per
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
2018-08-23
4
5
3
28
583
Original Research
تربیت معلم و پژوهش روایی: به سوی تغییر پارادایم در روش های تحقیق
Teacher Education and Narrative Inquiry:Towards a shift paradigm in research methods
حسین قربانی
ghorbani37@ut.ac.ir
1
محمد جواد لیاقت دار
mjavad_liaghatdar@yahoo.com
2
دانشگاه اصفهان
استاد دانشگاه اصفهان
تربیت معلم و پدیدههای مرتبط با آن در احاطۀ متغیرهایی است که فرصت فهم عمیق و چندلایه از آن کمتر با روش-های پژوهش اثباتگرایانه امکانپذیر میباشد. به عبارت دیگر جِنس مفاهیم مرتبط با تعلیم و تربیت از جِنسی نیست که بتوان آنها را به صورت دقیق و عمیق از طریق روشهای کمی بازنمایی و فهم نمود. بدین سان، اخیراً نظریه پردازان برنامۀدرسی برای فهم پدیدههای آموزشی به یک نوع تغییر جهتگیری معرفتشناختی اشاره و تآکید داشته اند که درک و افقهای جدیدی میان پژوهشگران و پژوهیده ها گشوده است. با توجه به این ضرورت، هدف پژوهش حاضر این است که به تبیین جایگاه روش پژوهش روایی، به مثابه بستری در خدمت تغییر معرفتشناختی در فهم پدیده های گسترۀ تربیتمعلم بپردازد. در همین راستا، ابتدا مفهوم و تعریف روایت و پژوهش روایی ارائه و اهمیت پژوهش روایی در تربیت معلم مورد بحث قرار گرفته است. متعاقباً زمینههای پیدایش پژوهش روایی تشریح و با تحلیل چرایی تغییر پارادایم در پژوهش های گسترۀ تربیت معلم، مواضع پارادایماتیک آن در قالب مباحث معرفتشناختی، هستیشناختی و روششناختی بحث گردیده است.
Teacher Education variables that are less possible to understandable with positivism research methods. In other words, concepts related to education are not of a kind that can be understood accurately and deeply through quantitative methods. Therefore, recently curriculum theorists have been focusing on an epistemological orientation in understanding educational phenomena, which has opened up a new understanding among researchers and researched. therefore, the purpose of this study is to explain the position of the narrative inquiry, which serves epistemological shift in the understanding of phenomena related to teacher education field. In this regard, first, concept and definition of narrative and narrative research are presented and discussed importance of narrative inquiry in teacher education. In the following, the contexts of the emergence of the narrative research are described and by analyzing the paradigm shift in teacher education research, its paradigmatic positions will be discussed in terms of epistemological, ontological and methodological issues.
https://itt.cfu.ac.ir/article_583_7ad47403415724886e796d50e0c87b98.pdf
تربیت معلم
پژوهش روایی
پارادایم
روش تحقیق
چرخش روش شناختی
teacher education
Narrative Inquiry
paradigm
Research Method
Methodological Turn
per
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
2018-08-23
4
5
29
52
582
Original Research
خودکارآمدی: چیستی و کاربرد در آمادهسازی و توسعهی حرفهای معلم
Self-efficacy: essence and the application in teacher preparation and development
محمدرضا متقی نیا
mr.mottaghinia@yahoo.com
1
حسن علی ویس کرمی
hveiskarami86@yahoo.com
2
علی اکبر دلدار
deldaraliakbar@yahoo.com
3
کارشناس تشخیص و درمان مرکز اختلالات یادگیری-استان خراسان رضوی
استادیار روان شناسی تربیتی دانشگاه لرستان
مدرس دانشگاه پیام نور بجستان
«خودکارآمدی»، باوری درونی است که معلمان را در مواجهه با مشکلات روانی و امراض جسمانی ناشی از تنیدگیهای تدریس، مصون مینماید. شناخت ناکافی محققان ایرانی از مباحث نظری سازه خودکارآمدی معلم و وجود ابهام در برخی از این مبانی و نیز غفلت از جنبه کاربردی این سازه در توسعه حرفهای معلمان کشورمان، محقق را بر آن داشته است تا اولاً با بر طرف نمودن برخی از چالشهای نظری مربوط به خودکارآمدی معلم، درک درست و عمیقی از چیستی این سازه را فراهم نماید؛ ثانیاً کاربردهای عینی خودکارآمدی معلم در آموزش و پرورش را تشریح نماید. نوشتار حاضر با مرور تحقیقات مختلف و استفاده از روش تحلیلی-توصیفی نشان داده است که طراحی و اجرای برنامههای آمادهسازی مبتنی بر خودکارآمدی در دانشگاه فرهنگیان میتواند تضمین کنندهی شایستگیهای حرفهای آتی دانشجومعلمان باشد. همچنین اجرای برنامههای توسعه حرفهای مبتنی بر خودکارآمدی برای معلمان شاغل، از طریق دورههای ضمن خدمت، سبب توانمندی و جلوگیری از فرسودگی شغلی آنان خواهد شد.
Self-efficacy is an internal belief that protects teachers in confronting psychological problems and physical diseases caused by teaching stresses. Inadequate understanding of Iranian researchers from theoretical issues of teacher self-efficacy, existence ambiguities in some of theoretical bases of the construct and neglecting the practical aspect of this construct in the professional development of our country teachers caused the researcher firstly to provide a correct and profound understanding of the nature of teacher self-efficacy by clarifying some of the theoretical challenges related to this construct and secondly, explain the practical uses of teacher self-efficacy in education. The present paper, by reviewing various studies and using the analytical-descriptive method, has shown that designing and implementing efficacy-based preparation programs at Farhangian Teacher Education University (FTEU) can guarantee the future professional competencies of teacher students. Also, the implementation of efficacy-based professional development programs for in-service teachers, through mid-career training, caused teachers empowerment and prevent their burnout
https://itt.cfu.ac.ir/article_582_ccfed1747a85e2e7e080293366b10b01.pdf
خودکارآمدی
توانمندسازی
معلم
self-efficacy
Empowerment
Teacher
per
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
2018-08-23
4
5
53
68
581
Original Research
تأثیر اجرای روشهای یادگیری مشارکتی جوریار و پژوهش گروهی بر خودکارآمدی هنرجویان
The effectiveness of cooperative learning methods on general self-efficacy
قربان کیانی
gorbankiany@yahoo.com
1
منیژه شهنی ییلاق
m-shehniyeylag@yahoo.com
2
ذکر اله مروتی
z-morovati@yahoo.com
3
مدرس دانشگاه فرهتگیان اردبیل
استاد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
استادیار روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
هدف این پژوهش مقایسه اثر بخشی هر یک از الگوهای یادگیری مشارکتی (پژوهش گروهی و جوریار با یادگیری سنتی) بر میزان خودکارآمدی فراگیران در درس دین و زندگی میباشد. این پژوهش با طرح شبه تجربی با اجرای (پیش آزمون - پس آزمون) و گروه گواه انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه هنرجویان هنرستانهای ناحیه2 اردبیل میباشد. شیوه نمونهگیری پژوهش تصادفی چندمرحلهای بوده و در مجموع 76 نفر در 3 کلاس به عنوان افراد نمونه انتخاب شدهاند (تعداد پژوهش گروهی، 27 نفر؛ گروه جوریار، 26 نفر و گروه یادگیری سنتی، 23 نفر). مدت اجرای کاربندیهای پژوهش 6 هفته (42) روز است. ابزار جمعآوری اطلاعات، مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر بوده است. دادههای این پژوهش با آزمون MONOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج اجرای آن حاکی از اثر بخشی روش پژوهش گروهی و جوریار، نسبت به روش آموزش سنتی در افزایش میزان خودکارآمدی هنرجویان میباشد. نتایج این پژوهش با بسیاری از پژوهشهای انجام یافته پیشین در زمینه اثربخشی یادگیری مشارکتی همسویی دارد.
Abstract: The purpose of this research is the comparison of effectiveness of Cooperative learning methods (Jigsaw and group investigation in comparison with traditional learning) on Learner's self-efficacy in "Religion and Life" course of second-grade high school trainees. This research has quasi-experimental design (Pre-test and Post-test) as well as a control group. The statistical universe of the research includes the trainees in industrial schools of Ardabil 2nd district. The research sampling methods is "Cluster Sampling," and in all 76 participants from 3 classes, has been chosen as "Sample People." (Investigation Group 27 participants, Jigsaw Group 26, and Traditional-lecturer Learning Group were 23 participants). The tool of compiling data has been general self-efficacy scale of "Sherer." The data obtained from this research was analyzed with the molti variate analyses of (MONOVA). The period of applying the treatments of research was 6 weeks (42 days) and its performance results indicates the effectiveness of research investigation And Jigsaw method in comparison with traditional teaching method in terms of increasing self-efficacy rate. The results of this research are unidirectional with most of previously done researches in learning fields.
https://itt.cfu.ac.ir/article_581_ce1b7980e819fe0e6284806925f21f66.pdf
یادگیری مشارکتی
خودکارآمدی
جوریار
پژوهش گروهی
درس دین و زندگی
: Cooperative Learning
self-efficacy
Jigsaw
investigation group
"Religion and life" Course
per
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
2018-08-23
4
5
69
88
587
Original Research
پژوهش کیفی داده بنیاد، «کدگذاری» و اهمیت، مراحل و شیوه اجرای آن در کارورزی دانشگاه فرهنگیان
Qualitative Research Foundation data, "encoded" and the importance, process and method of its execution interns educators
علی بهادری
bahadorei@gmail.com
1
دانشگاه فرهنگیان / پردیس زینبیه
کدگذاری، بخشی از فرایند تولید دانش و خلق نظریه در روش گراندد تئوری یا نظریه داده بنیاد است. این نظریه با طرح پرسش یا پرسشهای پژوهشی شروع و با جمعآوری دادهها از راه مصاحبه عمیق و مشاهده تأملی در طول زمان شکل گرفته و با تحلیل نظاممند و مداوم آن ادامه مییابد و درنهایت به تولید دانش ختم میشود و با ارائه نظریه به ثبات میرسد، اما درآن متوقف نمیماند. یک پروژه پژوهشی مبتنی بر این روش، زمانی به موفقیت میرسد که محصول پژوهش آن، نه فقط پاسخ به پرسشهای اولیه تحقیق، بلکه خود تولیدکننده سؤالات جدید باشد تا موضوع تحقیقات بعدی را فراهم نماید. این روش، یکی از انواع روشهای پژوهش کیفی است که هدف اصلی آن بیان فرآیندهای اجتماعی، تربیتی و پرورش تئوری است. روش مذکور با رویکردی متفاوت، تحقیقی از نوع اکتشافی است و در تحلیل دادهها با رهیافت تحلیل مقایسهای مداوم، در چارچوب سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری، و کدگذاری انتخابی به انجام میرسد. مقاله حاضر با روش کتابخانهای و با هدف معرفی، بیان اهمیت، شیوه اجرای پژوهش کیفی بنیادی و به ویژه "کدگذاری" و زمینهها و ضرورتهای آن در کارورزی دانشگاه فرهنگیان، به انجام رسیده و بر آن است تا الگوی مشخصی از مقوله کدگذاری را در فرایند انجام پروژههای کارورزی ارائه نماید. نتایج حاصل، حاکی از آن است که کدگذاری و فرایند اجرای آن در الگوی جاری در کارورزی دانشگاه فرهنگیان شیوهای مؤثر و نتیجه بخش است.
Encoded part process of knowledge production and the creation of grounded theory approach is grounded in theory .This view layout management questions or queries starting with data collection through in-depth interviews reflective observation over time takes shape .And it continues with the ongoing systematic analysis and ultimately led to the production of knowledge and by providing stability theory, there is but then stopped. A research project based on this method, when the success of product research, it appears that not only answer your questions, but early research is producing new questions Tamvzv provide follow-up investigations. This way, one of the types of qualitative research methods, the main purpose of expressing social processes, education and educational theory. The method with a different approach, research is exploratory survey And Data Analysis constant comparison within the three phases of open coding ,axial coding, and selective coding accomplished. The present article aims to introduce, the importance, procedure and in particular the fundamental qualitative research "encoded" and cultural context and needs of the interns, has been done And attempts to characteristic pattern of concept code on the process provide internship projects.
https://itt.cfu.ac.ir/article_587_bd2e60c7857f4619179d1339b4868cfc.pdf
پژوهش کیفی
نظریه پردازی داده بنیاد
کدگذاری
پژوهش کارورزی
دانشگاه فرهنگیان
qualitative research
Grounded Theory
coding
research internships
university educators
per
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
2018-08-23
4
5
89
122
584
Original Research
تأثیر استفاده از فعالیتهای ارتباطی مطابق با برنامه درسی ملی بر انگیزه و یادگیری حروف الفبای انگلیسی
The Effect of Using Communicative Activities in Line with National Curriculum on Motivation and English Alphabet Learning
فرناز ایمانپور
imanpoor_f@yahoo.com
1
حمیرا نظری
homeiranazari@yahoo.com
2
کارمند اداره آموزش و پرورش (دبیر)
کارمند اداره آموزش و پرورش (دبیر)
پژوهش حاضر در پی یافتن راهحلی جهت مرتفع ساختن ضعف یادگیری و انگیزه زبانآموزان به هنگام تدریس حروف الفبا از طریق اقدامپژوهی برآمده است. نمونه شرکتکننده 12 دانشآموز پسر پایه هفتم یکی از دبیرستانهای دوره اول استان خراسان جنوبی بودند. حروف الفبای درس 5 با پیروی محض از روند پیشنهادی تدریس این بخش مندرج در کتاب راهنمای معلم تدریس شد. روش تحقیق اتخاذ شده ترکیبی، یا بهعبارت دیگر تلفیق کمی-کیفی بود. جهت جمعآوری دادههای مرتبط از سه ابزار چکلیست ثبت مشاهدات ناظر از کلاس درس، برگههای خودارزیابی تکمیل شده توسط زبانآموزان و نمرات آزمون برگزار شده از این بخش درس استفاده شد و پس از حصول نتیجه نه چندان مطلوب به خصوص در بخش مهارت نوشتاری و میزان انگیزه زبانآموزان، جای خالی فعالیتهای ارتباطی و بازیهای آموزشی منطبق با عناصر پنجگانه برنامه درسی ملی (تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق) در روند تدریس احساس شد. با استفاده حداکثری از انواع بازیهای آموزشی، فعالیتهای تکمیل کار، کارهای گروهی و در نظر گرفتن سایر ویژگیهای رویکرد ارتباطی و برنامه درسی ملی از قبیل ایجاد توانش ارتباطی، تعامل و همکاری، محیط امن و دلپذیر یادگیری، توجه به تفاوتهای شخصی دانشآموزان در قالب این فعالیتها میزان انگیزه و یادگیری حروف الفبا در زبانآموزان بهبود یافت. نتایج آزمون تی وابسته حاکی از تفاوت معنادار آماری بین نمرات حاصل از آزمون درس 6 در مقایسه با درس 5 بود. امید است نتایج اقدامپژوهی حاضر بتواند راهگشایی برای مؤلفان و دبیران محترم جهت آموزش هر چه مؤثرتر حروف الفبا با استفاده از فعالیتهای پیشنهادی این پژوهش باشد.
The aim of the present study was to alleviate the students' motivation and alphabet learning weaknesses through applying action study. The participants were 12 male seven graders in one of South Khorasan junior high schools. Lesson 5 alphabets were taught by precise following of the Teacher Guide. The Mixed methods research was applied. Three instruments applied were the checklist used by observers to record what happened in the classroom, self-evaluation cards filled by the students, and test scores from this part of the lesson. After not achieving ideal results, especially in writing skill and motivation level, a gap in communicative activities and games in accordance with five-fold elements of National Curriculum (thinking, faith, knowledge, acting, and morality) was felt. The students' motivation and learning were increased by the use of many various kinds of games, task completion activities, group work in which other features of Communicative Language Teaching and National Curriculum like communicative competence, interaction and cooperation, pleasant learning environment, students' individual differences can be established. The results of paired samples t-test showed a significant difference between the scores obtained from lesson 6 test compared to lesson 5. Hopefully, the present action study findings may help authors and teachers teach more effectively by applying the suggested activities.
https://itt.cfu.ac.ir/article_584_a24d701113a19b1c89ad6db040f8bdc7.pdf
انگیزه
برنامه درسی ملی
فعالیتهای ارتباطی
یادگیری حروف الفبای انگلیسی
Motivation
National Curriculum
communicative activities
English alphabet learning
per
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
2018-08-23
4
5
123
140
586
Original Research
آموزش مرحله ای معلمان و دانشجو-معلمان با رویکرد اجتماعی-فرهنگی
A sociocultural approach towards teachers' and student-teachers' education
حسین میهمی
hussein.meihami@yahoo.com
1
محمد رامین باستان
barnameh.fars@bmn.ir
2
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه شیراز
کارشناس هماهنگی و نظارت، پژوهش و برنامه ریزی، بنیاد نخبگان استان فارس
معلمان در جامعه، نقش مهمی در تحقق ارزشآفرینی از طریق انتقال مفاهیم و کمک به فراگیران در شکلدهی مطالب دریافت شده دارند. امروزه دیگر نقش معلمان تنها انتقال مطالب نیست؛ چرا که ایشان فراتر از آن میبایست در راستای اهداف جامعه قدم بردارند و به آموزش مطالب بپردازند. از آنجا که انجام این نقش با درگیر شدن معلمان با مسائل اجتماعی حاصل میشود (جانسون، 2009)، تربیت دانشجو-معلمان باید به شیوهای باشد که موضوعات مربوط به اجتماع در ایشان نهادینه شود، تا در آموزشهای خود این موارد را در نظر داشته باشند. اهمیت موضوع از آن جهت است که مراحل مختلف تربیت دانشجو-معلمان که شامل «معلمان به عنوان فراگیران» و «آموزش به عنوان میانجی گفتاری» میبایست با استناد به تعریف جدید آموزش در برنامههای آموزشی دانشجو-معلمان قرارگیرد. از این رو در این نوشته در پی آن هستیم که به ارائه طرح تربیت دانشجو-معلمان بپردازیم که با بهرهگیری از اصول و مراحل ریچاردز (1998) و جانسون(2009) تهیه و تدوین شده است. در این طرح، مسائل مختلفی در مورد دورههای آموزشی دانشجو-معلمان و معلمان مطرح شده است که به بحث و بررسی هر کدام میپردازیم و سپس بر اساس آن طرح و مدل نهایی دورههای آموزش معلم در راستای اصول تئوری اجتماعی- فرهنگی ارائه میشود.
Teachers have got important roles and responsibilities in the society during the teaching time. They are not also the transmitters of knowledge but also the contributors to transforming knowledge by the students. Knowing the important role of teachers in the society, it is well to know that many of their responsibilities can be achieved by their knowledge bout the society (Johnson, 2009). It is always stated that educating student-teachers should be in a way that they understand different aspects of their society. That all said, In this paper, we were due to introducing a new, localized, model of teacher education based on the prerequisites which were nominated by Richards (1998) and Johnson (2009). This model is the one which is discussed and debated. We will go through different principles required for a sociocultural approach towards teacher education. We hope this proposal can be applied to the current teacher education programs.
https://itt.cfu.ac.ir/article_586_2b926a21fbfeda6ad42bb286df45b3d6.pdf
دانشجو-معلم
دوره آموزش معلم
تئوری اجتماعی-فرهنگی
Student-Teachers
teacher education
sociocultural theory
per
دانشگاه فرهنگیان
نظریه و عمل در تربیت معلمان
2645-7156
2645-7717
2018-08-23
4
5
141
160
585
Original Research
فهم خود- پژوهی به عنوان یک روش تحقیق برای معلمان و مدرسان تربیت معلم
Understanding Self-Study Research Methodologies
for Teacher Educators
مرتضی بازدار قمچی قیه
m_bazdar@sbu.ac.ir
1
دانشجوی دکتری دانشگاه شهیدبهشتی تهران
در این مقاله نویسنده ، خود پژوهی را به عنوان یکی از روشهای تحقیق معلمان و مدرسان تربیت معلم معرفی می کند که می تواند در توسعه حرفه ای آنها ، نقش مهمی ایفا کند. این مقاله از طریق بررسی سیر شکل گیری و تحول خودپژوهی ، ضمن ارایه تعاریف مختلف برای آن از دید صاحب نظران ، تفاوت خودپزوهی با کنش پژوهی ، ویژگیهای خودپژوهی و چگونگی انجام یک پژوهش خودپژوهی را بررسی می کند. یکی از ویژگی های جالب خودپژوهی ، برخورداری از ماهیت متضاد است . برای مثال ، از یک طرف، خودپژوهی روشی برای مطالعه فرد است ، در عین حال، محققان این حوزه ادعا می کنند که این مطالعه باید براساس همکاری با دیگران انجام گیرد بحث اصلی در این مقاله این است که محققان خودپژوهی ،تجارب خویش را به عنوان یک منبع اصلی پژوهشی در نظر می گیرند ، و «خود» را در میدان عمل ،به قصد بازسازی باورها و شیوه های عمل ، محور اصلی مساله پژوهشی قرار می دهند.
This article has been translated. This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translatedThis article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated This article has been translated
https://itt.cfu.ac.ir/article_585_27d06bc8640f6afcf2d8d9b4a2437e7e.pdf
خودپژوهی
تامل برخود
معلمان
مدرسان تربیت معلم
Key Words: Self Study
Self- Reflection
Teachers
Teacher Educators