ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش تعاملی پاسخگویی و حمایت ادراک شده سازمانی در عملکرد و استرس شغلی معلمان
معلمان مهمترین و مؤثرترین عامل در مدارس هستند که پاسخگو بودن آنها هم بر میزان استرس ناشی از شغل و هم بر عملکرد شغلی، اثرگذار میباشد. در این میان، میزان حمایت ادراک شده از سوی سازمان میتواند میزان تاثیر پاسخگویی بر میزان استرس و عملکرد شغلی را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پاسخگویی بر عملکرد و استرس شغلی معلمان با توجه به نقش تعدیلکننده حمایت ادراک شده سازمانی انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی و به لحاظ ماهیت از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان مدارس پسرانه ناحیه یک شهرستان مشهد با حجم 400 نفر میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان، 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از چهار پرسشنامه استاندارد پاسخگویی هاچوارتر و همکاران (2005)، استرس شغلی ریزو و هووس (1972)، عملکرد شغلی پاترسون (1990) و حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر و همکاران (1986) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه تعدیلکننده استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین پاسخگویی و حمایت سازمانی ادراک شده، عملکرد شغلی و استرس شغلی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. در عین حال در پژوهش حاضر، رابطه معنیداری بین حمایت ادراک شده با میزان عملکرد شغلی معلمان دیده نشد. نتایج رگرسیون چندگانه تعدیلکننده نشان داد که پاسخگویی و حمایت ادراک شده، نقش تعاملی در پیشبینی استرس شغلی دارند.
https://itt.cfu.ac.ir/article_1899_0b9f5a25ad919ac3db861612c99190cb.pdf
2021-06-22
1
22
پاسخگویی
عملکرد شغلی
استرس شغلی
حمایت ادراک شده سازمانی
ابوالفضل
قاسم زاده
ghasemzadee@yahoo.com
1
گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد
رزاقی
m.razzaghi4673@gmail.com
2
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر فعالیتهای دست ورزی بر یادگیری مهارتهای هندسه (محیط و مساحت) دانش آموزان پسر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فعالیتهای دست ورزی بر یادگیری محاسبات عددی پسر پایه سوم ابتدایی، انجام شده است. دراین راستا پژوهشگر در روشی نیمه آزمایشی، دو گروه30 نفره آزمایش و کنترل از دانش آموزان مدرسه ابتدایی حضرت مهدی (عج)، به شیوه نمونه گیری هدفمند، انتخاب کرده است. در گروه آزمایش تدریس مفاهیم با استفاده از فعالیتهای دست ورزی و در گروه کنترل به روش دیداری انجام شد. به منظور گردآوری داده ها از آزمون محقق ساخته که روایی آن از طریق روایی محتوایی و روش CVR، سنجیده شد و برای هر دو آزمون با مقدار 99 / 0مورد تایید قرار گرفت استفاده شد. یافتههای توصیفی پژوهش نشان داد که میانگین متغیر مهارتهای هندسی گروه آزمایش در پس آزمون بیشتر بوده است. نتیجه تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت میان پس آزمون دو گروه، معنی دار است؛ و با توجه به مقدارf، فعالیت دست ورزی بر یادگیری مهارتهای هندسی دانش آموزان گروه آزمایش تاثیرگذار بوده است. نتایج آزمون t مستقل نیز نشان داده است؛ برای متغیر مهارتهای هندسی نسبتT به دست آمده (536/18) با درجه آزادی 27 از جدولt بحرانی بزرگتر است. لذا نتایج آزمون بیانگر این است که فعالیتهای دست ورزی بر یادگیری مهارتهای هندسه دانش آموزان تاثیرگذار است.
https://itt.cfu.ac.ir/article_2034_5ee92a8b8c341f67781fd908ab0786b0.pdf
2021-06-22
23
46
کلیدواژه: فعالیت دست ورزی
یادگیری
مهارت هندسی
محیط
مساحت
فرشته
عبدالحسینی
fehoseini57@gmail.com
1
دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران
AUTHOR
تهمینه
بازگیر
t.bazgir@yahoo.com
2
علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چالشهای دانشآموزان با مفاهیم شکلی در هندسه
هندسه یکی از چالشبرانگیزترین دروس ریاضی محسوب میشود که از گذشته تاکنون توجه بسیاری از آموزشگران ریاضی را به خود جلب کرده است. برای درک هندسه مدرسهای، شناخت اشکال هندسی نقش تعیینکنندهای دارند. در جای جای کتابهای درسی هندسه میتوان اشکال هندسی مختلف را مشاهده کرد و میتوان گفت شناخت و ارتباط با اشکال هندسی بخش مهمی از فرآیند یادگیری هندسه است. اما نتایج پژوهشها و تجارب معلمان نشانگر این موضوع است که دانشآموزان در درک این اشکال و به طور کلی در درک مفاهیم شکلی با مشکلات بسیاری مواجه هستند که این امر مانع بزرگی برای استدلالهای هندسی آنها محسوب میشود. هدف از مقاله حاضر که به صورت مروری و به روش کتابخانهای انجام شدهاست، آن است که بر اساس پژوهش-های معتبر به شرح بخشی از این مشکلات بپردازد. بسیاری از دانشآموزان، نام اشکال هندسی را تنها با توجه به شکل ظاهری آنها حدس میزنند و با خصوصیات اصلی هر یک از این اشکال به درستی آشنایی ندارند و در تشخیص اشکال هندسی، تنها بر شهود و تجارب قبلی خود تکیه میکنند و تمایل به نادیده گرفتن تعریف دارند. بحث پیرامون چنین موضوعاتی، آگاهی معلمان را نسبت به مشکلات یادگیری دانشآموزان بالا برده و همچنین بازبینی فرایند آموزش هندسه و اصلاح شیوههای تدریس را در پی خواهد داشت.
https://itt.cfu.ac.ir/article_1896_3235ff5d1e169db4ca99f8041bbc62f1.pdf
2021-06-22
47
65
هندسه
اشکال هندسی
مفاهیم شکلی
نرگس
یافتیان
yaftian@sru.ac.ir
1
گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
LEAD_AUTHOR
لادن
پازوکی
pazokiladan@yahoo.com
2
دبیر آموزش و پرورش استان تهران و کارشناس ارشد آموزش ریاضی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اولویتبندی گرایش معلمان ابتدایی شهر اصفهان به ایدئولوژیهای برنامهدرسی
هدف پژوهش حاضر، اولویتبندی گرایش معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان به ایدئولوژیهای برنامهدرسی به روش پژوهش توصیفی - پیمایشی بود ه است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مدارس ابتدایی نواحی شش گانه شهر اصفهان به تعداد 4290 نفر تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 354 نفر متناسب با جدول مورگان و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد ایدئولوژیهای برنامهدرسی اسکایرو (2014) بود که براساس مؤلفههای هدف، تدریس، یادگیری، دانش، کودک و ارزشیابی به تعیین انواع ایدئولوژی برنامهدرسی (علمی دانشگاهی، فراگیرمحور، کارآیی اجتماعی و بازسازی اجتماعی) میپرداخت. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش آماره فریدمن استفاده گردید. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که معلمان ابتدایی شهر اصفهان در مؤلفههای هدف، تدریس، یادگیری، کودک و ارزشیابی به ایدئولوژی فراگیرمحور و در مؤلفه دانش به ایدئولوژی کارآیی اجتماعی بیشترین گرایش را داشتهاند. همچنین در همه مؤلفههای هدف، تدریس، یادگیری، کودک ، دانش و ارزشیابی به ایدئولوژی علمی دانشگاهی کمترین گرایش را داشتهاند.
https://itt.cfu.ac.ir/article_1901_4e8140e7340860f711d1a7baffc735b1.pdf
2021-06-22
66
92
ایدئولوژی
برنامهدرسی
ایدئولوژی برنامهدرسی
معلمان ابتدایی
اسکایرو
راضیه
کریمی
karimir12017@gmail.com
1
کارشناس ارشد آموزش ابتدایی. اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان. ایران
AUTHOR
افسانه
کلباسی
a.kalbasi@cfu.ac.ir
2
گروه علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان. اصفهان. ایران
LEAD_AUTHOR
زینب السادات
اطهری
zathari@kashanu.ac.ir
3
استادیار گروه علوم تربیتی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه کاشان. ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه خودکارآمدی، تعهد حرفه ای و انگیزش نومعلمان با توجه به شیوه جذب (دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان و مهارت آموزان ماده 28)
هدف پژوهش حاضر، مقایسه انگیزش، خودکارآمدی و تعهد حرفه ای نومعلمان دانش آموختهی دانشگاه فرهنگیان و نومعلمانی که از طریق ماده 28 جذب دانشگاه فرهنگیان شده اند، می باشد. روش تحقیق کمی، از نوع توصیفی (علی مقایسه ای) است. نومعلمان خراسان رضوی جامعه آماری تحقیق را تشکیل می دهند. به منظور آزمون مدل، نمونه ای به حجم 347 آزمودنی، از بین 3339 نومعلم خراسان رضوی انتخاب شد. جامعه تحقیق شامل 2426 نومعلم دانش آموختهی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی (مشهد) در سالهای 1397 و 1396 میباشد و نیز 913 نومعلمانی که از طریق ماده 28 در سال-های 1396 و 1397 جذب دانشگاه فرهنگیان شده اند. پرسشنامه های انگیزش معلمی و خودکارآمدی معلمی و تعهدحرفه ای توسط محقق ساخته و اعتبارسنجی شد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی و آزمون تی استفاده گردید. نتایج نشان داد که تعهد حرفه ای و انگیزش معلمی نومعلمان دانش آموختهی دانشگاه فرهنگیان به صورت معنی داری بیشتراز انگیزش و تعهد حرفه ای نو معلمان جذب شده از طریق ماده 28 می باشد، در حالی که خودکارآمدی معلمی بین دوگروه تفاوت معنی داری نداشت.
https://itt.cfu.ac.ir/article_1897_4baa5a568e3f91cc84f5fe679e310a35.pdf
2021-06-22
93
114
انگیزش
خودکارآمدی
تعهد حرفه ای
نومعلمان
مهارت آموزان ماده 28
فاطمه
صحرایی سرمزده
f.sahrayi@cfu.ac.ir
1
استادیار. عضو هیئت علمی رسمی وزارت علوم
LEAD_AUTHOR
منیره
صالحی
monirehsalehi1380@gmail.com
2
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی بر وضعیت حقوق شهروندی در بین دانشجومعلمان(مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان استان تهران)
شهروندی از مهمترین مفاهیم اجتماعی است که به منظور کمک به شناخت بهتر جامعه، روابط درونی آن و هدایت کنشها و رفتارها خلق شده است و «حقوق شهروندی» علیرغم قدمتی که در تمدنهای بشری داشته، اصطلاح جدیدی است که گستره وسیعی از حوزههای زندگی افراد از جمله حیطههای سیاسی، امنیتی، قضایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در بر میگیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل وضعیت حقوق شهروندی در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعۀ آماری این مطالعه که به شکل هدفمند مورد بررسی قرار گرفت، دانشجومعلمان حاضر در سه پردیس شهید مفتح، نسیبه و مرکزشهدای مکه در استان تهران بودند که بر اساس آمار استانی در سال تحصیلی 98-97 تعداد آنها 1948 نفر بود. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 320 تعیین گردید که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته 28 گویهای با طیف پنج گزینهای لیکرتی استفاده گردید. پس از تأیید روایی پرسشنامه توسط ده نفر از اساتید حوزۀ علوم تربیتی، پایایی ترکیبی آن 90/0 محاسبه شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Spss24 و Smart-PLS با استفاده از آمار توصیفی و معادلات ساختاری بهرهگیری شد. نتایج این تحقیق نشان داد وضعیت موجود حقوق شهروندی دانشجومعلمان مورد مطالعه کمتر از حد متوسط است و هر یک از مؤلفههای «آموزشی- پژوهشی»، «سیاسی»، «فرهنگی- اجتماعی»، «صنفی- رفاهی» و «انضباطی» به ترتیب در وضعیت «حقوق شهروندی» سهم دارند؛ بهطوری که این عوامل بر روی هم تقریباً 66/0 از واریانس «حقوق شهروندی» دانشجومعلمان را تبیین میکنند.
https://itt.cfu.ac.ir/article_2035_af4b1a3ec81200bc939091d72a35caa0.pdf
2021-06-22
115
135
شهروندی
حقوق شهروندی
دانشجومعلمان
دانشگاه فرهنگیان
هدایت الله
تقی زاده
drtaghizadeh@yahoo.com
1
استادیار گروه زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان تهران, ایران.
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
پاشایی
pashaei.reza@yahoo.com
2
گروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان، تهران.
AUTHOR
محمود
صفری،
drsafari2016@gmail.com
3
دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، و دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تدوین الگوی افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی بر اساس نظریه داده بنیاد
مقدمه: یکی از دلایل اصلی سرعت پیشرفت و توسعه در کشورهای گوناگون، توجه به فرآیند انگیزش تحصیلی در آن کشورها بوده است. هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی بود. روش: برای ارائه این الگو و به دست آوردن داده های متناسب با زمینه مورد مطالعه، از روش کیفی نظریه داده بنیاد استفاده شد. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر، صاحبنظران و متخصصان حوزه روانشناسی و مشاوره حوزه ابتدائی بودند که تعداد 21 نفر از میان آن ها به صورت نمونه گیری نظری جهت انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند و مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. اعتبار یافته ها با روش تطبیق توسط اعضا و مصاحبه های آزمایشی انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های کیفی از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد.یافته ها: نتایج گویای آن است که 725 گزاره مفهومی اولیه با 24 مقوله اصلی و 83 مقوله فرعی در قالب ابعاد 6 گانه مدل پارادایمی شامل: موجبات علی (4 مقوله)، پدیده اصلی (افزایش انگیزش تحصیلی)، شرایط زمینه ای (4 مقوله)، شرایط محیطی (8 مقوله)، راهبردها (4 مقوله) و پیامدها (4 مقوله) شناسایی شدند. نتیجه گیری: یکپارچه سازی مقوله ها بر مبنای روابط موجود بین آن ها پیرامون محور افزایش انگیزش تحصیلی، شکل دهنده مدل پارادایمی است که الگوی افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی را منعکس می کند.
https://itt.cfu.ac.ir/article_1992_d4411e3dc74152c4b75d2689c962ee37.pdf
2021-06-22
137
162
انگیزش تحصیلی
دانش آموزان ابتدایی
مدل پارادایمی
نظریه داده بنیاد
منصور
دهقان منشادی
mansoor.d.8@gmail.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
LEAD_AUTHOR
سحر
باویه سلطانزاده
m.dorbidi4016@gmail.com
2
دانشگاه آزاد اسلامی یزد، یزد، ایران
AUTHOR
حمیده
همتی
h.hemati148@gmail.com
3
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR