2024-03-28T13:48:56Z
https://itt.cfu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=115
The Journal of Theory and Practice in Teachers Education
2645-7156
2645-7156
1395
2
3
پژوهش روایی: مفهومی از تجربه
فرشته
آل حسینی
تجربه مفهومی اساسی در برنامه درسی کارورزی است. دانشجومعلمان سفر خود را با یادگیری از تجربه آغاز میکنند و از برنامه درسی کارورزی انتظار میرود که فرصتهایی برای تجربهورزی در محیطهای واقعی کلاس و مدرسه برای آنها فراهم کند. اما، اگر فهم روشنی از مفهوم تجربه نداشته باشیم، نه میتوانیم آگاهانه از تجربههایمان بیاموزیم، و نه میتوانیم بهدرستی از پژوهش روایی برای پژوهش در تجربه معلمان استفاده کنیم. پس، پیش از هرکاری، باید بپرسیم معنای تجربه چیست، و بر آنچه تجربه میپنداریم تأمل کنیم، تا بفهمیم برایمان چه معنایی دارد. همچنین، خواندن روایت معلمان باتجربه از تجربه نیز ارزشمند است. این مقاله درصدد خواندن مفهوم تجربه از نگاه آیزنر است. قصد دارد، علاوه بر روشن کردن این مفهوم با خواندن روایت او از تجربه، کتابی خواندنی و آموزنده را به کسانی معرفی کند که میخواهند خودشان را در مقام معلم جدی بگیرند، و به کسانی که میخواهند بادقت از پژوهش روایی برای مطالعة تجربههای معلمان استفاده کنند.
experience
narrative of experience
Narrative Inquiry
teachers as curriculum planners
Elliot Eisner
2016
08
22
3
12
https://itt.cfu.ac.ir/article_328_33254803610ad7ba5a786447156305ee.pdf
The Journal of Theory and Practice in Teachers Education
2645-7156
2645-7156
1395
2
3
الگوی اشتراک گذاری نتایج پژوهشکیفی: مطالعهی موردی درسپژوهی
مهدی
قنبری
حسن
نادعلیپور
فرآیند اشاعهی نتایج بهعنوان یکی از مهمترین حلقههای پژوهش مورد قبول دانشمندان، استادان و پژوهشگران قرار گرفت. از منظر دیگر، بهاستناد تفاوت پژوهشهای کمی و کیفی، اشتراکگذاری نتایج تحقیقات کیفی دارای ظرافتهای خاص خود بوده و درمورد روش درسپژوهی بهعنوان یکی از راهبردهای پژوهشی که اصول کیفیپژوهی در آن ملحوظ است، این ظرافت مشهودتر میباشد. نظر بهاینکه در زمینهی مورد بحث متاسفانه الگویی متناسب با محیطپژوهشی کشور ما وجود ندارد، این مقاله با هدف ارایهی الگوی اشتراک گذاری نتایج درسپژوهی تدوین گردیده و اعتبار آن از طریق تکنیک دلفی تاًمین شد. در الگوی مورد نظر، بهدلیل نیازهای متفاوت دو گروه کاروران درسپژوهی و سایر مخاطبان (سایر معلمان، سیاستگذاران آموزش و پرورش و دیگر ذینفعان خارج از نظام آموزشی)، نتایج در دو قالب ارایه میگردد: الف) گزارش بهشیوهی روایت نگاری (برای کاروران پژوهش، معلمان همقطار) و ب) خلاصه گزارش (برای معلمان دیگر، سیاستگذاران نظام آموزشی و سایر ذینفعان خارج از نظام) ارایه میگردد. گزارش به شیوهی روایتنگاری که با هدف توسعهی حرفهای اعضای گروه درسپژوهی در ابعاد مختلف است، از طریق نوشتن داستانگونه و روایتی تدوین میشود. معمولاً یکنسخه بوده و در مدرسه جهت بهرهمندی ذینفعان قرار خواهد گرفت و عناوین آن متناسب با مراحل چرخهی درسپژوهی است. از طرفدیگر خلاصه گزارش که بهمنظور ارایهی نتایج به مخاطبان خارج از گروه پژوهش تدوین میگردد، ناظر بر شش بخش (عنوان، خلاصهمطالعه، نمایه کلی فرآیند، نتایج فرآیند وکاربرد آنها درباره دو گروه دانشآموز و معلم، بازگشت بهعقب – ارزیابی کیفیت- و منابع) میباشد.
qualitative research
Lesson Study
Result sharing
Narrative Inquiry
Summary oriented
2016
09
20
13
26
https://itt.cfu.ac.ir/article_329_2ade741c1c5e01a8c553783acb9b6433.pdf
The Journal of Theory and Practice in Teachers Education
2645-7156
2645-7156
1395
2
3
آموزش معلم: چیستی، چندگونگی و چگونگی
محبوبه السادات
کدخدایی
مهمترین سرمایهای که هر سازمان برای تحقق بخشیدن به اهداف خود در اختیار دارد، نیروی انسانی است. آموزش و پرورش نیز به عنوان اثرگذارترین سازمان در هر جامعه، به منظور داشتن عملکرد مطلوب و بهینه نیاز به نیروی انسانی کارآمد و متخصص دارد. از آنجا که معلمان اصلیترین سرمایه انسانی در نظام آموزشی هستند؛ دانش، مهارت و تخصص آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است. ریشه چنین دانشی در آموزش و تربیت معلمان نهفته است که برنامهریزی و اجرای اصولی آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است. آموزش معلم فرایندی چند مرحلهای است که از گزینش افراد شایسته و واجد صلاحیت برای حرفه معلمی آغاز شده و تا آموزشهای ضمن خدمت معلمان که لازمه به روز بودن دانش آنهاست ادامه مییابد. آنچه در این میان مهم است این است که اولاً آموزش و پرورش معلمان به گونهای باشد که برونداد آن معلمان دانشمند، اندیشمند و هنرمندی باشد که علاوه بر داشتن دانش پایه، توانایی حل مسأله و انطباق با موقعیت را داشته باشند وثانیاً روشهای آموزش معلمان، روشهایی بومی و متناسب با فرهنگ باشد تا علاوه بر سودمندی و اثربخشی بیشتر، معلمانی وابسته به فرهنگ بومی تربیت نماید.
educational system
teacher recruitment
teacher education
scientist teacher
2016
08
22
27
44
https://itt.cfu.ac.ir/article_331_5a9259f42f7071e3d9db0fa1263d7007.pdf
The Journal of Theory and Practice in Teachers Education
2645-7156
2645-7156
1395
2
3
درآمدی به برنامۀدرسی کارورزی در تربیت معلم: با تأکید بر پژوهش روایی
حسین
قربانی
ابراهیم
میرشاه جعفری
برنامۀدرسی کارورزی، برنامۀ یادگیری فکورانه و تجربی بر مبنای صلاحیت های علمی و حرفه ای دانشجومعلمان در صحنۀ عمل است. کارورزی یکی از مهمترین دروس تربیت معلم است. در این رهگذر دانشجومعلمان دانش، مهارت و نگرش معلمی را در پرتو تلفیق دانش نظری و عملی و بر مبنای محیط های واقعی آموزشی به دست میآورند. هدف مقالۀ حاضر این است که ضمن تبیین جایگاه درس کارورزی در عرصۀ تربیت معلم، به معرفی پژوهش روایی به عنوان یکی از ارکان این درس بپردازد. پژوهش روایی به توسعۀ تفکر فکورانه در یادگیری کلاسی و فهم عمیق تجارب آموزشی تمرکز دارد و به کاوش داستانها و زیست آموزشگاهی دانشجومعلمان میپردازد. روایتپژوهی امکان تأمل بر نظریههای مرتبط با تدریس و یادگیری را در عمل فراهم مینماید و ضمن تشریح پدیدههای آموزشی، فرصت توصیف رخدادهای نابهنگام و تفکربرانگیز را مهیا میکند. در دورههای تربیت معلم، دانشجومعلمان در فرایند کارورزی باید بتوانند با استفاده از پژوهش روایی گزارشهای جمعآوری شده از کاوش موقعیتهای آموزشی را به صورت روایت نقل و کدگذاری نموده و ضمن سازماندهی گزارهها بتوانند مسائل آموزشی را تبیین نمایند. بنابراین در این مقاله جایگاه و اهمیت پژوهش روایی در برنامۀدرسی کارورزی در تربیت معلم مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت.
Keywords: teacher education
Practicum
Narrative Inquiry
experience
internship
2016
09
03
45
58
https://itt.cfu.ac.ir/article_332_ebf77e8baf31691e081101bcd4cd69fa.pdf
The Journal of Theory and Practice in Teachers Education
2645-7156
2645-7156
1395
2
3
اقدام پژوهی تحت تاثیر پارادایم عقلانیت تکنیکی یا معلم به عنوان پژوهنده
فهیمه
گندمی
هدف پژوهش حاضر فهم ماهیت اقدام پژوهی متاثر از دیدگاه معلم به عنوان پژوهنده است. در حقیقت، در حوزه پژوهش تربیتی اقدام پژوهی ما حصل جنبشی است که در آن مرجعیت معلمان به عنوان منبع تولید دانش به رسمیت شناخته شده است. اما آنچه در بین معلمان رواج پیدا کرده است کاربرد این پژوهش به شکل یک ابزار روش شناختی برای حل مسائل موقعیتی است که این حاصل تصور معلمان از خود به عنوان مجریان برنامه های درسی از پیش طراحی شده است. چنانچه اقدام پژوهی متاثر از دیدگاه عقلانیت تکنیکی در فرایند برنامه ریزی درسی منحصرا به عنوان یک ابزار روش شناختی صرف نگریسته شود و نسبت به باورها و مفروضات نظری معلم، به عنوان پژوهشگر، خنثی عمل کند، دریچه ای برای یافتن فهم ارزشمندی از تجربیات تربیتی نخواهد گشود. از دیدگاه جان الیوت، اقدام پژوهی تجلی عمل تربیتی فکورانه معلم و در حکم فلسفه عملی است و زمینه ساز خلق نظریه و نظریه پردازی تربیتی است. مسئله ای که نگارنده در جستجوی یافتن پاسخی برای آن است این است که ماهیت پژوهش کنش پژوهی در سایه دیدگاه معلم به عنوان پژوهنده چیست؟ با این امید که پژوهش حاضر فهم تازه ای را از کنش پژوهی فراهم آورد تا روشنی بخش و هدایتگر آموزش ها در باب کنش پژوهی در مراکز تربیت معلم باشد.
"action research"
"teacher as a researcher"
"technical-rationality"
"teacher education"
2016
08
22
59
72
https://itt.cfu.ac.ir/article_333_c7735528b4373ef08b16329464a06340.pdf
The Journal of Theory and Practice in Teachers Education
2645-7156
2645-7156
1395
2
3
نگاهی به توسعه حرفه ای معلمان فکور و تبیین درس پژوهی و فعالیت یادگیری
عزت اله
کلانتری خاندانی
توسعه حرفه ای معلمان ضروری است چرا که باعث ارتقاء کیفیت دانش و مهارت معلمان شده و بر کیفیت یادگیری دانش آموزان نیز تاثیر مستقیم دارد. در طی این فرایند معلم دریافت کننده است، اما بهره وران نهایی دانش آموزان هستند. در تعریف توسعه حرفه ای نکات گوناگون و حتی متفاوت مورد توجه قرار گرفته است، از چشم انداز نگاه سیاستگذاران تا محوریت معلم. البته معلمان هما نند ظروف خالی نیستند که بایستی از طریق توسعه حرفه ای پر شوند یعنی توسعه حرفه ای فقط از طریق برگزاری دوره های خاص و کلی، چه بسا خسته کننده ، به منصه ظهور نخواهد رسید. علاوه بر برگزاری دوره های خاص، "خود راهبر" ی و روش های "حل مسئله" نیز کار ساز ند . به عبارت دیگر، یادگیری حرفه ای بر "بافت"، "شخص یا تجارب زیسته"، و داده ها استوارند. در اینصورت، معلمان با نگاه ژرف به آنچه که در کلاس رخ داده به بصیرت حرفه ای می رسند. با گره زدن تجارب به نظرات علمی در قالب دانش کاربردی بدنبال یافتن راه حل مناسب و ارائه شیوه های تدریس پویا در حرفه خود خواهند بود. مقاله حاضر می کوشد با روش توصیفی- تحلیلی به تبیین الگوهای توسعه حرفه ای معلمان که دارای سه محور: استاندارد، مدرسه محور، و خود راهبر می باشد، درس پژوهی یا همان پژوهش مشارکتی معلمان در تدریس و فعالیت های یادگیری که یکی از مهمترین ابزارهای توسعه حرفه ای به شمار می روند، بپردازد.
Key words: teacher professional development
Lesson Study
learning
learning activity
2016
09
26
73
96
https://itt.cfu.ac.ir/article_334_125bef95da5a0ee1b4f6f64de7412cf3.pdf
The Journal of Theory and Practice in Teachers Education
2645-7156
2645-7156
1395
2
3
بررسی ضرورت بکارگیری رویکرد آموزش معلم پژوهش محور در تربیت معلم
سلمی
احسانی تیلمی
ابراهیم
زارعی کیاسری
مریم
سیدحسینی
امروزه میزان علاقه مندی به آموزش معلم پژوهش محور در بین محققان تربیت معلم و جوامع اجتماعی تربیتی درحال افزایش است. آموزش با کیفیت بالا، بر توجه به اهمیت آموزش معلمین از سطح ابتدایی تا آموزش سطوح توسعه حرفه ای جهت کمک به به روز رسانی دانش معلمین، عمق بخشیدن به درک آنها و پیشرفت مهارتهایشان متمرکز شده است . هدف از رویکرد مبتنی بر پژوهش توسعه فرایندهای تفکر آموزشی معلم است. در این رویکرد ، مدرسه یک محیط کار ایستا نیست که معلم دانش آموزان را برای آموزش و پرورش آماده سازد، پویایی بیشتری برای تاکید بر توسعه ومدیریت خود معلم لازم است. هدف اصلی در آموزش معلمان مبتنی بر رویکرد پژوهشی تولید معلم فکور است. معلمان باید برنامه مطالعه ای داشته باشند که دارای ساختار آموزشی سیستماتیک باشد و دانش آموزان باید از این فرصت برای استدلال عملی، تصمیم گیری و حل مشکلات آموزشی استفاده کنند. به عنوان نتیجه ، اجرای برنامه های توسعه حرفه ای که بر اساس تئوری طراحی شده اند، کافی نیست. برای داشتن بهترین نتیجه ، نیاز به توسعه تجربیاتی است که بر اساس شواهد کاری ایجاد میشود. در این مقاله ما رویکرد آموزش پژوهش محور را به عنوان موضوع اصلی سازماندهی آموزش و پرورش معلمین مورد بحث قرار خواهیم داد
Research-based teacher
Teacher training
Educational thinking
2016
09
22
97
110
https://itt.cfu.ac.ir/article_335_51b5444d6c1bfd3ef124f3819f2218dc.pdf
The Journal of Theory and Practice in Teachers Education
2645-7156
2645-7156
1395
2
3
یادگیری معلم با درس پژوهی
ترجمه از: شجاع
عربان
مقدمه درس پژوهی[1] رویکردی همکاری محور به توسعه حرفهای معلمان است، که از کشور ژاپن منشاء گرفته است (فرناندز و یوشیدا، 2004؛ لوئیس و تسوچیدا، 1998؛ استیگلر و هیئبرت، 1999). زمانی که این رویکرد اولین بار در اواخر دههی 1990 در ایالات متحده معرفی شد، به سرعت توجه مربیان و کارشناسان آموزش آمریکا را به خود جلب کرد، زیرا تصور بر این بود که این رویکرد یک نوآوری مؤثر و قابل اقتباس میباشد (چاکسی و فرناندز، 2004؛ گروه تحقیقاتی درس پژوهی، 2007؛ لوئیس و همکاران، 2004؛ شورای پژوهشهای ملی، 2002؛ آزمایشگاه تربیتی منطقه شمال، 2002؛ ریچاردسون، 2004؛ استپانک، 2001، 2003؛ ویلمز، 2003). درس پژوهی ویژگیهای مؤثر سایر برنامههای توسعهی حرفهای که در پژوهشهای قبلی شناسایی شدهاند را شامل میشود. این رویکرد براساس مکان، کار محور، مبتنی بر یادگیری دانشآموز، بر پایهی همکاری و پژوهش مداری میباشد (جل و گیلبرت، 2004؛ برکو، 2004؛ کچران- اسمیت و لایتل، 1999، 2001؛ دارلینگ – هاموند، 1994؛ وانگ و ادل، 2002؛ لیتل، 2001؛ هاولی و ولی، 1999؛ ویلسون و برن، 1999). درسپژوهی همچنین یکی از کانونهای توجه کنفرانس نهم (کنگره بینالمللی آموزش ریاضی[2]) در سال 2002 بود، و در بسیاری از کشورهای دیگر گسترش یافته است (فوجیتا و همکاران، 2004؛ لو، 2003؛ دانشکدهی ملی رهبری مدرسه، 2004؛ شیمیزو و همکاران، 2005). علیرغم آهنگ سریع اتخاذ این شکل از توسعهی حرفهای، این رویکرد هنوز هم در کشورهای دیگر غیر از ژاپن، جدید و تازه محسوب میشود، و بنابراین مدارس و معلمان در این کشورها هنوز در مرحلهی اولیهی اتخاذ نوآوری برای نظامهای آموزشی خود هستند. مجموعهای از ادبیات درس پژوهی وجود دارد، اما ما هنوز درک روشن و گستردهای از یادگیری معلم با انگیزه از درسپژوهی و نیز الگویِ جا افتادهای برای آن نداریم. هدف از مقالهی حاضر این است یک بررسی اجمالی از درسپژوهی همراه با ساختار (گوناگونی)، تاریخچه، و بررسی ادبیات درسپژوهی نوظهور را ارائه دهد تا الگوهای یادگیری معلم در درس پژوهی را شرح دهد و نیز برنامههای پژوهشی آینده راجع به درسپژوهی را شناسایی کند. [1]. Lesson Study [2]. International Congress On Mathematics Education / Icme
Lesson Study
2016
09
22
111
130
https://itt.cfu.ac.ir/article_336_f7d061096c41eff89167574f6e3afdec.pdf