دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
2
2
2016
06
18
پدیدارنگاری درک و تجربه معلمان از ادامه تحصیل
3
32
FA
ناصر
شیربگی
دانشگاه کردستان
nshirbagi@uok.ac.ir
مصطفی
قادری
دانشگاه کردستان
mostafa_ghaderi@yahoo.com
هادی
فریادرس
دانشگاه کردستان
nshirbagi@yahoo.com
<strong>چکیده:</strong>چالشهای متعددی بر سر راه توسعه حرفهای معلمان وجود دارد. هدف پژوهش حاضر مطالعه تجارب ادامه تحصیل، از دیدگاه معلمان و اساتید همدان بود. این پژوهش با رویکردی تفسیری و به روش پدیدار نگاری انجام گرفت. در این تحقیق 39 نفر در مصاحبه نیمه ساختمند بهعنوان نمونه مشارکت کردند. نتایج بهدستآمده از تحلیلها نشان داد که مؤلفههایی مانند خستگی جسمی و روحی، پایین آمدن کیفیت و توان تدریس و تحصیل عدم حضور در کلاس، انجام ندادن پایاننامه و تحقیقات علمی، اخراج از دانشگاه، کمکاری، عدم هماهنگی با اداره آموزش و پرورش، پایین آمدن کیفیت تدریس از سوی مصاحبه شوندگان قابل احصا است. با اتخاذ تصمیماتی همچون ایجاد دانشگاه فرهنگیان و دانشگاههای مجازی و آنلاین که نیازمند حضور فیزیکی در مکان خاصی نیست، ممکن است بسیاری از این موانع سر راه توسعه حرفهای معلمان هموار شود.
کلیدواژهها: معلمان,ادامه تحصیل,توسعه حرفهای,دانشگاه فرهنگیان
https://itt.cfu.ac.ir/article_226.html
https://itt.cfu.ac.ir/article_226_747a84db4ce5d61e759862418def9a2e.pdf
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
2
2
2016
06
01
معلم دانشمند: نگاهی کاستیجویانه به دانش معلم
33
50
FA
محبوبه السادات
کدخدایی
دانشگاه الزهرا
mahbobeh_kadkhodaie@yahoo.com
پیشرفت هر جامعه ای بیش از هر چیز در گرو عملکرد مطلوب نظام آموزشی آن کشور است و آنچه در قلب نظام آموزشی هر کشور جای دارد، معلم است. معلم را میتوان واسطه بین سیاستهای نظام آموزشی و دانش آموزان دانست. بنابراین آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد استفاده از معلمان آگاه با شناخت و دانش کافی و مناسب است. دانش معلم باید جامعیت و مانعیت لازم را داشته باشد. معلم نیازمند است در حوزههای دانش پداگوژی، دانش محتوایی و دانش محتوای پداگوژی شناخت کافی داشته باشد تا بتواند رسالت خویش را در آموزش و پرورش به بهترین شکل ممکن انجام دهد. به نظر میرسد جای دو نوع دانش دیگر در میان دانشهای معلم خالی باشد و آن دانش بافت جامعه و دانش فراشناختی است. منظور از دانش بافت، آگاهی معلم از شرایط تاریخی، جامعهشناختی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه محل خدمتش است. منظور از دانش فراشناختی این است که معلم بر انواع دانش خود و چگونگی استفاده از آنها نظارت کند و در این زمینه انعطاف لازم را داشته باشد.
دانش محتوا,دانش محتوای پداگوژی,دانش پداگوژی,دانش بافت,دانش فراشناختی
https://itt.cfu.ac.ir/article_234.html
https://itt.cfu.ac.ir/article_234_8cabd132a2068e8b49c8b65ae087d4bf.pdf
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
2
2
2016
06
19
آموزش گفت و شنودی بستری برای یادگیری برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان
51
72
FA
فاطمه الزهرا
احمدی
دانشگاه تربیت مدرس
آمنه
احمدی
دانشگاه فرهنگیان
ameneahmadi@yahoo.com
<strong>چکیده</strong> <br />این پژوهش با توجه به این مسئله صورت گرفته است که هرچند از نگاه یونسکو دانشجو معلمان در سن بزرگسالی قرار دارند اما الگوهایی که برای آموزش آنان استفاده میشود از جنس آندراگوژی نیست. برای حل این مسئله یکی از الگوهای آموزش بزرگسالان به نام آموزش گفت و شنودی معرفی میشود. این الگو از آن رو انتخاب میشود که به باور صاحبنظران تربیت معلم، گفت و شنود راهی برای بارو کردن فرایند تأمل در دوره تربیت معلم و بهویژه دوره کارورزی است. به این ترتیب در این پژوهش، آموزش گفت و شنودی معرفی میگردد و با تکیه بر روش طبقهبندی به شیوهی استقرایی عناصر موجود در آن که به اثربخش کردن دوره کارورزی میانجامد شناسایی میشوند. یافتههای این پژوهش گویای آن است که عنصرهای زیر میتوانند فرایند تأمل حرفهای را غنا بخشند و تسهیل کنند: کارگروهی؛ پراکسیس؛ نقش؛ درآمیخته شدن؛ توالی و تقویت؛ مکان؛ زمان؛ امنیت؛ احترام؛ فوریت؛ به کارگیری ایدهها، دل خاستهها، رفتارها؛ پاسخگویی و فعالیتهای یادگیری. <br />
تربیت معلم,آموزش گفت و شنودی,کارورزی,طبقهبندی استقرایی
https://itt.cfu.ac.ir/article_230.html
https://itt.cfu.ac.ir/article_230_df28191b3dd75323a9648994405515e3.pdf
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
2
2
2016
06
17
چالشهای معلمان دوره ابتدایی شهر کوهبنان در اجرای طرح ارزشیابی توصیفی
73
88
FA
محسن
ایزدی بیدانی
دانشگاه فرهنگیان کرمان
محمدحسن
عباسپور اپورواری
دانشگاه فرهنگیان کرمان
عارفه
اسمعیلی
دانشگاه فرهنگیان کرمان
چکیده <br />یکی از مهمترین دغدغههایی که امروزه مدارس کشور با آن روبهرو هستند تغییر نظام ارزشیابی از سنتی به توصیفی است، با چالشها و مشکلاتی که سر راه معلمان، دانشآموزان و والدین قرار داده است دارای مزیتهایی نیز هست. ما در این پژوهش سعی بر آن داریم تا این چالشها را شناسایی کنیم و بر مرتفع سازی آنان اقدام به عملآوریم. این مطالعه به شیوهی کیفی انجام گرفت و در آن از روش پدیدارشناسی برای درک چالشها استفاده شده شرکتکنندگان از میان معلمان شهرستان کوهبنان انتخاب شدند و نمونهگیری مبتنی بر هدف با هفت شرکتکننده انجام گرفت. روش اصلی جمعآوری اطلاعات، مصاحبه بدون ساختار و عمیق با روش تجزیه و تحلیل کلایزی[1] صورت پذیرفته است. در طی مطالعهی چالشهای معلمان دورهی ابتدایی در اجرای طرح ارزشیابی توصیفی پنج مضمون «روش تدریس، چالشهای ارزشیابی، انتظارات والدین، چالشهای دانشآموزان و تأثیر پوشه کار» استخراج گردید. پژوهش حاضر با توصیف چالشهای معلمان در ارزشیابی توصیفی به بررسی این چالشها پرداخت و آموزش تخصصی به معلمان، جلسات توجیهی برای والدین و تغییر روش تدریس متناسب با ارزشیابی را در برطرف سازی این چالشها ارائه شده است. <br />
چالش ارزشیابی,روش تدریس,انتظارات والدین,چالش دانشآموزان,تأثیر پوشه کار
https://itt.cfu.ac.ir/article_231.html
https://itt.cfu.ac.ir/article_231_96a280d0f07c56ba207143bbdeb9c962.pdf
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
2
2
2016
06
17
ارزیابی تجربیات معلمان آموزش ابتدایی جهت ایجاد نگرش و فرهنگسازی مؤثر حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی (تحقیق کیفی)
89
102
FA
محمد
زینلی پور
دانشگاه فرهنگیان کرمان
رضا
فخاری
دانشگاه فرهنگیان کرمان
با توجه به نقش محیط زیست و منابع طبیعی در نیل به اهداف توسعه، هدایت صحیح آموزش برای نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از این سرمایهها ضروری است. در این پژوهش به صورت کیفی میزان تأثیر آموزش دوره ابتدایی بر انتقال مفاهیم حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی با استفاده از دیدگاه آموزگاران دنبال شد. جامعه آماری آموزگاران ابتدایی سال 95-1394 رفسنجان، حجم نمونه 32 نفر و ابزار مورد استفاده مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادهها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل و مضامین اصلی و فرعی از بین یادداشتها انتخاب شدند. بر اساس نتایج پژوهش مضامین اصلی شامل دانشآموز، معلم، کتاب و محتوی، مدرسه و کارکنان، خانواده، روش آموزش، فوقبرنامه، تربیت معلم و آموزش و پرورش و مضامین فرعی شامل کیفیت محتوی کتب، تمرکز محتوی بر تغییر نگرش، تأکید محتوی بر تغییر در رفتار اجتماعی و فردی، تأکید محتوی بر افزایش دانش، ایجاد اشتیاق و جاذبه برای فراگیر، عمق بخشی و تمرکز بر روی مباحث، تطابق با نیازهای واقعی فراگیران، بنیه علمی آموزگاران، کیفیت چاپ کتاب، فعالیتهای فوق برنامه، ضمن خدمت، امکانات و تجهیزات مؤثر در آموزش و نیز توجه به نیازمندیهای محلی مرتبط با مسائل محیط زیست و منابع طبیعی بودند.
مصاحبه,برنامه درسی,دوره ابتدایی,آموزش محیط زیست,منابع طبیعی,نیازسنجی
https://itt.cfu.ac.ir/article_232.html
https://itt.cfu.ac.ir/article_232_bc4fff169e1c30e71508a34511dda57c.pdf
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
2
2
2016
06
09
پیامدهای طرح ارزشیابی کیفی توصیفی از منظر معلمان ابتدایی کرمان با تأکید بر آثار اخلاقی آن
103
120
FA
طاهره
زحمتکش
آموزش و پرورش کرمان
مراد
یاری دهنوی
دانشگاه فرهنگیان کرمان
فاطمه
ابراهیمی شاه آبادی
آموزش و پرورش کرمان
این پژوهش بهمنظور بازنمایی پیامدهای طرح ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی، 15 نفر از معلمان مجری این طرح را بهعنوان افراد نمونه پژوهش انتخاب نموده و در اجرای پژوهش از روش زیستنگاری بهره گرفته است. نتایج این پژوهش حاکی از این است که این طرح در ارتباط با روش تدریس، معلم، دانشآموز و محتوای آموزشی، نسبت به روش سنتی از پیامدهای مثبتی برخوردار بوده و آثار مثبتی در حوزه اخلاق به دنبال دارد و سازوکارهایی نیز در پیدایش این آثار مثبت دخیل میباشد که در متن مقاله به آنها پرداخته شده است، علاوه بر این، طرح مذکور با پیامدهای منفی نیز روبرو هست که عواملی از قبیل حجم کتب درسی، عدم آگاهی کافی معلمان و اولیاء نسبت به این طرح و کمبود وقت کلاس، در شکلگیری این پیامدهای منفی خالی از تأثیر نیست. <br />
پیامدها,ارزشیابی کیفی-توصیفی,معلمان,دوره ابتدایی
https://itt.cfu.ac.ir/article_233.html
https://itt.cfu.ac.ir/article_233_632c3c1c8b32b8422e567436686e82c9.pdf
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
2
2
2016
06
19
به سوی رویکردی مدرسه بنیان در حوزه رشد و بالندگی حرفه ای معلمان: تعیین عناصر اساسی یک رویکرد اثربخش
121
142
FA
فهیمه
گندمی
دانشگاه تربیت مدرس
gandomi.fahimeh@yahoo.com
تلاش در جهت تغییر و نوآوری در حوزه برنامه درسی، به دست معلمان با صلاحیت و توانمند به ثمر می نشیند. برنامه های تربیت حرفه ای به منزله ای راهبردی مهم در جهت بهبود کیفیت تدریس و پیشرفت دانش آموزان قلمداد می شوند. شواهد فراوان حکایت از این حقیقت دارد که رویکرد های متمرکز و کوتاه مدت در زمینه رشد حرفه ای، در فراهم آوردن موجبات ایجاد تغییر معنادار در عملکرد معلم در کلاس درس، قرین موفقیت نبوده اند. لذا تمرکز زدایی از برنامه های آموزش معلمان و تدارک فرصت های یادگیری مبتنی بر بافت و مدرسه بنیان، به منظور رشد حرفه ای پایدار، یک ضرورت اساسی است. لذا در پژوهش حاضر، که نوعی پژوهش هنجاری است، نگارنده بر اساس مرور پیشینه و مطالعه پژوهش های عمیقی که با هدف تعیین ویژگی های مدل های اثربخش رشد حرفه ای معلمان انجام شده است، به شناسایی عناصر اساسی می پردازد که ستوان فقرات برنامه های اثربخش تربیت حرفه ای ضمن خدمت محسوب می شود. هدف، ارائه یک چهارچوب مفهومی برای تفکر در مورد برنامه درسی رشد حرفه ای معلمان، با تاکید بر ماهیت فرایندی و مبتنی بر بافت آن است. لازم به ذکر است که نگارنده در پژوهش حاضر، در راستای عملیاتی نمودن اهداف و راهبرد های ذکر شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در خصوص رشد و بالندگی مستمر معلمان، گام برداشته است.
"رشد حرفه ای مستمر","تربیت حرفه ای ضمن خدمت"," رویکرد مدرسه بنیان"," رشد حرفه ای اثربخش","دیدگاه سازنده گرایانه"
https://itt.cfu.ac.ir/article_228.html
https://itt.cfu.ac.ir/article_228_4019b73ecbe9a1ef1b1dbdac3d54a771.pdf
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
2
2
2016
04
20
کنشپژوهی/ معلمان بهمنزله محققان
143
156
FA
پریسا
مایلی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان
parisamayeli94@yahoo.com.ph
فرشته
آل حسینی
مدیر گروه پژوهشی کارورزی و آمادهسازی معلمان، پژوهشکده مطالعات تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان
falehoseini@yahoo.com
در این مقاله نویسنده در پی نشان دادن کنشپژوهی به عنوان فعالیت حرفهای معلمان محقق برای توسعة بینشها، کنشها و تغییر تربیتی است؛ این که برای عاملان تربیت چه جایگاهی در حل مسائل تربیتی باید داشته باشد، و چگونه موجب خودکاوی شخص و بهسازی تربیت میشود. کنشپژوهی مستلزم آن است که عاملان نخست حوزة کنش را شناسایی کنند، فعالیتی برای بهبود طراحی و بعد عمل کنند، این فرایند را همواره مشاهده و بر آن تأمل کنند، اگر لازم است در طرحها و کنشها تجدیدنظر کنند و این چرخه را توالی ببخشند تا شواهدی دال بر تغییر و بهبود ظاهر شود. در این مقاله تعاریف و انواع کنشپژوهی از دید صاحبنظران، سیر تحول کنشپژوهی، چگونگی اجرا، سبکهای کنشپژوهی، و تأثیر کنشپژوهی بر مدارس بررسی شده است. مهمترین دعوی مقاله این است که کنشپژوهی ابزاری قدرتمند و موفق برای تغییر تربیتی در مدارس است.
کنشپژوهی,معلم بهمنزلة محقق,خودکاوی,تأمل,تغییر تربیتی
https://itt.cfu.ac.ir/article_229.html
https://itt.cfu.ac.ir/article_229_bdd452d2acaeeda8151f51740a4db263.pdf