دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-715661020210120Teachers Empowerment Modeling With the Psychological Capital, Knowledge Management And the Mediator Role of Quality of Working Lifeمدل یابی توانمندسازی معلمان با سرمایه روان شناختی، مدیریت دانش و نقش میانجی کیفیت زندگی کاری1321660FAحبیبهنجفیدانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20191203Context: Human resource empowerment is process of enhance the sense of self-efficacy among organization members by identifying and eliminating factors that is caused weakness in strength. Purpose: This study has been done aimed to investigate the relationship between psychological capital,knowledge management and teachers empowerment by the mediation of work life quality. Methodology:The research is correlational based on structural equation modeling and objective aspects is applied.the population is included all high school teachers of Tabriz to 2.747 people in 2016 years. that samples was estimated according of Kerjsy - Morgan table to 335 people. the sampling was done of three-stage cluster randomly. data collection tools is include of four standardized questionnaire "psychological capital Luthans (2002), empowerment Martin (2001), knowledge management Newman and Conrad(1999)and the quality of working life Elgan and et al (2014)" that theier reliability and validity reviewed and approved. data were analyzed by Amos24software.Results:The results showed that psychological capital has a significant positive correlation with quality of work life(t=7.786,p0/01),knowledge management has a significant positive correlation with quality of work life(t=6.137,p<0/01),quality of work life has a significant positive correlation with empowerment (t=7.422,p<0/01)and psychological capital has a significant positive correlation with empowerment (t=5.589,p<0/01)and confirmatory factor analysis showed that the model is a perfect fit(CFI=0.96,RMSEA=0.03,X2=8257.99,df=5531,p<0.01). Conclusion: According to the results,in the survey of the direction effect, manage knowledge had the greatest influence on teachers empowerment from three variables; therefore, education system responsers should be puted on priority programs of strategies for knowledge creation, knowledge development and use it.زمینه:توانمندسازی منابع انسانی فرآیندافزایش حس خودکارآمدی درمیان اعضاء سازمان ازطریق شناخت خود واز میان بردن عواملی است که سبب ضعف قدرت می شود.هدف:این پژوهش با هدف بررسی رابطه مدیریت دانش وسرمایه روان شناختی باتوانمندسازی معلمان بامیانجی گری کیفیت زندگی کاری انجام گرفته است.روش شناسی:روش پژوهش،همبستگی وازنوع مدل معادلات ساختاری می باشدوازجنبه هدف، جزء پژوهش های کاربردی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر تبریز به تعداد2،747درسال 1395می باشد،تعداد نمونه با توجه به جدول کرجسی- مورگان به تعداد335 نفر برآوردشد.روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای سه مرحله ای انجام گرفت.ابزار گرد آوری داده ها شامل چهارعددپرسشنامه استانداردسرمایه روانشناختی لوتانز(2002)، توانمندسازی مارتین و همکاران(2001)،مدیریت دانش نیومن وکنراد(1999)وکیفیت زندگی کاری ایلگان و همکاران(2014)می باشد که روایی و پایایی آنها بررسی ومورد تأئیدمی باشند.داده ها به کمک نرم افزارAmos 24مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها:نتایج یافته ها نشان دادکه سرمایه روان شناختی باکیفیت زندگی کاری رابطه مثبت و معناداری دارد(0.01, p <7.786t =)،مدیریت دانش با کیفیت زندگی کاری رابطه مثبت و معناداری دارد(0.01, p <7.603t=)،مدیریت دانش باتوانمندسازی رابطه مثبت ومعناداری دارد(0.01, p <6.137t =)،کیفیت زندگی کاری باتوانمندسازی رابطه مثبت ومعناداری دارد(0.01,p<7.422t =)و سرمایه روان شناختی باتوانمندسازی رابطه مثبت ومعناداری دارد(0.01, p <5.589t =)ونتایج تحلیل عاملی تأئیدی نیزحاکی ازبرازش مناسب مدل پژوهش می باشد )0.01, p<5531, df = 8257.99, X 2 = 0.03,RMSEA = 0.96(CFI =.نتیجه گیری:باتوجه به نتایج یافته ها،دربررسی اثرمستقیم،مدیریت دانش بیشترین اثررابر روی توانمندسازی معلمان ازبین سه متغیر داشته است،بنابراین مسئولان نظام آموزشی بایدراهکارهای خلق دانش،توسعه دانش وبکارگیری آن رادر الویت برنامه های خودقرار دهند.دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-715661020210120The Impact of teacher immediacy and misbehavior on teacher credibilityتاثیر صمیمت و بد رفتاری معلم در اعتبار معلم33611648FAسهرابعبدی زریندانشگاه قمصابرعلیاریدانشگاه قمJournal Article20200831The purpose of this study was to investigate on the impact of teacher immediacy and teacher misbehavior on student perceptions of their teachers’ credibility on the dimensions of competence, goodwill, and trustworthiness. In the research method, a two-factor design study from experimental method was used.The study population consisted of male and female students of third year in secondary schools in in Langarud city at Guilan province that 360 students were selected by using cluster sampling. To collect data, the teacher's immediate expectation criterion questionnaire (IES), the Quadrennial Review of Dowry and McCracy (1998) and the Tone and McCracus Credit Criteria Questionnaire (1995) was used. Data were analyzed by using of multivariate analysis of variance in SPSS-23 software. The results showed that effect of teacher immediacy and teacher misbehavior on teacher evaluation was significant, and teacher immediacy and teacher misbehavior had a significant effect on students' evaluation of their scientific competence, caring (goodwill), and trustworthiness. Assessment of male students compared to female students was more influenced by their teacher's immediacy. In general, students have been more influential in the two components of scientific competence and caring (goodwill) than immediacy, but in the component of trustworthiness, they have been more influenced by the teacher misbehavior. Therefore, the teacher immediacy and misbehavior reduces the teacher's credibility. These findings highlight the importance of behavioral immediacy and the absence of teacher misbehavior in the classroom for effective teaching.این پژوهش با هدف بررسی تاثیر صمیمیت معلم و بد رفتاری معلم در ادراک دانشآموزان از اعتبار معلم در ابعاد شایستگی علمی، مراقبت (حسننیت) و قابلیت اعتماد انجام شد. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی و طرح دو عاملی بوده است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهرستان لنگرود در استان گیلان انجام شده است که 360 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهی معیار انتظار بیواسطه از معلم (IES)، پرسشنامهی بازنگری چهارسناریوی ثویت و مککراسی (1998) و پرسشنامهی معیار اعتبار تون و مککراسی (1995) استفاده گردید. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس عاملی چند متغیره و با نرمافزار SPSS-23 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تأثیر صمیمت معلم و بد رفتاری معلم بر ارزیابی اعتبار معلم معنادار بود و صمیمیت و بد رفتاری معلمان تأثیر معناداری بر ارزیابی دانشآموزان از شایستگی علمی، مراقبت (حسننیت) و قابلیت اعتماد آنها داشت و ارزیابی دانشآموزان پسر نسبت به دانشآموزان دختر بیشتر تحتتأثیر صمیمیت معلمانشان قرار داشت. بهطور کلی، دانشآموزان در دو مؤلفه شایستگی علمی و مراقبت (حسننیت) نسبت به صمیمیت معلمان تأثیرپذیرتر بودهاند اما در مؤلفه قابلیت اعتماد، بیشتر تحتتأثیر بدرفتاری معلمان بودهاند. بنابراین، غیر صمیمی بودن و بدرفتاری معلم موجب میشود که اعتبارش کاهش پیدا کند. این یافتهها، اهمیت صمیمیت رفتاری و نداشتن بدرفتاری در معلمان را در کلاس درس برای تدریس اثربخش معلمان متذکر میشود.دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-715661020210120Determining effectiveness of On-the-job training courses on empowering primary school managers in Tehranتعیین اثر بخشی دوره های آموزش ضمن خدمت بر توانمند سازی مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران63871569FAتهمینهبازگیراستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان نسیبه، تهران، ایرانمژگانکربلایی حسین افشاردانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان نسیبه. تهران. ایرانJournal Article20210207The aim of this study was to investigate the effectiveness of in-service training courses on empowerment of primary school principals in Tehran. This research, in terms of the type of applied purpose, is descriptive and survey type. The statistical population studied in this study was all primary school principals in Tehran in 1400-1399, which according to studies conducted by the General Department of Education in Tehran, the number of public primary school principals is 1225, which is According to Cochran's formula and the number of samples, 280 people were calculated who were selected using stratified random sampling method (proportional assignment) in the five regions of north, south, east, west and center of Tehran. The research instruments were the In-Service Training Questionnaire of Islam et al. (2011) and the Sporter Empowerment Questionnaire (1995). The reliability of the questionnaires was estimated to be 0.978 and 0.939, respectively. Findings from Pearson correlation test and linear regression showed that in-service training showed 41% sense of competence, 38.1% independence, 48.5% sense of effectiveness and 30.2% job significance in managers. Explains elementary school. Among the components of in-service training, order and cooperation in the sense of competence, creativity, decision-making and skills in independence, cooperation, decision-making and skills in effectiveness and creativity and order in the meaningfulness of managers' jobs have the greatest impact they had.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت بر توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران انجام شد. این پژوهش، از نظر نوع هدف کابردی، به روش توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، کلیه مدیران مدارس ابتدائی شهر تهران در سال 1400-1399 بودند که بر اساس بررسیهای به عمل آمده از اداره کل آموزش و پرورش کل شهر تهران، تعداد مدیران مدارس ابتدائی دولتی مشتمل بر 1225 میباشند که طبق فرمول کوکران و تعداد نمونه 280 نفر محاسبه گردید که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای (انتساب متناسب) در پنح ناحیه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه، آموزش ضمن خدمت اسلامی و همکاران (1390) و پرسشنامه توانمندسازی اسپرتیزر(1995) بود. پایایی پرسشنامهها به ترتیب 978/0 و 939/0 برآورد گردید. یافتههای حاصل از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی حاکی از آن بود که آموزش ضمن خدمت 41 درصد احساس شایستگی، 1/38 درصد استقلال، 5/48 درصد احساس مؤثر بودن و 2/30 درصد معنیدار بودن شغل را در مدیران دوره ابتدایی تببین میکند. از بین مؤلفههای آموزش ضمن خدمت، نظم و تعاون در احساس شایستگی، خلاقیت، تصمیمگیری و مهارت در استقلال، تعاون، تصمیمگیری و مهارت در مؤثر بودن و خلاقیت و نظم در معنیدار بودن شغل مدیران بیشترین تأثیر را داشتند.دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-715661020210120Analysis of the elements of the aesthetic education curriculum model in the elementary school based on the teachings and miracles of the Holy Quranواکاوی عناصرالگوی برنامۀ درسی تربیت زیبایی شناسی در دوره ابتدایی بر مبنای آموزه ها و اعجاز قرآن کریم891081676FAطیبهتجریاستادیار،گروه علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان .سارااسپودانشگاه فرهنگیانسروراسپودانشگاه فرهنگیانزهراحجازیدانش آموخته کارشناسی علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا ،تهران،ایرانJournal Article20210405The present study was conducted with the aim of "analyzing the elements of the aesthetic education curriculum model in elementary school based on the teachings and miracles of the Holy Quran.This research was a qualitative research based on data theory of the foundation. The statistical population included teachers and faculty members specializing in the field of Quranic sciences, whose method of selection was purposeful, such as snowballs. A total of 21 people were interviewed, including 15 teachers and 6 faculty members. Data were analyzed through semi-structured interviews during three stages of open, axial and selective coding.The research results were formed in the form of a paradigm model and a conceptual model.Objective (proving the legitimacy of the Qur'an), content (content selection priorities: using concrete themes to have a greater impact on learners), teaching-learning methods (storytelling, visual method, role-playing, question-and-answer method), teacher role (characteristics and Teacher responsibilities), evaluation (evaluation methods and evaluation tools), underlying factors (Qur'anic literacy of the teacher, family, school) and educational outcomes (cultivating human dignity, strengthening the relationship with the Qur'an, gaining a monotheistic attitude). Lincoln and Guba methods, participants' review method and review of non-participants in the research were used to obtain data validity and validity.پژوهش حاضر با هدف «واکاوی عناصر الگوی برنامۀ درسی تربیت زیبایی شناسی در دوره ابتدایی بر مبنای آموزه ها و اعجاز قرآن کریم» انجام شده است. روش پژوهش،کیفی و از نوع داده بنیاد، جامعه آماری تحقیق شامل آیات قرآن کریم و خبرگان متخصص در حوزۀ علوم قرآنی بود. نمونه مورد نظر، به صورت مطلوب از نوع هدفمند از میان منابع در دسترس محقق انتخاب شده است. داده ها در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدکه در قالب مدل اولیه و مدل نهایی شامل ضرورت و اهداف تربیت زیبایی شناسی، محتوا، روش های یاددهی ـ یادگیری، تربیت معلم، ارزشیابی، آموزش غیر مستقیم، مواد ومنابع، مدرسه، خانواده، فواید الگو شکل گرفت. بنابراین، در تحقیق حاضر مبانی از آموزه های زیبایی شناسی قرآن کریم استخراج شد و بر اساس آن الگوی برنامۀ درسی تربیت زیبایی شناسی ارائه گردید. برای به دست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. در پایان بر مبنای یافتهها و نتایج به دست آمده، رهنمودهایی برای عملی شدن برنامه ارائه شده است.دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-715661020210120Relationship between classroom perception and school attitudes mediated by self-directed learning in sophomore male studentsرابطه ادارک از کلاس درس با نگرش به مدرسه با میانجیگری یادگیری خود راهبری در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه1091311677FAمعصومهBagherpurگروه علوم تربیتی، واحد بندرگز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرگز ، ایران0000-0001-7626-668Xحسینجعفرپورکارشناس ارشدJournal Article20200822The aim of this study was to investigate the relationship between classroom perceptions and attitudes toward school through self-directed learning learning in high school male students. The research method was descriptive-correlational. The statistical population is all male high school students in Behshahr public schools in the academic year of 1998-99, which was a total of 800 people. Samples were selected. Data collection tools included standard Gentry Gobel and Riza (2002) questionnaires, McCouch & Siegel school attitudes (2003) and self-directed learning from the Fisher scale (2001). Data were analyzed using correlation coefficient and structural equations using SPSS18 and PLS software. Findings showed that there is a positive and significant relationship between students' interest, challenging behaviors, attitude towards school, choice and feeling of pleasure with attitude towards school in second grade high school male students in Behshahr. Findings also showed that in addition to the direct role of classroom perception on school attitudes, indirectly and through self-directed learning has also played a role on school attitudes. The relationship between classroom perception and school attitudes was confirmed.این پژوهش با هدف بررسی رابطه ادارک از کلاس درس با نگرش به مدرسه با میانجیگری یادگیری خودراهبری در دانش آموزان پسر متوسطه دوم بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تمامی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر بهشهر در سال تحصیلی 99-98 در حال تحصیل هستند که در مجموع 800 نفر شدتد که براساس جدول گرجسی و مورگان 260 نفر با روش نمونهگیری طبقهای بر اساس پایه تحصیلی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد جنتری، گابل و ریزا(2002)، نگرش به مدرسه مککوچ و سیگل(۲۰۰۳) و یادگیری خودراهبر از مقیاس فیشر(2001) استفاده شد که پایایی و روایی آنها قبل توسط سازندگان بدست آمده و در این تحقیق نیز میزان آلفای محاسبه شده به ترتیب 84/0 ، 81/0 و 79/0 به دست آمده است. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی و معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار های SPSS18 و PLS تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بین ادراک از کلاس درس و نگرش به مدرسه (39/0= β؛ 000/0 sing =) همچنین بین ادراک از کلاس درس و یادگیری خودراهبری (64/0= β ؛ 000/0 = sing ) و بین یادگیری خودراهبری و نگرش به مدرسه (41/0= β ؛ 000/0= sing) رابطه معناداری وجود دارد. همچنین یافتهها نشان داد ادراک از کلاس علاوه بر نقش مستقیم بر نگرش به مدرسه، بطور غیرمستقیم و از طریق یادگیری خودراهبری نیز بر نگرش به مدرسه نقش داشته است.دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-715661020210120Comparison of the effectiveness of teaching through lecture methods, showing educational and integrated videos in the rate of learning biologyمقایسه اثر بخشی آموزش به روش های سخنرانی، نمایش فیلم آموزشی و تلفیقی در میزان یادگیری زیست شناسی1321481659FAاعظمغلامیگروه زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان تهرانرحیمشعبانی اسکلکیدبیر آموزش و پرورشمحمدرضاقربانیگروه زیست شناسی، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان تهرانJournal Article20200725The purpose of the present study is comparison of the effectiveness of teaching through lecture methods, showing educational and integrated videos in the rate of learning biology. The statistical population was all 11th grade male students in the field of experimental sciences in Alborz city in the academic year 1397-1398, numbering 226 people. The selected statistical sample consisted of 60 people in three groups. The research was conducted by quasi-experimental method (pre-test - post-test). To determine the amount of learning from the academic achievement was used from test made by a researcher And to analyze data from descriptive and Inferential statistics. The research results showed that Students trained in the integrated method compared to the other two groups, got higher scores. There is a significant difference between their scores and the other two groups. So the integrated experimental intervention has increased the learning of biology.هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش زیست شناسی به سه روش سخنرانی، نمایش فیلم آموزشی و تلفیقی بر میزان یادگیری زیست شناسی است. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان پسر پایه یازدهم رشته علوم تجربی شهرستان البرز در سال تحصیلی 1397-1398 به تعداد 226 نفر بود. نمونه آماری انتخاب شده به تعداد 60 نفر در سه گروه تحت آموزش قرار گرفتند. پژوهش به روش نیمه آزمایشی (پیش آزمون – پس آزمون) انجام شده است که برای تعیین میزان یادگیری از آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته و برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون های زوجی، دانکن و تحلیل واریانس یک طرفه) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد دانش آموزان تحت آموزش به روش تلفیقی در مقایسه با روش سخنرانی و نمایش فیلم آموزشی نمرات بالاتری کسب کردند و تفاوت معنی داری بین نمرات دانش آموزان گروه تلفیقی با دو روش دیگر وجود دارد، پس مداخله ی آزمایشی تلفیقی موجب افزایش یادگیری زیست شناسی شده است.دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-715661020210120Future research of teachers job motivation using causal layer analysis methodآینده پژوهی انگیزه شغلی معلمان با استفاده از روش تحلیل لایه ای علّی1491381678FAعادلسجودیدانشگاه کاشانمحسننیازیاستاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشاناسماعیلمزروعیدانشگاه کاشانJournal Article20210221The purpose of this study is to study the future motivation of teachers.In this article, using the causal layer analysis method as a method of futurology to explore different layers to the subject of teachers' job motivation, different scenarios for the future have been considered. The statistical population of this study is high school teachers in District 1 of Rasht in 2020, Using purposive and theoretical sampling method, 11 of them were selected as the sample Judgmentally or purposefully. The data collection technique is semi-focused interview. In this regard, based on the analysis of the lower layers and due to the degree of uncertainty and importance, two social and economic drivers were identified and based on them, the desired scenarios were designed. In the findings of this study, four scenarios have been identified that job is a problem for cultural workersهدف این پژوهش، آینده پژوهی انگیزه شغلی معلمان است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل لایه ای علّی به عنوان یک روش آینده پژوهی جهت شکافتن لایه های مختلف به موضوع انگیزه شغلی معلمان ، سناریوهای مختلفی برای آینده در نظر گرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش معلمان دبیرستان ناحیه 1 شهر رشت در سال 1399 می باشند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و نظری، 11 نفر از آن ها به عنوان نمونه برگزیده شدند. تکنیک گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه متمرکز است. در این راستا بر اساس تحلیل های مربوط به لایه های پایین تر و با توجه به میزان عدم قطعیت و اهمیت، دو پیشران اجتماعی و اقتصادی شناسایی شده و براساس آنها سناریوهای مورد نظر طراحی گردیدند. در یافته های این تحقیق چهار سناریو شناسایی شده است که شغل به مثابه پروبلماتیک فرهنگیان می باشد.