دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
6
10
2021
01
20
مدل یابی توانمندسازی معلمان با سرمایه روان شناختی، مدیریت دانش و نقش میانجی کیفیت زندگی کاری
1
32
FA
حبیبه
نجفی
دانشگاه محقق اردبیلی
h_najafi@uma.ac.ir
زمینه:توانمندسازی منابع انسانی فرآیندافزایش حس خودکارآمدی درمیان اعضاء سازمان ازطریق شناخت خود واز میان بردن عواملی است که سبب ضعف قدرت می شود.هدف:این پژوهش با هدف بررسی رابطه مدیریت دانش وسرمایه روان شناختی باتوانمندسازی معلمان بامیانجی گری کیفیت زندگی کاری انجام گرفته است.روش شناسی:روش پژوهش،همبستگی وازنوع مدل معادلات ساختاری می باشدوازجنبه هدف، جزء پژوهش های کاربردی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر تبریز به تعداد2،747درسال 1395می باشد،تعداد نمونه با توجه به جدول کرجسی- مورگان به تعداد335 نفر برآوردشد.روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای سه مرحله ای انجام گرفت.ابزار گرد آوری داده ها شامل چهارعددپرسشنامه استانداردسرمایه روانشناختی لوتانز(2002)، توانمندسازی مارتین و همکاران(2001)،مدیریت دانش نیومن وکنراد(1999)وکیفیت زندگی کاری ایلگان و همکاران(2014)می باشد که روایی و پایایی آنها بررسی ومورد تأئیدمی باشند.داده ها به کمک نرم افزارAmos 24مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها:نتایج یافته ها نشان دادکه سرمایه روان شناختی باکیفیت زندگی کاری رابطه مثبت و معناداری دارد(0.01, p <7.786t =)،مدیریت دانش با کیفیت زندگی کاری رابطه مثبت و معناداری دارد(0.01, p <7.603t=)،مدیریت دانش باتوانمندسازی رابطه مثبت ومعناداری دارد(0.01, p <6.137t =)،کیفیت زندگی کاری باتوانمندسازی رابطه مثبت ومعناداری دارد(0.01,p<7.422t =)و سرمایه روان شناختی باتوانمندسازی رابطه مثبت ومعناداری دارد(0.01, p <5.589t =)ونتایج تحلیل عاملی تأئیدی نیزحاکی ازبرازش مناسب مدل پژوهش می باشد )0.01, p<5531, df = 8257.99, X 2 = 0.03,RMSEA = 0.96(CFI =.نتیجه گیری:باتوجه به نتایج یافته ها،دربررسی اثرمستقیم،مدیریت دانش بیشترین اثررابر روی توانمندسازی معلمان ازبین سه متغیر داشته است،بنابراین مسئولان نظام آموزشی بایدراهکارهای خلق دانش،توسعه دانش وبکارگیری آن رادر الویت برنامه های خودقرار دهند.
توانمندسازی,کیفیت زندگی کاری,مدیریت دانش,سرمایه روان شناختی,معلم
https://itt.cfu.ac.ir/article_1660.html
https://itt.cfu.ac.ir/article_1660_ad9e8a8191548e38b88a53001f8991f4.pdf
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
6
10
2021
01
20
تاثیر صمیمت و بد رفتاری معلم در اعتبار معلم
33
61
FA
سهراب
عبدی زرین
دانشگاه قم
elmzarrin5@gmail.com
صابر
علیاری
دانشگاه قم
saber.aliyari@yahoo.com
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر صمیمیت معلم و بد رفتاری معلم در ادراک دانشآموزان از اعتبار معلم در ابعاد شایستگی علمی، مراقبت (حسننیت) و قابلیت اعتماد انجام شد. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی و طرح دو عاملی بوده است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهرستان لنگرود در استان گیلان انجام شده است که 360 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهی معیار انتظار بیواسطه از معلم (IES)، پرسشنامهی بازنگری چهارسناریوی ثویت و مککراسی (1998) و پرسشنامهی معیار اعتبار تون و مککراسی (1995) استفاده گردید. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس عاملی چند متغیره و با نرمافزار SPSS-23 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تأثیر صمیمت معلم و بد رفتاری معلم بر ارزیابی اعتبار معلم معنادار بود و صمیمیت و بد رفتاری معلمان تأثیر معناداری بر ارزیابی دانشآموزان از شایستگی علمی، مراقبت (حسننیت) و قابلیت اعتماد آنها داشت و ارزیابی دانشآموزان پسر نسبت به دانشآموزان دختر بیشتر تحتتأثیر صمیمیت معلمانشان قرار داشت. بهطور کلی، دانشآموزان در دو مؤلفه شایستگی علمی و مراقبت (حسننیت) نسبت به صمیمیت معلمان تأثیرپذیرتر بودهاند اما در مؤلفه قابلیت اعتماد، بیشتر تحتتأثیر بدرفتاری معلمان بودهاند. بنابراین، غیر صمیمی بودن و بدرفتاری معلم موجب میشود که اعتبارش کاهش پیدا کند. این یافتهها، اهمیت صمیمیت رفتاری و نداشتن بدرفتاری در معلمان را در کلاس درس برای تدریس اثربخش معلمان متذکر میشود.
صمیمت معلم,بد رفتاری معلم,ادراک دانشآموزان,اعتبار معلم
https://itt.cfu.ac.ir/article_1648.html
https://itt.cfu.ac.ir/article_1648_27f1a0b4c680d23b2e7586c9eb019ff4.pdf
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
6
10
2021
01
20
تعیین اثر بخشی دوره های آموزش ضمن خدمت بر توانمند سازی مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران
63
87
FA
تهمینه
بازگیر
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان نسیبه، تهران، ایران
t.bazgir@yahoo.com
مژگان
کربلایی حسین افشار
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان نسیبه. تهران. ایران
bema1376@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت بر توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران انجام شد. این پژوهش، از نظر نوع هدف کابردی، به روش توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، کلیه مدیران مدارس ابتدائی شهر تهران در سال 1400-1399 بودند که بر اساس بررسیهای به عمل آمده از اداره کل آموزش و پرورش کل شهر تهران، تعداد مدیران مدارس ابتدائی دولتی مشتمل بر 1225 میباشند که طبق فرمول کوکران و تعداد نمونه 280 نفر محاسبه گردید که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای (انتساب متناسب) در پنح ناحیه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه، آموزش ضمن خدمت اسلامی و همکاران (1390) و پرسشنامه توانمندسازی اسپرتیزر(1995) بود. پایایی پرسشنامهها به ترتیب 978/0 و 939/0 برآورد گردید. یافتههای حاصل از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی حاکی از آن بود که آموزش ضمن خدمت 41 درصد احساس شایستگی، 1/38 درصد استقلال، 5/48 درصد احساس مؤثر بودن و 2/30 درصد معنیدار بودن شغل را در مدیران دوره ابتدایی تببین میکند. از بین مؤلفههای آموزش ضمن خدمت، نظم و تعاون در احساس شایستگی، خلاقیت، تصمیمگیری و مهارت در استقلال، تعاون، تصمیمگیری و مهارت در مؤثر بودن و خلاقیت و نظم در معنیدار بودن شغل مدیران بیشترین تأثیر را داشتند.
آموزش ضمن خدمت,توانمندسازی,مدیران مقطع ابتدایی
https://itt.cfu.ac.ir/article_1569.html
https://itt.cfu.ac.ir/article_1569_2756a7aae19dc835aab2ab9a7b2d338e.pdf
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
6
10
2021
01
20
واکاوی عناصرالگوی برنامۀ درسی تربیت زیبایی شناسی در دوره ابتدایی بر مبنای آموزه ها و اعجاز قرآن کریم
89
108
FA
طیبه
تجری
استادیار،گروه علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان .
ati.tajari@yahoo.com
سارا
اسپو
دانشگاه فرهنگیان
sara.espo0812@gmail.com
سرور
اسپو
دانشگاه فرهنگیان
soror.espo@gmail.com
زهرا
حجازی
دانش آموخته کارشناسی علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا ،تهران،ایران
ahejazi74@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف «واکاوی عناصر الگوی برنامۀ درسی تربیت زیبایی شناسی در دوره ابتدایی بر مبنای آموزه ها و اعجاز قرآن کریم» انجام شده است. روش پژوهش،کیفی و از نوع داده بنیاد، جامعه آماری تحقیق شامل آیات قرآن کریم و خبرگان متخصص در حوزۀ علوم قرآنی بود. نمونه مورد نظر، به صورت مطلوب از نوع هدفمند از میان منابع در دسترس محقق انتخاب شده است. داده ها در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدکه در قالب مدل اولیه و مدل نهایی شامل ضرورت و اهداف تربیت زیبایی شناسی، محتوا، روش های یاددهی ـ یادگیری، تربیت معلم، ارزشیابی، آموزش غیر مستقیم، مواد ومنابع، مدرسه، خانواده، فواید الگو شکل گرفت. بنابراین، در تحقیق حاضر مبانی از آموزه های زیبایی شناسی قرآن کریم استخراج شد و بر اساس آن الگوی برنامۀ درسی تربیت زیبایی شناسی ارائه گردید. برای به دست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. در پایان بر مبنای یافتهها و نتایج به دست آمده، رهنمودهایی برای عملی شدن برنامه ارائه شده است.
تربیت زیبایی شناسی","آموزه ها و اعجاز قرآن کریم","تربیت معلم","برنامه درسی
https://itt.cfu.ac.ir/article_1676.html
https://itt.cfu.ac.ir/article_1676_3d18cd81f7cfac88e126031636252b52.pdf
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
6
10
2021
01
20
رابطه ادارک از کلاس درس با نگرش به مدرسه با میانجیگری یادگیری خود راهبری در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه
109
131
FA
معصومه
bagherpur
0000-0001-7626-668X
گروه علوم تربیتی، واحد بندرگز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرگز ، ایران
ma_bagherpur@yahoo.com
حسین
جعفرپور
کارشناس ارشد
bagherpur2002@gmail.com
این پژوهش با هدف بررسی رابطه ادارک از کلاس درس با نگرش به مدرسه با میانجیگری یادگیری خودراهبری در دانش آموزان پسر متوسطه دوم بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تمامی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر بهشهر در سال تحصیلی 99-98 در حال تحصیل هستند که در مجموع 800 نفر شدتد که براساس جدول گرجسی و مورگان 260 نفر با روش نمونهگیری طبقهای بر اساس پایه تحصیلی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد جنتری، گابل و ریزا(2002)، نگرش به مدرسه مککوچ و سیگل(۲۰۰۳) و یادگیری خودراهبر از مقیاس فیشر(2001) استفاده شد که پایایی و روایی آنها قبل توسط سازندگان بدست آمده و در این تحقیق نیز میزان آلفای محاسبه شده به ترتیب 84/0 ، 81/0 و 79/0 به دست آمده است. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی و معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار های SPSS18 و PLS تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بین ادراک از کلاس درس و نگرش به مدرسه (39/0= β؛ 000/0 sing =) همچنین بین ادراک از کلاس درس و یادگیری خودراهبری (64/0= β ؛ 000/0 = sing ) و بین یادگیری خودراهبری و نگرش به مدرسه (41/0= β ؛ 000/0= sing) رابطه معناداری وجود دارد. همچنین یافتهها نشان داد ادراک از کلاس علاوه بر نقش مستقیم بر نگرش به مدرسه، بطور غیرمستقیم و از طریق یادگیری خودراهبری نیز بر نگرش به مدرسه نقش داشته است.
ادارک از کلاس درس,نگرش به مدرسه,یادگیری خودراهبری
https://itt.cfu.ac.ir/article_1677.html
https://itt.cfu.ac.ir/article_1677_fb04196b524e43b24b3a186312105cff.pdf
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
6
10
2021
01
20
مقایسه اثر بخشی آموزش به روش های سخنرانی، نمایش فیلم آموزشی و تلفیقی در میزان یادگیری زیست شناسی
132
148
FA
اعظم
غلامی
گروه زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان تهران
azam.gholami@gmail.com
رحیم
شعبانی اسکلکی
دبیر آموزش و پرورش
rahim.shabani54@yahoo.com
محمدرضا
قربانی
گروه زیست شناسی، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان تهران
mohamad626reza@gmail.com
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش زیست شناسی به سه روش سخنرانی، نمایش فیلم آموزشی و تلفیقی بر میزان یادگیری زیست شناسی است. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان پسر پایه یازدهم رشته علوم تجربی شهرستان البرز در سال تحصیلی 1397-1398 به تعداد 226 نفر بود. نمونه آماری انتخاب شده به تعداد 60 نفر در سه گروه تحت آموزش قرار گرفتند. پژوهش به روش نیمه آزمایشی (پیش آزمون – پس آزمون) انجام شده است که برای تعیین میزان یادگیری از آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته و برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون های زوجی، دانکن و تحلیل واریانس یک طرفه) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد دانش آموزان تحت آموزش به روش تلفیقی در مقایسه با روش سخنرانی و نمایش فیلم آموزشی نمرات بالاتری کسب کردند و تفاوت معنی داری بین نمرات دانش آموزان گروه تلفیقی با دو روش دیگر وجود دارد، پس مداخله ی آزمایشی تلفیقی موجب افزایش یادگیری زیست شناسی شده است.
آموزش زیست شناسی",یادگیری",سخنرانی",فیلم آموزشی",",آموزش تلفیقی"
https://itt.cfu.ac.ir/article_1659.html
https://itt.cfu.ac.ir/article_1659_1d20c9d9bf9dd1917c3d1e35325009ff.pdf
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
6
10
2021
01
20
آینده پژوهی انگیزه شغلی معلمان با استفاده از روش تحلیل لایه ای علّی
149
138
FA
عادل
سجودی
دانشگاه کاشان
adelsojodi@yahoo.com
محسن
نیازی
استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان
niazim@kashanu.ac.ir
اسماعیل
مزروعی
دانشگاه کاشان
drmazroui@kashanu.ac.ir
هدف این پژوهش، آینده پژوهی انگیزه شغلی معلمان است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل لایه ای علّی به عنوان یک روش آینده پژوهی جهت شکافتن لایه های مختلف به موضوع انگیزه شغلی معلمان ، سناریوهای مختلفی برای آینده در نظر گرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش معلمان دبیرستان ناحیه 1 شهر رشت در سال 1399 می باشند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و نظری، 11 نفر از آن ها به عنوان نمونه برگزیده شدند. تکنیک گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه متمرکز است. در این راستا بر اساس تحلیل های مربوط به لایه های پایین تر و با توجه به میزان عدم قطعیت و اهمیت، دو پیشران اجتماعی و اقتصادی شناسایی شده و براساس آنها سناریوهای مورد نظر طراحی گردیدند. در یافته های این تحقیق چهار سناریو شناسایی شده است که شغل به مثابه پروبلماتیک فرهنگیان می باشد.
انگیزه شغلی,روش شناسی,تحلیل لایه ای علّی,معلمان,سناریو
https://itt.cfu.ac.ir/article_1678.html
https://itt.cfu.ac.ir/article_1678_cf64395e1f58f0c11ecb7a51721d7763.pdf