@article { author = {Ghorbani, Hossein}, title = {An introduction to practicum curriculum in teacher education: With an Emphasis on Narrative Inquiry}, journal = {The Journal of Theory and Practice in Teachers Education}, volume = {2}, number = {3}, pages = {45-58}, year = {2016}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2645-7156}, eissn = {2645-7717}, doi = {}, abstract = {              Practicum curriculum, as one of the most important parts in teacher education, is an experimental and reflective learning program based on scientific and professional qualifications of student teachers. In this curriculum, student teachers can gain the teaching knowledge, skill and attitude through the integration of their practical and theoretical knowledge in real educational environment. The purpose of this study, which is an introduction to narrative inquiry, is to determine the importance of practicum curriculum in teacher education. Narrative inquiry is concentrated on developing reflective thinking in classroom and deep understanding of educational experiences. Narrative inquiry gives the possibility to reflect on learning and teaching theories in action and beside the explanation of educational phenomena provides the opportunity for the description of sudden and thought-provoking occurrences. In practicum curriculum, student teachers could encode and organize the reports gathered from educational situations in a narrative manner and explain educational problems through narrative inquiry. So, this article aims to analyze the role and importance of narrative inquiry in practicum curriculum of teacher education.     }, keywords = {Keywords: teacher education,Practicum,Narrative Inquiry,experience,internship}, title_fa = {درآمدی به برنامۀدرسی کارورزی در تربیت معلم: با تأکید بر پژوهش روایی}, abstract_fa = {برنامۀدرسی کارورزی، برنامۀ یادگیری فکورانه و تجربی بر مبنای صلاحیت های علمی و حرفه ای دانشجومعلمان در صحنۀ عمل است. کارورزی یکی از مهم­ترین دروس تربیت معلم است. در این رهگذر دانشجومعلمان دانش، مهارت و نگرش معلمی را در پرتو تلفیق دانش نظری و عملی و بر مبنای محیط­ های واقعی آموزشی به دست می­آورند. هدف مقالۀ حاضر این است که ضمن تبیین جایگاه درس کارورزی در عرصۀ تربیت معلم، به معرفی پژوهش روایی به عنوان یکی از ارکان این درس بپردازد. پژوهش روایی به توسعۀ تفکر فکورانه در یادگیری کلاسی و فهم عمیق تجارب آموزشی تمرکز دارد و به کاوش داستان­ها و زیست آموزشگاهی دانشجومعلمان می­پردازد. روایت­پژوهی امکان تأمل بر نظریه­های مرتبط با تدریس و یادگیری را در عمل فراهم می­نماید و ضمن تشریح پدیده­های آموزشی، فرصت توصیف رخدادهای نابهنگام و تفکربرانگیز را مهیا می­کند. در دوره­های تربیت معلم، دانشجومعلمان در فرایند کارورزی باید بتوانند با استفاده از پژوهش روایی گزارش­های جمع­آوری شده از کاوش موقعیت­های آموزشی را به صورت روایت نقل و کدگذاری نموده و ضمن سازماندهی گزاره­ها بتوانند مسائل آموزشی را تبیین نمایند. بنابراین در این مقاله جایگاه و اهمیت پژوهش روایی در برنامۀدرسی کارورزی در تربیت معلم مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت.}, keywords_fa = {Keywords: teacher education,Practicum,Narrative Inquiry,experience,internship}, url = {https://itt.cfu.ac.ir/article_332.html}, eprint = {https://itt.cfu.ac.ir/article_332_ebf77e8baf31691e081101bcd4cd69fa.pdf} }