دانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-71564620180923Analysis of the Relationship between Professional Competence Development of High School Teachers with Their Effectiveness in Teaching-Student Learning Processتحلیل رابطه توسعه شایستگی حرفه ای معلمان دوره متوسطه با اثربخشی انان در فرایند یاددهی- یادگیری دانش آموزان123970FAمحسندیبایی صابردانشگاه شاهدJournal Article20190203This study has been aimed to investigate the relationship between Professional Competence Development of High School Teachers and Their Effectiveness in Teaching-Student Learning Process. The research method is descriptive-correlation. The statistical population was all middle school teachers of Qom city (6348 teachers) who were selected by using Cochran formula and stratified sampling method with a sample of 364 people. To measure tge competence, the model of Boyatzis and Schroeder and Luthans and to measure the effectiveness of them the model of Luthans has been used. The research tool was two professional competency development researcher-made questionnaires and teacher effectiveness researcher-made questionnaire. According to the Spencer and Boyatzis model, teachers' competence has two individual dimensions, including professional knowledge, skills, personality traits and attitudes and insights, and social dimension, including professional and general validity, as well as the Edmond 5-factor model including Transferring the objectives, lesson efficiency, regular presentation of information, avoidance of ambiguity, control of perception, provision of practice, and feedback to measure teacher effectiveness. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient.The results of the study indicate that there is a correlation between teachers' personal and social competence and effectiveness of the teaching-learning process.پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطۀ توسعۀ شایستگی حرفهای معلمان دورۀ متوسطه با اثربخشی آنان در فرایند یاددهی-یادگیری انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری، کلیۀ معلمان دورۀ متوسطۀ شهر قم (6348 معلم) بوده است که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای، نمونهای با 364 نفر انتخاب شد. برای سنجش شایستگی از مدل اسپنسر و بویاتزیس و برای سنجش اثربخشی از مدل ادموند استفاده شده است. ابزار پژوهش، دو پرسشنامۀ محققساختۀ توسعۀ شایستگی حرفهای و پرسشنامۀ محققساخته اثربخشی معلمان بوده است. براساس مدل اسپنسر و بویاتزیس، شایستگی معلمان دارای دو بعد فردی، شامل دانش و معلومات حرفهای، مهارتها، ویژگیهای شخصیتی و نگرش و بینش و بعد اجتماعی، شامل اعتبار حرفهای و عمومی و همچنین مدل ادموند 5 عامل انتقال اهداف بازدهی درس، ارائۀ منظم اطلاعات، اجتناب از ابهام، کنترل درک، تدارک تمرین و بازخورد را برای اندازهگیری اثربخشی معلمان میسنجد. دادهها با بهرهگیری از ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین توسعۀ شایستگی معلمان و اثربخشی آنان در فرایند یاددهی-یادگیری دانشآموزان همبستگی وجود دارد.https://itt.cfu.ac.ir/article_970_6c4dd942a2db7de59687504bc8fdb94f.pdfدانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-71564620180923Compare teacher education in Finland, Malaysia, Canada and Iranمقایسه نظامهای تربیت معلم در کشورهای فنلاند، مالزی، کانادا و ایران2443974FAنگارالهامیانبرنامه درسی / دانشگاه خوارزمیJournal Article20181214The aim of this study was to compare teacher education in Finland, Malaysia,Canada and Iran.This research objectives, functional, and comparative studies and proximity are among the methods. According to the findings, all the countries surveyed,the development of professional competence of teachers to meet the needs of different courses of study are considered These courses provide training needs of their respective communities. The distinction between countries is also on course in teacher education from pre-school to secondary school teacher education in Finland to be stressed.The distinction between countries is also on course goals in teacher education from pre-school to secondary school Finland is stressed; Canada is one of the most important goals due to teacher training courses to update knowledge and efficiency of teachers And in Malaysia due to the creativity and flexibility of teachers in teacher education is considered important to national development goal teacher education in Iran due to the acquisition of theoretical knowledge is concerned.In developing objectives and the Malaysian government and parliament have a key role in Iran.In developing objectives in Iran and Malaysian the government and parliament have a key role, While in Finland in addition to the parliament and the government, Implementation of research findings and needs assessments design and implementation of student and school are achieved.In Canada,in addition to parliament, the government, the school board and the teachers as well as decision-making goals. In Iran and Malaysia, unlike the two countries, Finland and Canada, the government and parliament as decision-making purposes only consider attending.پژوهش حاضر مقایسه تربیت معلم در کشورهای فنلاند، مالزی، کانادا و ایران بوده است.از نظر اهداف، کاربردی؛ و از نوع مطالعات تطبیقی و در زمره روشهای مقایسهای میباشد. نتایج نشان داده است که کشورهای مورد بررسی توسعه صلاحیتهای حرفهای معلمان را به منظور پاسخگویی به نیازهای آموزشی دورههای مختلف تحصیلی را مد نظر قرار داده اند تا دورههای مذکور نیازهای آموزشی جامعه متبوع را تامین نماید. وجه تمایز میان کشورها در اهداف دورهها نیز این است که در تربیت معلم فنلاند به تربیت معلم از دوره پیش دبستانی تا دوره متوسطه تاکید میشود؛ در تربیت معلم کانادا یکی از مهم ترین اهداف دوره توجه به روزآمد کردن دانش و کارآیی معلمان است و در مالزی توجه به خلاقیت و نوآوری و انعطاف پذیری معلمان در راستای توسعه ملی هدف مهم تربیت معلم تلقی میشود، در تربیت معلم ایران توجه به کسب دانشهای نظری مد نظر است. در تدوین اهداف در ایران و مالزی دولت و مجلس اما در فنلاند علاوه بر مجلس و دولت، از یافتههای پژوهشهای اجرایی و نیازسنجی مدارس و دانشآموزان محقق طراحی و اجرا بهره میگیرند. در کانادا علاوه بر مجلس، دولت، شورای مدارس و شورای معلمان نیز به عنوان مراجع تصمیمگیری اهداف هستند. در ایران و مالزی بر خلاف دو کشور فنلاند و کانادا صرفاً دولت و مجلس به عنوان مراجع تصمیمگیری اهداف در نظر گرفته میشوند.https://itt.cfu.ac.ir/article_974_e95159da5a79c444e338d336e7ef84ab.pdfدانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-71564620180923Identifying Classroom Silence in Primary School Students in Khorramabad: A Phenomenological Approachشناسایی چرایی رفتار سکوت کلاسی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر خرم آباد: رویکرد پدیدارشناختی4461971FAشجاععرباناستادیار دانشگاه فرهنگیانسعیدرومانیمدرس دانشگاه فرهنگیاناسفندیارسپهوندمدرس دانشگاه فرهنگیانJournal Article20191129Understanding the factors that lead to silence and abandonment of elementary students in classroom activities is of great importance due to its undeniable impact on curriculum performance as well as the development of social and communication skills. The purpose of the present study was to examine the teachers' experiences regarding the factors that led to the tendency of primary school students to remain silent and abandonment from class activities as well as the strategies they are proposing in this regard. The population of the study consisted of all teachers in the elementary school in Khorramabad city. The sample was selected using purposeful sampling method and theoretical saturation. The data were analyzed using semi-structured interviews and coding and extraction of main and minor themes. The findings of this study showed that social skills, personality weaknesses, personality traits, physical characteristics, family factors and teachers are factors influencing the students' tendency to remain silent in the classroom. Also, according to interviews conducted by teachers, it is possible to reduce the tendency of students to silence in teaching assignments based on activities inside and outside the classroom.شناخت عواملی که سبب سکوت و کنارهگیری دانشآموزان دورة ابتدایی در فعالیتهای کلاس درس میشود، بهدلیل تأثیر انکارناپذیر آن بر عملکرد تحصیلی و همچنین رشد مهارتهای اجتماعی و ارتباطی در آنان اهمیت بسیاری دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تجارب معلمان درزمینة عواملی است که باعث گرایش هرچهبیشتر دانشآموزان دورة ابتدایی به سکوت و کنارگیری آنان در فعالیتهای موجود در کلاس درس و راهکارهای معلمان در این زمینه بودهاست. جامعة آماری پژوهش، شامل همة معلمان مشغول به خدمت در دورة ابتدایی شهر خرمآباد بوده که نمونة پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و همچنین شباع نظری تعداد 10 نفر انتخاب شدهاند. اطلاعات با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته و روش کدگذاری و استخراج مضمونهای اصلی و فرعی تحلیل شدهاست. یافتههای حاصل از پژوهش نشان میدهد مهارتهای اجتماعی، ضعفهای شخصیتی، ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای جسمی، عوامل خانوادگی، گروه همسالان و همینطور معلمان از عوامل تأثیرگذار در گرایش دانشآموزان به سکوت در کلاس درس هستند. همچنین، براساس مصاحبه با معلمان میتوان براساس فعالیتهایی در داخل و خارج از کلاس درس گرایش دانشآموزان را جهت کنارهگیری و سکوت در تکالیف آموزشی کاهش داد.https://itt.cfu.ac.ir/article_971_dbb1d457172b171214f3fbde541b373e.pdfدانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-71564620180923Determining the dimensions and components of the identity of primary teachers of the Islamic Republic of Iranتعیین ابعاد و مؤلفه های هویت حرفه ای معلم تراز جمهوری اسلامی ایران6285972FAاسدحجازیاستادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیانJournal Article20181025The system of education in our country, Has been raised the first steps towards the fundamental transformation of education under the human resources system of elementary education and teacher education. But, Teacher Training in the Islamic Republic of Iran is less and less lacking in a comprehensive model for educating elementary school teachers at the level of the Islamic Republic of Iran. This research was conducted with the aim of identifying and determining the dimensions and components of the professional identity of elementary teachers. The research method is analytical-descriptive. The statistical community of the articles, books and upstream documents available is related to the professional identity of the teachers. Therefore, the researcher, after reviewing the article, upstream books and documents related to the professional identity of teachers, using the high-quality qualitative approach to studying, analyzing and analyzing the results and findings of previous researchers, has been carried out by taking Seven Steps of Sandlowski and Barroso And assessment of its validity and reliability, the proposed model was presented. Finally, the main findings of the research, design of the professional identity model of elementary teachers, with 6 general themes: 1) personal 2) professional 3) cultural-social 4) artistic 5) ground and 6) economic political; and 14 organizing themes and 100 key themes were identified. The findings of this study can be considered by policy makers and educational managers in policy making to enhance the professional identity of teachers.The research has raised implications and suggestions for managers, decision-makers, and researchers.نظام تعلیم و تربیت کشورمان نخستین اقدامات تحول بنیادین آموزشوپرورش را در زیر نظام منابع انسانی؛ دوره ابتدایی و تربیتمعلم برداشته است، لیکن تربیتمعلم در جمهوری اسلامی ایران بیش و کم فاقد الگویی جامع برای تربیت کردن معلمان دوره ابتدایی در تراز ج.ا.ا است. این پژوهش باهدف شناسایی و تعیین ابعاد و مؤلفههای هویت حرفهای معلمان ابتدایی انجام شد. روش پژوهش تحلیلی- توصیفی است. پژوهش، ازنظر طرح، جزء پژوهشهای کیفی و از منظر راهبرد، جزء پژوهشهای مطالعه موردی کیفی است. جامعه آماری مقالات، کتاب و اسناد بالادستی در دسترس مرتبط با هویت حرفهای معلمان است که با بهکارگیری رویکرد کیفی فرا ترکیب و استفاده از ابزار تحلیل محتوا به مطالعه، بررسی و تحلیل نتایج و یافتههای پژوهشگران قبلی پرداخته است و با انجام دادن گامهای هفتگانه ساندلوسکی و باروسو (2006) و ارزیابی روایی و پایایی آن، الگوی پیشنهادی ارائه شد. سرانجام یافته اصلی پژوهش، طراحی الگو هویت حرفهای معلمان ابتدایی، با 6 مضمون فراگیر 1) شخصی 2) حرفهای 3) فرهنگی اجتماعی 4) هنری 5) زمینهای و 6) سیاسی اقتصادی؛ و 14 مضمون سازمان دهنده و 100 مضمون کلیدی شناسایی شد. یافتههای این مطالعه میتواند در سیاستگذاری درزمینه ارتقای هویت حرفهای معلمان موردتوجه برنامهریزان و مدیران آموزشوپرورش قرار گیرد. این پژوهش همچنین، تلویحات و پیشنهادهایی برای مدیران و تصمیم سازان و همچنین پژوهشگران مطرح کرده است.https://itt.cfu.ac.ir/article_972_6b561ba3570ae36833d77d72450c979e.pdfدانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-71564620180923The Role of Hidden Curriculum in religiosity from the Viewpoint of Elementary Teachers of Masjed Soleiman provinceنقش برنامة درسی پنهان در دینداری از دیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان86120973FAخسرونظریاستادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایران308101206259511پروانهصالحیکارشناسی ارشد علوم تربیتیJournal Article20191129The purpose of this study was to investigate the role of hidden curriculum in religiosity from the viewpoint of elementary teachers in Masjed Soleiman province in the academic year 2017-2018. This research is considered as applied and descriptive-correlational. The statistical population was 372 people and 215 people were selected through multistage random sampling. Standard questionnaires of Hidden Curriculum of Taghipour and Ghaffari (2009) and Dindari Khodayari Fard et al (2009) with reliability coefficient of 0.91. And 0.95 were used to collect data. The validity of the questionnaires was evaluated by experts, and Pearson correlation and regression tests were used for data analysis. Findings show that the components of hidden curriculum (school physical structure, school social atmosphere, Social relationships in School, information and communication technology, and encouragement and punishment mechanisms) have a positive and significant relationship with religiosity. The findings also show that 35.7% of the religiosity changes are due to the influence of hidden curriculum components.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش برنامة درسی پنهان در دینداری ازدیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان در سال تحصیلی1396-97 انجام شدهاست. پژوهش ازنوع کاربردی و ازلحاظ روش توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری به تعداد 372 و 215 نفر برای نمونة آماری بهروش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. پرسشنامههای استاندارد برنامة درسی پنهان تقیپور و غفاری (1388) و دینداری خدایاریفرد و همکاران (1388) با ضریب پایایی 91/. و 95/. بهترتیب برای گردآوری دادهها استفاده شد. درخصوص روایی پرسشنامهها ازنظر متخصصان و برای تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان میدهد مؤلفههای برنامة درسی پنهان (ساختار فیزیکی مدرسه، جوّ اجتماعی مدرسه، روابط موجود در مدرسه، فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازکار تشویق و تنبیه) با دینداری رابطة مثبت و معنادار دارند. نتایج همچنین نشان میدهد 7/35 درصد از تغییرات دینداری ناشی از تأثیر مؤلفههای برنامة درسی پنهان است.<br /> <strong> </strong>https://itt.cfu.ac.ir/article_973_ec81dcdf3507d659f6d946da0c87b4ff.pdfدانشگاه فرهنگیاننظریه و عمل در تربیت معلمان2645-71564620180923Prediction of individual and social adjustment based on defensive mechanisms in teacher training studentsپیش بینی سازگاری فردی و اجتماعی بر اساس مکانیسمهای دفاعی در دانشجو معلمان121135975FAآیت الهکریمی باغملکاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ایران، تهران، ایرانJournal Article20190630چکیده<br /> هAbstract<br /> The purpose of this research was to investigate the relationship be-tween defense mechanisms and personal and social adjustment teacher training students of in Farhangian University in Khouzestan province (Iran). The sample consisted of 220 students who were selected systematic ran-domly. The research method was descriptive - correlation and the data were analyzed using SPSS software with descriptive and inferential statis-tics. The results of the analysis and the hypothesis analysis showed that there is a significant and positive relationship between the defense mecha-nisms and the personal and social adjustment of the student population. Out of the subscales of defence mechanisms, Subscales of denial, diffrac-tion, reasoning and depression, had a positive and significant relationship with Individual and Social adjustment and defense mechanisms can gener-ally predict the variance of their individual and social compatibility.<br /> <br /> Keywords: Individual and Social adjustment, teacher training students, Defense Mechanisms, Farhangian University and Khouzestan province.چکیده:<br /> هدف از انجام ین تحقیق بررسی رابطه مکانیسمهای دفاعی با سازگاری فردی و اجتماعی در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان بود، نمونه این پژوهش شامل 220 دانشجومعلم بود که به صورت تصادفی منظم انتخاب گردید. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود و داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss و روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزه و تحلیل فرضیه های پژوهش نشان داد که بین مکانیسمهای دفاعی و سازگاری فردی و اجتماعی دانشجومعلمان رابطه معنادار مثبت و معناداری وجود دارد، از بین خرده مقیاسهای مکانیسمهای دفاعی، خرده مقیاسهای انکار، فرافکنی، دلیل تراشی وپرخاشگری رابطه مثبت و معناداری با سازگاری فردی و اجتماعی دانشجومعلمان داشته و مکانیسمهای دفاعی به صورت کلی قادر است واریانس سازگاری فردی و اجتماعی آنان را پیشبینی کند. <br /> <br /> کلمات کلیدی: سازگاری فردی و اجتماعی، مکانیسمهای دفاعی ، دانشجومعلمان پردیس های استان خوزستان .https://itt.cfu.ac.ir/article_975_5fa2af4499c08ae2c6967312473d1347.pdf