@article { author = {}, title = {The role of History and philosophy of science in reflective science teacher education}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {2}, number = {4}, pages = {3-24}, year = {2016}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {: the current Iranian science teacher education curriculum lacks the potentiality to educate reflective teachers due to its affection from discipline-based approaches in science education and lack of any connection between educational ethos and the content. This paper tries to elaborate these two serious problems and moreover, insist on a kind of new knowledge in science teacher education which can compensate for this shortcoming. what this new knowledge named ‘history and philosophy of science’ is, that has been considered important all around the world, and how this knowledge can affect teacher education curriculum? These two questions are addressed in this paper.  }, keywords = {History and philosophy of science,Science teacher,curriculum,teacher education}, title_fa = {جایگاه تاریخ و فلسفه علم در تربیت معلم فکور علوم}, abstract_fa = {برنامه‌های درسی کنونی معلمان علوم در ایران، به دلیل تأثیر گرفتن از رویکردهای دیسیپلین محور در آموزش علم و نیز درگیر نکردن تعلیمات تربیتی با محتوی تدریس، از تربیتِ معلمانی فکور عاجز است. در این مقاله ضمن تصریح این دو اشکال جدی، از نوعی دانش جدید در تعلیمات این معلمان سخن گفته می­شود که در صورت ورود به برنامه درسی، می‌تواند این خلأ را از بین ببرد. این دانش جدید که «تاریخ و فلسفه علم» نامیده می­شود و امروزه مورد توجه و اقبال جهانی واقع شده، چیست و چگونه می‌تواند در برنامه درسی معلمان نقش بازی کند؟ بخش اصلی این مقاله به دنبال پاسخ گفتن به این دو سؤال اساسی است.  }, keywords_fa = {History and philosophy of science,Science teacher,curriculum,teacher education}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_337.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_337_25116f3efae983170fb75e5a5eeea790.pdf} }