TY - JOUR ID - 2337 TI - تدوین مدل ساختاری اهمال‌کاری و ذهن‌آگاهی با تأکید بر نقش میانجی توانایی‌های شناختی دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطۀ شهر کرمانشاه در سال 1401 JO - نظریه و عمل در تربیت معلمان JA - ITT LA - fa SN - 2645-7156 AU - مرآتی, علیرضا AU - قیطاسی, سپیده AU - سلگی, زهرا AD - استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی- دانشگاه پیام نور- ایران- تهران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی- دانشگاه پیام نور- تهران- ایران AD - استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی- دانشگاه پیام نور- تهران- ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 8 IS - 13 SP - 128 EP - 111 KW - واژه‌های کلیدی: اهمال‌کاری KW - ذهن‌آگاهی KW - توانایی‌های شناختی KW - دانش‌آموزان DO - N2 - چکیدهموضوع یادگیری، همواره یکی از دغدغه‌ها و مسائل مهم پیش‌روی پژوهشگران، صاحب‌نظران و مربیان بوده‌است. متغیرهای بسیاری اثرات مثبت و یا منفی در یادگیری و فرایند آن ایفا می‌کنند. اهمال‌کاری به‌عنوان یکی از این متغیرها جایگاه ویژه‌ای در یادگیری دانش‌آموزان دارد. در همین راستا این پژوهش با هدف بررسی تدوین مدل ساختاری اهمال‌کاری و ذهن‌آگاهی با تأکید بر نقش میانجی توانایی‌های شناختی دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطۀ شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1400-401 انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری مورد مطالعه شامل کلیۀ دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ دوم شهر کرمانشاه بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد 379 نفر آنها انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد اهمال‌کاری تاکمن (1991)، ذهن‌آگاهی بائر و همکاران (۲۰۰۶) و مهارت‌های شناختی نجاتی (1392) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری تحلیل و نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد اهمال‌کاری دانش‌آموزان تابعی از توانایی‌‌های شناختی و ذهن‌آگاهی آنان است. همچنین نتایج نشان از این دارد که توانایی‌های شناختی قادر است تا بر رابطۀ میان اهمال‌کاری و ذهن‌آگاهی دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد؛ یعنی اهمال‌کاری متأثر از ذهن‌آگاهی و توانایی‌های شناختی قرار می‌گیرد و درنتیجه ذهن‌آگاهی بالا و توانایی شناختی مطلوب بهبود می‌یابد. بر همین اساس می‌توان یافته‌های پژوهش را در جهت بهبود اهمال‌کاری دانش‌آموزان به‌کار گرفت و با آموزش‌ها و دوره‌های تکمیلی برای والدین و دانش‌آموزان در بهبود و کنترل این متغیر گام برداشت. UR - https://itt.cfu.ac.ir/article_2337.html L1 - https://itt.cfu.ac.ir/article_2337_0e156ff32630267014f4de685298f830.pdf ER -