ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عملکرد سال اول تدریس نومعلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی عملکرد سال اول تدریس نومعلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. اعضای جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران، معاونین، نمایندگان معلمان و نمایندگان انجمن اولیا و مربیان، سرگروه های آموزشی، راهنمایان آموزشی و کارشناسان مربوطه در سازمان آموزش و پرورش بود. برای انجام نمونه گیری، از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله-ای استفاده شد. در مجموع تعداد 125 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه گردید. روایی پرسشنامه نیز به تأیید متخصصین حوزه تخصصی و کارشناسان آموزش و پرورش رسید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که عملکرد دبیران در چهار بعد: طراحی و آماده سازی برای تدریس، محیط یادگیری اثربخش، آموزش مناسب به دانش آموزان، مسئولیت های حرفه ای معلمی مطلوب بوده است و در زمینه رتبه-بندی ابعاد عملکرد دبیران نیز نتایج نشان داد که مسئولیت های حرفه ای معلمی، محیط یادگیری اثربخش ، طراحی و آماده سازی برای تدریس و آموزش مناسب به دانش آموزان در رتبه اول تا چهارم قرار دارند. همچنین نتایج نشان داد که بر اساس نظرات گروه های مختلف عملکرد این دسته از نومعلمان مطلوب بوده است.
https://itt.cfu.ac.ir/article_1406_06151f4158cc03975d8197bc62633726.pdf
2020-08-22
11
29
نومعلمان
عملکرد
تدریس
آموزش و پرورش
دانشگاه فرهنگیان
زهرا
ایرانمنش
o.mehni@hotmail.com
1
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
امید
مهنی
omehni@chmail.ir
2
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
AUTHOR
سمانه
پیرمرادی
samanehjadeh74@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه تطبیقی مؤلفه های شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم در ایران، آمریکا و انگلستان
هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی مؤلفه های شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم در ایران و کشورهای آمریکا و انگلستان صورت گرفته است. این پژوهش در زمرۀ مطالعات کیفی و به روش تحلیل مضمون است. و برای تجزیه و تحلیل مقایسه ای از شیوه ی تطبیقی جرج برودی استفاده گردید.داده های پژوهش از طریق مطالعه ی کتاب و بررسی اسناد و مدارک با کمک از نرم افزار MAXQDApro12 جمع آوری شده است. جامعه پژوهش شامل متون و مقالات ایران و کشورهایی که در زمینه موضوع شناسایی شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم اقداماتی داشتند. ایران و کشورهای انگلستان و آمریکا به عنوان نمونة هدفمند انتخاب شدند. در مجموع 40 مضمون پایه، 4 مضمون سازمان دهنده اصلی و 16 مضمون سازمان دهنده فرعی برای مضمون فراگیر شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم شناسایی شد. مؤلفه های کشور انگلستان 23 مورد، آمریکا 22 مورد و جمهوری اسلامی ایران 33 مورد است. یاقته های پژوهش نشان داد بین مؤلفه های شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم در کشور ایران و کشورهای مورد مطالعه، شباهت نسبتأ زیادی وجود دارد. همچنین با استفاده از جبر بولین 27 مؤلفه ارزشمند برای شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم پیشنهاد شد. در نتیجه شایستگی داوطلبان ورود به تربیت معلم شامل چهار دسته مضمون سازمان دهنده اصلی تحت عنوان: 1- ویژگی جامعه پذیری 2- میزان آمادگی برای ورود به تربیت معلم 3- ویژگی های شخصیتی و روان شناسی4- ویژگی های تحولی شناسایی گردید. با استفاده از روش هولستی پایایی این مرحله 94/. محاسبه گردید
https://itt.cfu.ac.ir/article_1404_25a2f63009de663556f879bacd265c4f.pdf
2020-08-22
30
48
شایستگی
داوطلبان
تربیت معلم
محسن
خسروی
mohsen.khtmal@yahoo.com
1
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شهرکرد، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد
حسنی
m.hassani@urmia.ac.ir
2
استاد دانشگاه ارومیه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر توجه و بازخورد معلم بر میزان یادگیری مباحث ریاضی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی
در نظام آموزشی، معلم نقش تاثیر گذاری بر میزان یادگیری دروس مختلف دارد و در این بین دانش آموزان دارای اختلال یادگیری نیازمند حمایت و توجه بیشتر معلمان هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر توجه و بازخورد معلم، بر میزان یادگیری مباحث ریاضی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی پایه سوم است. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی است و برای انجام آن از روش تحقیق آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیهی دانش آموزان پایه سوم مدرسهامام حسین (ع) منطقه 5 شهر تهران درسال تحصیلی 98-1397 است. آزمودنی های پژوهش شامل ۳۰ نفر از دانشآموزانی بودند که در درس ریاضی دارای اختلال یادگیری بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند و ۱۵ نفر در گروه کنترل و ۱۵ نفر در گروه آزمایشی جایگزین شدند. ابزار پژوهش، آزمون محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن بدست آمد و سپس قبل و بعد از اعمال متغیر آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که توجه و بازخورد معلم، سبب افزایش میزان یادگیری درس ریاضی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی میشود.
https://itt.cfu.ac.ir/article_1407_6c72f0af2dc0d7fbde1dbb3d75ff66f8.pdf
2020-08-22
49
68
توجه و بازخورد معلم
یادگیری ریاضی
اختلال یادگیری
بتول
سبزه
batoolsabzeh@yahoo.com
1
استادیار علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران
LEAD_AUTHOR
صدیقه
دیلمی پور
deilamy.9020@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان نسیبه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش فرهنگ مدرسه بر فعالیت درس پژوهی معلمان دوره ابتدایی شهر تبریز
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش فرهنگ مدرسه بر فعالیت درس پژوهی معلمان دوره ابتدایی شهر تبریز انجام شد. روش تحقیق این پژوهش بر حسب هدف تحقیق، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی-پیمایشی و به لحاظ ماهیت از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی معلمان مدارس دولتی در مقطع ابتدایی شهر تبریز تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و براساس جدول کرجسی مورگان، 354 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد فرهنگ مدرسه سلفی و سعید(2007) و پرسشنامه محقق ساخته درس پژوهی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین صلاحیت حرفه ای معلمان، تعامل معلمان با کارکنان و مدیریت، تعامل معلمان با یکدیگر، مشارکت والدین در فعالیت های مدرسه و بهره گیری از تسهیلات فیزیکی مدرسه با فعالیت درس پژوهی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. نتایج ضریب رگرسیون متغیرهای پیش بین نشان داد که تمامی مولفه های فرهنگ مدرسه (بهره گیری تسهیلات فیزیکی مدرسه، تعامل معلمان با کارکنان و مدیریت، تعامل معلمان با یکدیگر، مشارکت والدین در فعالیت های مدرسه و صلاحیت حرفه ای معلمان) می توانند فعالیت درس پژوهی را به گونه ای معنادار تبیین کنند.
https://itt.cfu.ac.ir/article_1629_6bf0b83992a8d6adf5e21bca7dc03902.pdf
2020-08-22
69
86
درس پژوهی
فرهنگ مدرسه
تعامل معلمان
مشارکت والدین
صلاحیت حرفه ای معلمان
داود
طهماسب زاده شیخلار
d.tahmaseb@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی
LEAD_AUTHOR
کیومرث
تقی پور
d.tahmaseb@tabrizu.ac.ir
2
عضو هیئت علمی
AUTHOR
نسرین
قریشی
ggoreish@yahoo.com
3
دانشگاه تبریز
AUTHOR
معصومه
ایمان نژاد
imannejad@yahoo.com
4
دانشگاه تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه ششم بر اساس سواد ریاضی
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه کتاب درسی ریاضی پایه ششم به پرورش سواد ریاضی دانشآموزان از طریق ارائه مسائل با زمینه دنیای واقعی است. برای انجام این پژوهش از شیوه تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری کتاب ریاضی پایه ششم میباشد. ابزار مورد استفاده، چک لیستها و فرمهای تحلیل محتوا است. برای تعیین روایی ابزار به کمک نظر 8 متخصص، از روش لاوشه استفاده گردید که برای چارچوبهای فرآیند ریاضی و زمینه، مقدار 1 و برای چارچوب محتوا مقدار 75/0 به دست آمد. پایایی ابزار به کمک فرمول هولستی 94/0 تعیین گردیده است. نتایج حاکی از آن است که از میان تمام مسائل، تنها 35/21 درصد آن دارای زمینه دنیای واقعی است و از این میان، مسائل با زمینه اجتماعی (01/57%) و حیطه محتوایی کمیت (19/77%)، بیشترین تعداد و مسائل با زمینه علمی (89/7%) و حیطه محتوایی عدم قطعیت (53/10%) کمترین تعداد مسئله را دارا میباشند. همچنین فرآیندهای صورتبندی (84/36%) و تفسیر (79/15%) در مقایسه با فرآیند بهکارگیری (23/91%) کاربرد بسیار کمتری در حل مسائل زمینهمدار دارند. علیرغم اهمیت سواد ریاضی و همچنین تاکید برنامه-ریزان درسی کشورمان بر این موضوع، نتایج به دست آمده نشان از کمتوجهی کتابهای درسی به مسائل زمینهمدار دارد. همچنین عدم پراکندگی یکسان این مسائل و عدم توجه همسان به زمینهها، محتوا و فرآیندهای ریاضی را میتوان یکی از کاستیهای این کتاب در نظر گرفت. یافتههای این پژوهش میتواند به مولفان کتب درسی کمک نماید تا به بهبود کتب آموزشی و در پی آن افزایش سطح سواد ریاضی دانشآموزان بپردازند.
https://itt.cfu.ac.ir/article_1405_9a66fbe6dae4638daf4e44943582d00c.pdf
2020-08-22
87
108
سواد ریاضی
مطالعه پیزا
تحلیل محتوا
کتاب ریاضی پایه ششم
مسائل زمینهمدار
فائزه
فیروزشاهی
firouzshahi@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی،گروه آموزش ریاضی، دانشکده علوم پایه ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران
LEAD_AUTHOR
نرگس
یافتیان
yaftian@sru.ac.ir
2
استادیار گروه ریاضی، دانشکده علوم، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کشف کج فهمی های رایج دانشآموزان متوسطه دوم درباره مفاهیم پتانسیل غشاء و نقل وانتقالات غشایی در کتاب های زیست شناسی
هدف از مطالعۀ حاضر، بررسی تصورات و بدفهمی های دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم رشته علوم تجربی دربارۀ مفاهیم نقل و انتقالات مواد از غشای یاخته و پتانسیل الکتریکی غشاء است. تعداد 56 نفر از دانش آموزان رشته علوم تجربی مدارس شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1398-1399 برای این پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، اوراق امتحانی پایه دهم و یازدهم خرداد 1398 بررسی و یک آزمون تشخیصی حاوی 10 سؤال بازپاسخ نیزاستفاده شد و با توجه به بدفهمی های موجود، یک پرسشنامه محقق ساخته طراحی و اجرا شد. پاسخ های دانش آموزان به سؤال های پرسشنامه و مصاحبه نیمه ساختار یافته(5نفر)و سرانجام نتایج حاصل از رسم نقشه های مفهومی و ترسیم اشکال، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسی نتایج نشان داد که دانش آموزان رشته علوم تجربی بدفهمی های زیادی در زمینه پتانسیل الکتریکی غشای سلول، کانال ها و پمپ های غشاء، هدایت پام عصبی و سیناپس دارند و نمی توانند در بسیاری از موارد شبیه سازی شده، آموخته های خود دربارۀ مفاهیم پایه ای را به خوبی مورد استفاده قرار دهند. بر پایۀ این یافته ها ضرورت دارد تا در بازنگری برنامه های درسی زیست شناسی، تولید بسته های آموزشی مخصوص معلمان و دانش آموزان و آموزش ضمن خدمت معلمان، اهتمام و دقت بیشتری به عمل آید.
https://itt.cfu.ac.ir/article_1486_4eb901b427b2ce017eb35caabb68dbda.pdf
2020-08-22
109
130
بدفهمی"
زیست شناسی"
پتانسیل غشاء"
"
انتقال غشایی"
اعظم
غلامی
azam.gholami@gmail.com
1
گروه زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان تهران
LEAD_AUTHOR
منیره
آذرهمایون
azarhomaun96@gmail.com
2
کارشناسی ارشد آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر برمنزلت اجتماعی معلمان
کیفیت زندگی و منزلت اجتماعی معلمان نشانهای آشکار از روند رشد و تعالی یا نابودی و تباهی هر جامعه است و کیفیت عقلانیت در سرمایه گذاری و تخصیص بودجه را نمایان میسازد. هدف از این پژوهش «بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر برمنزلت اجتماعی معلمان» از دیدگاه خود معلمان بوده است. این پژوهش ازنظر ماهیت از نوع کمی، ازنظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی، ازنظر زمانی از نوع تحقیقاتمقطعی و ازنظر روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و همچنین از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، معلمان شهر تهران با حجم ۴۶۰۰۰ نفر میباشد، حجم نمونه طبق فرمول کوکران برابر با ۳۸۲ نفر و روش نمونهگیری در این پژوهش، تصادفی خوشهای بوده است. در این پژوهش برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه محقق ساخته و مقیاس طیف لیکرت استفادهشده است. فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون انجام شد، نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که بین تحصیلات، کارکردی بودن نظام آموزشی، سطح امکانات اقتصادی و رفاهی معلمان، توسعه مهارتهای حرفهای معلمان،، شیوه جذب و گزینش تربیت معلم، میزان عضویت و مشارکت در تشکلهای صنفی و سیاسی معلمان و منزلت اجتماعی معلمان رابطه معنیداری وجود دارد و متغیرهای ذکرشده بر منزلت اجتماعی تأثیرگذاربوده اند. همچنین بین جنسیت و منزلت اجتماعی معلمان تفاوت معناداری وجود ندارد.
https://itt.cfu.ac.ir/article_1409_1af8d371b6588c8a11b9cf198414e818.pdf
2020-08-22
131
158
منزلت اجتماعی معلمان
آموزشوپرورش
معلمان
مطالبات معلمان
گودرز
بهرامی
goudarz.bahrami@gmail.com
1
کارشناس مسئول تالیف کتب درسی دانشگاهی
LEAD_AUTHOR
ابراهیم
متقی
emottaghi@ut.ac.ir
2
استاد دانشگاه تهران
AUTHOR
علی
باصری
baseridon@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران مرکز
AUTHOR
مهرداد
نوابخش
mehrdad_navabakhsh@yahoo.com
4
استاد دانشگاه آزاداسلامی واحدعلوم وتحقیقات تهران
AUTHOR
خلیل
میرزایی
mirzaeikhalilr@yahoo.com
5
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحدرودهن
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از جهت نحوه گردآوری دادهها، کیفی است. از آنجا که پژوهش حاضر در صدد به دست آوردن شناختی همهجانبه از مؤلفههای الگوی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان بود، بنابراین سعی شد از دادههای کیفی برای نیل به هدف یادشده استفاده شود. بنابراین، در این پژوهش از رویکرد کیفی استفاده شد. در این راستا پژوهش با رویکرد کیفی که بر مبنای آن، تعداد 20 مصاحبه با اعضای هیئتعلمی و روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی انجامشده است. ابزار سنجش پژوهش یک فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که فرم مزبور به کمک مصاحبه و فن دلفی توسط خبرگان از طریق کد گذاری انتخابی نهایی گردید. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها و برای پاسخ به سؤالات پژوهش، از تکنیک تحلیل محتوا استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها مشتمل بر سه مرحله کد گذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. پس از اشباع نظری خبرگان الگوی مزبور مشتمل بر 5 بعد، 17 مؤلفه 111 شاخص است. باتوجه یافته های حاصل الگوی حاضر می تواند، مدل مناسبی برای جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان باشد.
https://itt.cfu.ac.ir/article_1410_6a7392e8af3a8a033d445bcc83ccbec8.pdf
2020-08-22
159
182
طراحی الگو
پژوهش کیفی
جذب هیأت علمی
دانشگاه فرهنگیان
سیمین
مولایی
simin276@yahoo.com
1
سازمان آموزش و پرورش / مدیر
LEAD_AUTHOR
لطف الله
عباسی سروک
lotfollah.abbasi@yahoo.com
2
ستادیار گروه مدیریت آموزشی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز_تهران_ایران
AUTHOR
اسد
حجازی
a-hejazi@cfu.ac.ir
3
عضو هیات علمی / دانشگاه فرهنگیان
AUTHOR
عباس
خورشیدی
a_khorshidi90@yahoo.com
4
استاد / دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
AUTHOR