفاهیم با استفاده از فعالیتهای دست ورزی و در گروه کنترل به روش دیداری انجام شد. به منظور گردآوری داده ها از آزمون محقق ساخته که روایی آن از طریق روایی محتوایی و روش CVR، سنجیده شد و برای هر دو آزمون با مقدار 99 / 0مورد تایید قرار گرفت استفاده شد. <br />یافتههای توصیفی پژوهش نشان داد که میانگین متغیر مهارتهای هندسی گروه آزمایش در پس آزمون بیشتر بوده است. نتیجه تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت میان پس آزمون دو گروه، معنی دار است؛ و با توجه به مقدارf، فعالیت دست ورزی بر یادگیری مهارتهای هندسی دانش آموزان گروه آزمایش تاثیرگذار بوده است. نتایج آزمون t مستقل نیز نشان داده است؛ برای متغیر مهارتهای هندسی نسبتT به دست آمده (536/18) با درجه آزادی 27 از جدولt بحرانی بزرگتر است. لذا نتایج آزمون بیانگر این است که فعالیتهای دست ورزی بر یادگیری مهارتهای هندسه دانش آموزان تاثیرگذار است.دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-715671120210622Students' challenges with the figural concepts in geometryچالشهای دانشآموزان با مفاهیم شکلی در هندسه47651896FAنرگسیافتیانگروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی0000-0003-2204-1105لادنپازوکیدبیر آموزش و پرورش استان تهران و کارشناس ارشد آموزش ریاضیJournal Article20210407Geometry is one of the most challenging math courses that has attracted the attention of many math educators from past to present. Understanding geometric figures plays a crucial role in understanding school geometry. Different geometric figures can be seen everywhere in geometry textbooks, and it can be said that recognizing and relating to geometric figures is an important part of the geometry learning process. But research results and teachers' experience show that students face many difficulties in understanding these figures and in understanding figural concepts in general, which is a major obstacle to their geometric reasoning. The purpose of this article, which is done in a library method, is to describe some of these difficulties based on valid research. Many students guess the name of geometric figures only according to their appearance and are not familiar with the main features of each of these figures and rely only on their previous intuitions and experiences in recognizing geometric figures and tend to ignore the definition. Discussions on such topics will raise teachers' awareness of students' learning difficulties, as well as review the process of teaching geometry and improve teaching methods.هندسه یکی از چالشبرانگیزترین دروس ریاضی محسوب میشود که از گذشته تاکنون توجه بسیاری از آموزشگران ریاضی را به خود جلب کرده است. برای درک هندسه مدرسهای، شناخت اشکال هندسی نقش تعیینکنندهای دارند. در جای جای کتابهای درسی هندسه میتوان اشکال هندسی مختلف را مشاهده کرد و میتوان گفت شناخت و ارتباط با اشکال هندسی بخش مهمی از فرآیند یادگیری هندسه است. اما نتایج پژوهشها و تجارب معلمان نشانگر این موضوع است که دانشآموزان در درک این اشکال و به طور کلی در درک مفاهیم شکلی با مشکلات بسیاری مواجه هستند که این امر مانع بزرگی برای استدلالهای هندسی آنها محسوب میشود. هدف از مقاله حاضر که به صورت مروری و به روش کتابخانهای انجام شدهاست، آن است که بر اساس پژوهش-های معتبر به شرح بخشی از این مشکلات بپردازد. بسیاری از دانشآموزان، نام اشکال هندسی را تنها با توجه به شکل ظاهری آنها حدس میزنند و با خصوصیات اصلی هر یک از این اشکال به درستی آشنایی ندارند و در تشخیص اشکال هندسی، تنها بر شهود و تجارب قبلی خود تکیه میکنند و تمایل به نادیده گرفتن تعریف دارند. بحث پیرامون چنین موضوعاتی، آگاهی معلمان را نسبت به مشکلات یادگیری دانشآموزان بالا برده و همچنین بازبینی فرایند آموزش هندسه و اصلاح شیوههای تدریس را در پی خواهد داشت.دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-715671120210622Prioritizing the tendency of primary school teachers in Isfahan to curriculum ideologiesاولویتبندی گرایش معلمان ابتدایی شهر اصفهان به ایدئولوژیهای برنامهدرسی66921901FAراضیهکریمیکارشناس ارشد آموزش ابتدایی. اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان. ایرانافسانهکلباسیگروه علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان. اصفهان. ایرانزینب الساداتاطهریاستادیار گروه علوم تربیتی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه کاشان. ایرانJournal Article20210419The purpose of this study was prioritize the tendency of elementary school teachers to curriculum ideologies through descriptive-survey method. The statistical population of the study consisted of all primary school teachers in Isfahan, 4290 people, from which 354 people were selected according to Morgan table by stratified cluster random sampling method. Data gathering tool was the standard questionnaire of Schiro (2014) Curriculum Ideologies, which determines the types of curriculum ideology (scholar academic, learner centered, social efficiency, and social reconstruction) based on the components of aim, teaching, learning, knowledge, child and evaluation. The Friedman test was used to analyze the data. Research findings indicated that elementary teachers of Isfahan had the highest tendency in the components of aim, teaching, learning, child and evaluation based on learner centered ideology and in the component of knowledge on social efficiency ideology; Also, in all of components have been the lowest tendency in the scholar academic ideology.هدف پژوهش حاضر، اولویتبندی گرایش معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان به ایدئولوژیهای برنامهدرسی به روش پژوهش توصیفی - پیمایشی بود ه است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مدارس ابتدایی نواحی شش گانه شهر اصفهان به تعداد 4290 نفر تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 354 نفر متناسب با جدول مورگان و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد ایدئولوژیهای برنامهدرسی اسکایرو (2014) بود که براساس مؤلفههای هدف، تدریس، یادگیری، دانش، کودک و ارزشیابی به تعیین انواع ایدئولوژی برنامهدرسی (علمی دانشگاهی، فراگیرمحور، کارآیی اجتماعی و بازسازی اجتماعی) میپرداخت. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش آماره فریدمن استفاده گردید. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که معلمان ابتدایی شهر اصفهان در مؤلفههای هدف، تدریس، یادگیری، کودک و ارزشیابی به ایدئولوژی فراگیرمحور و در مؤلفه دانش به ایدئولوژی کارآیی اجتماعی بیشترین گرایش را داشتهاند. همچنین در همه مؤلفههای هدف، تدریس، یادگیری، کودک ، دانش و ارزشیابی به ایدئولوژی علمی دانشگاهی کمترین گرایش را داشتهاند.دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-715671120210622Comparison of teachers' self-efficacy and teacher motivation and occupational commitment between new teachers' by the recruitment methodمقایسه خودکارآمدی، تعهد حرفه ای و انگیزش نومعلمان با توجه به شیوه جذب (دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان و مهارت آموزان ماده 28)931141897FAفاطمهصحرایی سرمزدهاستادیار. عضو هیئت علمی رسمی وزارت علوممنیرهصالحیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضویJournal Article20210705The research method is quantitative and descriptive using structural equation model. Causal-comparative method was used to compare variables between the two groups. Statistical population of the research includes new teachers in Khorasan Razavi province. To test the model, a sample of 347 subjects was selected from 3339 new teachers in Khorasan Razavi province using convenience sampling and quota sampling methods. The research population includes 2426 new teachers who graduated from Farhangian University of Khorasan Razavi (Mashhad) in the years 2017 and 2018 and 913 new teachers who were hired to Farhangian University according to the Article 28 in the years 2017 and 2018. Sample size for each variable was selected up to 30 subjects using Cochran's formula. Teacher motivation, teacher self-efficacy and occupational commitment questionnaires were developed and validated by the researcher. To analyze the data, Pearson correlation coefficient, confirmatory and exploratory factor analysis, t-test and structural equation modeling were used.<br /><br />The results showed that there was a significant positive relationship between teacher self-efficacy and occupational commitment of new teachers. Occupational commitment of new teachers graduated from Farhangian University was significantly higher than that of new teachers recruited by Article 28, and the teacher motivation of new teachers graduated from Farhangian University was significantly higher than that of new teachers recruited by Article 28. There was a significant positive relationship between teacher intrinsic motivation and occupational commitment of new teachers.هدف پژوهش حاضر، مقایسه انگیزش، خودکارآمدی و تعهد حرفه ای نومعلمان دانش آموختهی دانشگاه فرهنگیان و نومعلمانی که از طریق ماده 28 جذب دانشگاه فرهنگیان شده اند، می باشد. روش تحقیق کمی، از نوع توصیفی (علی مقایسه ای) است. نومعلمان خراسان رضوی جامعه آماری تحقیق را تشکیل می دهند. به منظور آزمون مدل، نمونه ای به حجم 347 آزمودنی، از بین 3339 نومعلم خراسان رضوی انتخاب شد. جامعه تحقیق شامل 2426 نومعلم دانش آموختهی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی (مشهد) در سالهای 1397 و 1396 میباشد و نیز 913 نومعلمانی که از طریق ماده 28 در سال-های 1396 و 1397 جذب دانشگاه فرهنگیان شده اند. پرسشنامه های انگیزش معلمی و خودکارآمدی معلمی و تعهدحرفه ای توسط محقق ساخته و اعتبارسنجی شد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی و آزمون تی استفاده گردید. نتایج نشان داد که تعهد حرفه ای و انگیزش معلمی نومعلمان دانش آموختهی دانشگاه فرهنگیان به صورت معنی داری بیشتراز انگیزش و تعهد حرفه ای نو معلمان جذب شده از طریق ماده 28 می باشد، در حالی که خودکارآمدی معلمی بین دوگروه تفاوت معنی داری نداشت.دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-715671120210622An analysis of the status of citizenship rights among students
(Case study: Farhangian University of tehran)تحلیلی بر وضعیت حقوق شهروندی در بین دانشجومعلمان(مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان استان تهران)1151352035FAهدایت اللهتقی زادهاستادیار گروه زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان تهران, ایران.0000-0003-2876-0311محمدرضاپاشاییگروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان، تهران.محمودصفری،دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، و دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد.0000-0002-9116-7732Journal Article20211202The concept of "citizenship rights", despite its antiquity in human civilizations, is a new term and with its definitions, it covers a wide range of areas of life, including political, security, judicial, cultural, social and economic. . The purpose of this study was to evaluate the citizenship rights of student-teachers. The statistical population of this study was the three campuses of Shahid Mofteh, Martyrs of Mecca and Nasibeh of Tehran province from Farhangian University with 1948 people in the second semester of the 97-98 academic year. The sample size was determined based on the Cochran 320 formula, which were selected by available sampling. In order to collect data, a 28-item researcher-made questionnaire with a range of five Likert options was used. After confirming the validity of the questionnaire by ten professors in the field of educational sciences, its combined reliability was calculated to be 0.90. Spss24 and Smart-PLS software were used to analyze the data using descriptive statistics and structural equations. The results of this study showed that the current situation of student-teacher citizenship rights is less than average and each of the components of "educational-research", "political", "cultural-social", "union-welfare" and "disciplinary" respectively in "Citizenship rights" have a share; Together, these factors explain approximately 0.66 of the variance in student-teacher citizenship rights.شهروندی از مهمترین مفاهیم اجتماعی است که به منظور کمک به شناخت بهتر جامعه، روابط درونی آن و هدایت کنشها و رفتارها خلق شده است و «حقوق شهروندی» علیرغم قدمتی که در تمدنهای بشری داشته، اصطلاح جدیدی است که گستره وسیعی از حوزههای زندگی افراد از جمله حیطههای سیاسی، امنیتی، قضایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در بر میگیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل وضعیت حقوق شهروندی در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعۀ آماری این مطالعه که به شکل هدفمند مورد بررسی قرار گرفت، دانشجومعلمان حاضر در سه پردیس شهید مفتح، نسیبه و مرکزشهدای مکه در استان تهران بودند که بر اساس آمار استانی در سال تحصیلی 98-97 تعداد آنها 1948 نفر بود. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 320 تعیین گردید که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته 28 گویهای با طیف پنج گزینهای لیکرتی استفاده گردید. پس از تأیید روایی پرسشنامه توسط ده نفر از اساتید حوزۀ علوم تربیتی، پایایی ترکیبی آن 90/0 محاسبه شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Spss24 و Smart-PLS با استفاده از آمار توصیفی و معادلات ساختاری بهرهگیری شد. نتایج این تحقیق نشان داد وضعیت موجود حقوق شهروندی دانشجومعلمان مورد مطالعه کمتر از حد متوسط است و هر یک از مؤلفههای «آموزشی- پژوهشی»، «سیاسی»، «فرهنگی- اجتماعی»، «صنفی- رفاهی» و «انضباطی» به ترتیب در وضعیت «حقوق شهروندی» سهم دارند؛ بهطوری که این عوامل بر روی هم تقریباً 66/0 از واریانس «حقوق شهروندی» دانشجومعلمان را تبیین میکنند.دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-715671120210622Designing a Pattern for Educational Motivation Growth in Elementary School Students According to the Grounded Theoryتدوین الگوی افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی بر اساس نظریه داده بنیاد1371621992FAمنصوردهقان منشادیعضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیانسحرباویه سلطانزادهدانشگاه آزاد اسلامی یزد، یزد، ایرانحمیدههمتیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20210807one of the main reasons for the speed of development and development in various countries was the attention to the process of academic motivation in those countries. The purpose of this study was to design a model for enhancing academic motivation in Iran. To provide this template and obtain appropriate data with the field of study, the qualitative method of the theory based on the base data was used. The participants in this study were experts and experts in the field of psychology and counseling in the primary field. Twenty-one of them were selected as theoretical sampling for in-depth interviews and the interviews continued to reach the theoretical saturation. Validity of findings was carried out by the members by way of matching and carrying out pilot interviews. For analyzing qualitative data, open source, axial and selective coding was used. The results show that 725 initial conceptual propositions with 24 main categories and 83 sub categories in the form of six dimensions of the paradigmatic model including: Ali (4 categories), the main phenomenon (increase of academic motivation), underlying conditions (4 categories), conditions Environmental (8 categories), strategies (4 categories) and outcomes (4 categories) were identified. The integration of the categories based on the existing relationships among them on the axis of increasing academic motivation forms a paradigmatic model that reflects the pattern of increasing the student's motivation for elementary school students.مقدمه: یکی از دلایل اصلی سرعت پیشرفت و توسعه در کشورهای گوناگون، توجه به فرآیند انگیزش تحصیلی در آن کشورها بوده است. هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی بود. <br />روش: برای ارائه این الگو و به دست آوردن داده های متناسب با زمینه مورد مطالعه، از روش کیفی نظریه داده بنیاد استفاده شد. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر، صاحبنظران و متخصصان حوزه روانشناسی و مشاوره حوزه ابتدائی بودند که تعداد 21 نفر از میان آن ها به صورت نمونه گیری نظری جهت انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند و مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. اعتبار یافته ها با روش تطبیق توسط اعضا و مصاحبه های آزمایشی انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های کیفی از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد.<br />یافته ها: نتایج گویای آن است که 725 گزاره مفهومی اولیه با 24 مقوله اصلی و 83 مقوله فرعی در قالب ابعاد 6 گانه مدل پارادایمی شامل: موجبات علی (4 مقوله)، پدیده اصلی (افزایش انگیزش تحصیلی)، شرایط زمینه ای (4 مقوله)، شرایط محیطی (8 مقوله)، راهبردها (4 مقوله) و پیامدها (4 مقوله) شناسایی شدند. <br />نتیجه گیری: یکپارچه سازی مقوله ها بر مبنای روابط موجود بین آن ها پیرامون محور افزایش انگیزش تحصیلی، شکل دهنده مدل پارادایمی است که الگوی افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی را منعکس می کند.